اپوزیسیون ایران فقط با جمهوری‌اسلامی مبارزه نمی‌کند، مبارزه اصلی آنها بین خودشان است که بتوانند لیدری و مقبولیت را بین ۱۶پرچم از آن خود کنند. درواقع معارضان ایرانی در دو لاین تلاش می‌کنند، لاین اول مبارزه علیه جمهوری اسلامی و لاین دوم فعالیت بی‌نتیجه آنها برای رسیدن به یک رهبری واحد و صدای یکسان و یکی کردن مسیر مبارزه علیه جمهوری اسلامی است.
کد خبر: ۱۳۹۴۷۹۶
نویسنده ​​​​​​​مریم عاقلی - گروه سیاسی

در حالی‌‌که پاییز ۱۴۰۱ یکی از بی‌سابقه‌ترین فشارهای بین‌المللی علیه ایران و آشوبگری در داخل کشور در چهار دهه اخیر بوده، ولی باز هم اپوزیسیون ایرانی نتوانستند یکدیگر را قبول کنند و به یک کلونی واحد برسند، در حالی که نشست‌های مختلفی در برلین، پراگ و استکهلم برگزار کردند اما این نشست‌ها با وجودی که نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده، شکاف‌های آنها را پر نکرده است و همچنین این جماعت به‌رغم این‌که از حمایت مالی، منابع درآمدی، حمایت غربی، اروپایی، آمریکایی و چتر رسانه‌ای خوبی برخوردار هستند ولی بازهم در ایجاد جبهه یکسان علیه جمهوری اسلامی درمانده‌اند.

یکی از دلایل اصلی افتراق جریان اپوزیسیون، مباحث مالی و پولی و حمایت دلاری از رقبای آنهاست و این یعنی، مخالفت با جمهوری اسلامی ایران عملا برای آنها محل درآمد و کاسبی مهمی است. مثلا یکی از دعواها به حمایت مالی عربستان سعودی از برخی شبکه‌های ضد‌ایرانی باز می‌گردد که این جریان معتقد است، روی چه حسابی سعودی‌ها باید سالی چند هزار دلار به شبکه‌های اینترنشنال و من و تو بدهد؟ یا مورد دیگر عباس فخرآور است که در هر پوزیشنی به دنبال سهم‌خواهی است و حتی از منابع مالی که در اختیار حامد اسماعیلیون قرار گرفته، شاکی است. حتی وضعیت آن‌قدر خراب است که اختلاف لیدرهای برانداز به تجمع برلین هم کشیده شد، هر اقلیمی با پرچمش آمد و حماسه ۱۶ اقلیم با ۱۶ پرچم برای اتحاد مقابل جمهوری اسلامی رقم خورد!‌

فاشیست‌های پهلوی

در همین تجمع برلین به زنی که برای سخنرانی روی استیج رفته بود، حمله کردند و او خطاب به حمله‌کنندگان گفت: «فاشیست‌های پهلوی». براندازهای ایران در تمام این سال‌ها با اختلاف کنار یکدیگر بودند و آش آن‌قدر شور است که فرد تازه‌واردی هم مثل حمید فرخ‌نژاد که تازه به این جبهه ضدایرانی پیوسته این را می‌داند و می‌گوید جمهوری اسلامی چقدر خوشبخت است که چنین مخالفانی دارد که با گذشت ۴۴ سال هنوز نتوانستند به رهبر مشترکی رای دهند. این را همان فرخ‌نژادی می‌گوید که برای هر مصاحبه ۱۵۰ پوند دریافت می‌کند!

از سوی دیگر یکی از مجری‌های شبکه من و تو درباره دریافتی معصومه علی‌نژاد و آویزان بودن او برای هر پروژه، فحاشی رکیکی علیه او روا می‌دارد.

با این وضعیت براندازها هیچ‌گاه نمی‌توانند دور یک میز جمع شوند و با وجود آن که اهداف مشترکی دارند اما هیچ‌وقت با یکدیگر به توافق نمی‌رسند و نمی‌توانند ائتلاف واحد و فراگیری برای تجمیع ۱۶ پرچم داشته باشند، چون عملا هر یک از براندازها سعی دارند منابع مالی بیشتری در اختیار داشته باشند و از قدرت گرفتن دیگر اعضای اپوزیسیون به‌شدت می‌ترسند.

سایه ایران بر سر سربازخبرنگاران بن سلمان

اما مشکل دیگر این جریان در سطح رسانه‌های برانداز است که بعد از شکست پروژه ناامنی و تجزیه ایران و همزمان با فروکش کردن اعتراضات دچار چالش‌های عمیق امنیتی شده‌اند؛ ‌یک مثال عینی در این زمینه شبکه سعودی اینترنشنال است که همه در این شبکه یکدیگر را متهم به ارتباط با ایران می‌کنند. ماجرا از این قرار است که بعد از اعلام تروریستی بودن شبکه سعودی‌ اینترنشنال توسط ایران، وضعیت خبرنگاران این شبکه در مرحله جدیدی قرار گرفته است و برخی اعضا به گروه‌ها و افراد وابسته به ایران پیام‌های همکاری داده‌اند.
برخی از این خبرنگاران توسط دولت انگلیس ممنوع‌الخروج شده‌اند و برخی دیگر هم از احتمال این‌که سرویس‌های جاسوسی آنها را با دیگر دستگاه‌های اطلاعاتی معامله کنند، نگران هستند.

یکی از خبرنگاران این شبکه تروریستی اخیرا در گفت‌وگویی، جزئیاتی از پشت صحنه رفتارهای غیرحرفه‌ای عوامل این شبکه را تشریح کرده که فایل این گفت‌وگو و نام این شخص محفوظ است. خبرنگار رسانه تروریستی سعودی‌ اینترنشنال در بخشی از این گفت‌وگو؛ علنا گفته وضعیت بحرانی درون این شبکه نتیجه سیاست‌های غلط مدیران غیرحرفه‌ای در این شبکه است. امروز در این شبکه، وقتی یکی از خبرنگاران یا مجریان چند ساعتی تاخیر دارد، همه با نگاه تردید به او نگاه و تقریبا همدیگر را متهم به ارتباط با ایران می‌کنند، چون اطلاعات مهمی از این شبکه در اختیار ایران قرار گرفته که موجب این حدس و گمان‌ها شده است. این کارمند اینترنشنال که به‌صورت مخفیانه اطلاعاتی از درون این شبکه را برای یکی از مرتبطینش در لندن هم بازگو کرده، گفته است؛ مدیران شبکه در وقایع اخیر ایران با عبور از بسیاری از خط قرمز‌ها و اصول خبرنگاری و رسانه‌ای باعث شدند تا ایران اتهام تروریستی به ما بزند و این‌طور احساس ناامنی در لندن برای ما ایجاد شود.

این خبرنگار اینترنشنال افزوده است: ما بدون هیچ تحقیقی در مورد خبر‌هایی که ادعا می‌شود از ایران رسیده، آنها را منتشر می‌کنیم و با دست‌کاری تصاویر و صداگذاری هم سعی داریم هر روز ایران را در شورش و آشوب نشان دهیم. بسیاری از این خبر‌ها از طرف گروه‌های اپوزیسیون تهیه می‌شود و ما مجبوریم خبری که حتی خودمان باور نداریم را منتشر کنیم. حتی برخی از افرادی را که به‌عنوان کارشناس در این شبکه دعوت می‌کنیم سواد حداقلی برای مصاحبه هم ندارند. در اکثر مواقع و قبل از مصاحبه، سؤال و جواب‌ها را به آنها می‌دهیم که بتوانند صحبت کنند. من در شبکه‌های اجتماعی می‌بینم که اکانت‌های واقعی از درون ایران ما را به خاطر برخی از مهمانان‌مان مسخره می‌کنند.

این عضو شبکه سعودی اینترنشنال اضافه کرد: مدیران اینترنشنال صرفا پول زیادی در اختیار دارند که خرج می‌کنند و اصلا برای‌شان اهمیتی ندارد که اصول کار حرفه‌ای چیست. برخی از همکاران ما در این شبکه از گروه‌های مختلف اپوزیسیون هستند. برخی از آنها با یکدیگر به شدت اختلاف دارند که گویا یک‌بار کار به زد و خورد هم رسیده است. من خودم این صحنه را ندیدم اما گویا اخبارش به بیرون هم درز کرده بود.

هنجارشکنی آفکام

طبق آمارهای جدیدی که سازمان حقوق بشر ایران از میزان ترویج خشونت در شبکه سعودی اینترنشنال منتشر کرده، متوجه می‌شویم بیشتر از آن‌که این شبکه ماهیت اطلاع‌رسانی داشته باشد، ماهیت تروریستی دارد و به صورت میانگین ۱۵‌هزار دقیقه تلاش برای روشن نگه داشتن آتش آشوب در ایران داشته است؛ به طوری که فقط کانال تلگرامی این شبکه از شهریورماه حدود ۷۰۰ خبر منتشر کرده که بیش از ۳۵۰ خبر آن با هشتگ مهسا امینی بوده است اما نکته مهم‌تر زیرنویس این شبکه برای آشوبگری در خیابان و تهییج افکار عمومی به جای اطلاع‌رسانی است و فقط در یک فاصله ۳۰ روزه حداقل ۱۵ تیزر تحریک‌کننده با شعارهای ضدنظام جمهوری اسلامی و ترویج خشونت و اخبار جعلی با رویکرد کشته‌سازی پخش شده است درحالی که پخش یکی از این برنامه‌ها هم طبق قوانین بین‌المللی آفکام (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای انگلیس) ممنوع است اما این سازمان هم در برابر رفتار این رسانه تروریستی سکوت کرده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها