اندروید، در زمان نگارش این مقاله، بیش از 43.23درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با تمامی پلتفرم‌های موبایل، بیشترین سهم را دارا بوده و کاملا از رقیب خود یعنی iOS که 17.67 درصد است، فاصله دارد. بااین‌حال، آخرین اطلاعات حاکی از آن است که اندروید در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خود، جایی که بیش از 97درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده، در آستانه آسیب بزرگی قرار دارد چراکه موقعیت اندروید در هند در چند ماه آینده ممکن است کاهش یابد.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۰۵
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

اندروید درحال‌حاضر با مشکلات زیادی در هند مواجه و ممکن است رشد آن متوقف شود و همه اینها به‌دلیل دستور ضد تراست است که نحوه بازاریابی گوگل برای پلتفرم را تغییر خواهد داد.
در اکتبر 2022، کمیسیون رقابت CCI هند گوگل را 161میلیون دلار جریمه کرد. گوگل به دلیل سوءاستفاده از سهم بازار غالب خود در هند جریمه و از این شرکت خواسته شد محدودیت‌هایی را که سازندگان گوشی‌های هوشمند را مجبور می‌کند در مورد سیستم‌ها یا برنامه‌های از پیش نصب‌شده رعایت کنند، تغییر دهد.
بر اساس استدلال گوگل، تسلیم‌شدن در برابر تصمیم CCI به تغییر مدل تجاری قدیمی این شرکت منجر خواهد شد. غول جست‌وجو باید تغییراتی در قراردادهای موجود ایجاد کند. همچنین نیاز به قراردادهای مجوز جدید وجود خواهد داشت و ترتیبات موجود با بیش از 1100 سازنده دستگاه و بیش از هزار توسعه‌دهنده برنامه نیز باید تغییر کند.
این همان چیزی است که گوگل در پرونده خود در دادگاه عالی گفته و تاکید کرده است که پیشرفت فوق‌العاده در رشد اکوسیستمی از تولیدکنندگان دستگاه، توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و کاربران به‌دلیل دستورالعمل‌های اصلاحی در آستانه توقف است.
اگر این اتفاق بیفتد، گوگل و اندروید به‌طورکلی با مشکل مواجه خواهند شد زیرا این شرکت باید تغییراتی در پلتفرم موبایل ایجاد کند. این مکانیسم‌ها تقریبا 15سال است که وجود دارد. CCI با این که گوگل حذف نصب برنامه‌های سیستمی مانند گوگل‌مپ یا یوتیوب را ممنوع می‌کند مشکل دارد. این برنامه‌ها مدت زمان زیادی، جزء اصلی اکوسیستم گوگل بوده‌اند.
گوگل نیز هشدار داد که اگر حکم ناظر ضد انحصار هند اجازه اجرا پیدا کند، به گران‌شدن دستگاه‌ها در بازار آسیای جنوبی  و تکثیر اپلیکیشن‌های کنترل‌نشده منجر می‌شود که تهدیدی برای امنیت فردی و ملی ایجاد و نگرانی‌های آن را در مورد آینده تشدید می‌کند. این شرکت گفته است: «برنامه‌های مخرب که کاربران را در معرض کلاهبرداری مالی، سرقت داده‌ها و تعدادی خطرات دیگر قرار می‌دهند، هم از هند و هم از کشورهای دیگر در اینترنت فراوان هستند.»
این شرکت در پست وبلاگی خود نوشت: «گوگل در چند سال گذشته تحول دیجیتالی هیجان‌انگیز خود، عمیقا با هند همکاری کرده است. بااین‌حال، در زمانی که تنها نیمی از جمعیت هند به اینترنت متصل هستند، دستورالعمل‌های CCI ضربه‌ای به تلاش‌های گسترده اکوسیستم برای تسریع پذیرش دیجیتال در کشور وارد می‌کند.» 
گوگل همچنین هشدار داد که اگر دستورات ناظر ضدانحصار هند رعایت شود، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن باید هزینه‌های بیشتری بپردازند.
این شرکت نوشت: «در یک محیط اندروید فورکی، توسعه‌دهندگان کوچک مجبور خواهند شد اولویت‌بندی کنند که برای کدام‌یک از «فورک‌های» ناسازگار اندروید می‌نویسند و برنامه‌ها را نگهداری می‌کنند، زیرا هزینه‌های آنها با هر نسخه اضافی که پشتیبانی می‌کنند افزایش می‌یابد. آنها دیگر شرایط بازی امروزی با اندروید را نخواهند داشت و توسعه‌دهندگان بزرگ‌تر که می‌توانند طیف وسیع‌تری از فورک‌های ناسازگار را پشتیبانی کنند.»
هند بزرگ‌ترین بازار گوگل از نظر کاربران است. به گفته شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، سیستم‌عامل موبایل گوگل 97 درصد از 600 میلیون گوشی هوشمند این کشور را تامین می‌کند. گوگل در سال 2020 متعهد شد در سال‌های آینده 10میلیارد دلار در بازار جنوب‌آسیا سرمایه‌گذاری کند. این شرکت تاکنون بالغ بر 5.5میلیارد دلار در غول‌های مخابراتی محلی Jio Platforms و Airtel تامین مالی کرده است.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها