چرا کپسول‌های قهوه از دمی‌ها با محیط‌زیست رفاقت بیشتری دارند؟

دمی یا فوری؟! مسأله این است!

نهضت کاهش استفاده از پلاستیک مدت‌هاست که در بسیاری از کشورهای جهان به ‌راه افتاده و مردم به هر شکل ممکن می‌کوشند تا این مسیر را ‌درست طی کنند. این موضوع حتی در مورد نوشیدنی‌های رایجی مثل قهوه هم مطرح می‌شود. قاعدتا به نظر می‌رسد بهتر است اگر اهل قهوه هستیم به‌جای انتخاب قهوه‌های فوری تک نفره ــ ساشه‌هاــ انواع دمی را انتخاب کنیم تا در کاهش آلودگی زیست‌محیطی به‌اندازه یک ساشه هم که شده، سهیم شویم اما گویا پژوهش‌های جدید نکته‌های تازه‌ای را بیان می‌کنند؛ اتفاقی که شاید تا پیش از این برعکس آن را بیشتر شنیده بودیم.
کد خبر: ۱۳۹۵۸۹۶
نویسنده مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت

سال‌ها‌ست به نظر می‌رسد که غلاف‌ها یا کپسول‌های قهوه که این روزها هم مصرف‌شان بسیار رایج شده، عاملی برای آلودگی زیست‌محیطی به شمار می‌آید اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد این بسته‌بندی‌ها ممکن است سبزتر از هر فنجان قهوه‌ سنتی باشد. تخمین‌زده می‌شود که روزانه حدود دو میلیارد فنجان قهوه در سراسر جهان مصرف شود که یک سوم این آمار مربوط به اروپاست.در سال‌های اخیر استفاده از دستگاه‌های قهوه‌ساز که از کپسول‌های قهوه استفاده می‌کنند به یکی از رایج‌ترین وسایل برای تهیه قهوه در منزل تبدیل شده‌اند اما به‌دلیل دشواری بازیافت غلاف‌های پلاستیکی یا آلومینیومی یک‌بار مصرف مورد استفاده در آنها، کپسول‌ها را به‌عنوان عاملی مهاجم برای طبیعت می‌شناسند. این نتیجه حاصل بررسی پژوهشگران دانشگاه کبک کانادا برای ارزیابی اثرهای زیست‌محیطی تهیه قهوه با دستگاه در منزل به دست آمده است. نتایج در نشریه The Conversation به چاپ رسیده است.

سبزترین مسیر قهوه

لوچیانو رودریگرز ویتا، از محققان این مقاله پژوهشی می‌گوید: «تمرکز بحث روی استفاده از قهوه‌های کپسولی یا ساشه‌‌ای، راه‌های بررسی تولید کربن ناشی از مصرف قهوه را کمرنگ می‌کند. در صورتی که باید این مسأله را در چرخه عمر یا تعادل زیست‌بومی (چرخه‌ای که از استخراج موادخام تا فرآوری مواد، تولید، توزیع، کاربرد و... و دفعات دفع و بازیافت را پیگیری می‌کند) بررسی کرد.»

به همین‌دلیل پژوهشگران این تحقیق، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از تولید، بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل، برشته کردن، آسیاب، دم کردن، ضایعات و حتی شست‌وشو را مورد بررسی قرار دادند. در این راستا برای تهیه قهوه چهار روش شامل فیلتر سنتی، فیلتر محصور شده (غلاف)، فرنچ‌ پرس و روش فوری مدنظر قرار گرفت. نتیجه این پژوهش واضح بود؛ بالاترین میزان تولید کربن در روش تهیه قهوه به روش فیلتر سنتی دیده شد. دلیل اصلی این امر، استفاده از بالاترین میزان قهوه برای تولید یک فنجان قهوه است. به این ترتیب که از ۲۵ گرم قهوه برای تولید ۲۸۰میلی‌لیتر قهوه استفاده می‌شود که این عدد برای فرنچ‌پرس ۱۷گرم، برای کپسول ۱۴گرم و برای قهوه فوری یا ساشه‌ای ۱۲گرم است. علاوه براین‌که در تهیه قهوه دمی، برق بیشتری نیز برای گرم‌ کردن و گرم ‌نگه‌داشتن آب، استفاده می‌شود. بر اساس این پژوهش، قهوه فوری به‌عنوان سازگارترین گزینه با محیط‌زیست انتخاب شد. به این دلیل که مقدار قهوه، برق و آب کمتری برای تهیه آن استفاده می‌شود و از طرفی ضایعات ارگانیک کمتری نیز تولید می‌کند.

مصرف بیش از میزان نیاز

اگر به میزان قهوه باقی‌مانده در فنجان خود و همراه‌تان نگاه کنید. خواهید دید که همگی بیش از نیاز خود قهوه دریافت کرده‌اید و به همین دلیل مقداری از آن در فنجان‌های شما باقی‌مانده است. به طور متوسط هر مصرف‌ کننده قهوه، ۲۰درصد بیشتر از قهوه مورد نیاز خود درهر بار مراجعه به کافی‌شاپ یا تهیه آن در منزل، استفاده می‌کند. علاوه براین‌که دو برابر میزان لازم، آب گرم می‌شود. به گفته این گروه پژوهشی، برای تولید ۱۱ گرم قهوه عربیکا در بزریل، معادل حدود ۵۹ گرم CO۲ ایجاد می‌کند. در حالی که برای تولید هر کپسول قهوه و ارسال زباله‌های تولید شده به محل دفن زباله، فقط معادل ۲۷گرم CO۲ به محیط‌زیست وارد می‌شود. برای کاهش ردپای کربن تولیدی هنگام تهیه هر فنجان قهوه، کافی است مقدار دقیق قهوه و آب گرم مورد نیاز تخمین زده شود تا ضایعات و کربن کمتری به محیط‌زیست برسد. لوچیانو دراین باره می‌گوید: «گرچه کپسول‌ها راه‌حل معجزه‌آسا برای کاهش میزان کربن تولیدی وارد شده در محیط زیست نیستند اما مثال خوبی درباره سوگیری‌های شناختی ما هستند.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها