در ادامه تحقیق در باره دونالد ترامپ

«پنس» به دادگاه احضار شد

این روزها بایدن به چهره‌ای ساکت و مغموم در کاخ سفید تبدیل شده است. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد اقدام مشترک پلیس اف‌بی‌آی و حزب دموکرات مبنی بر قرار دادن ترامپ درگوشه رینگ، منتج به پاتک طرفداران ترامپ به رئیس‌جمهور کنونی آمریکا شود!
کد خبر: ۱۳۹۴۳۶۰
نویسنده ​​​​​​​محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

بسیاری از تحلیلگران معتقدند افشای دو پرونده کتمان اسناد فوق‌سری در ویلای ترامپ در فلوریدا و کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه و دفتر کار شخصی بایدن در ایالت دلاویر، هر دو خروجی یک تسویه‌حساب پشت پرده و پیچیده میان دو رقیب سنتی انتخابات ریاست جمهوری سال۲۰۲۰ است! رقبایی که شاید با بسط پرونده‌های مذکور، تاریخ مصرف سیاسی هر دوی آنها در سال۲۰۲۴ میلادی به پایان برسد.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا بازرس ویژه‌ای را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه دولتی توسط جو بایدن تعیین کرده است. رابرت هر، از مقام‌های ارشد سابق وزارت دادگستری آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رهبری تیم تحقیق در این پرونده را برعهده دارد. این مدارک محرمانه اخیرا در منزل رئیس‌جمهور آمریکا و دفتر کاری پیدا شده که او بعد از پایان دوران معاون ریاست جمهوری‌اش استفاده می‌کرد. کاخ سفید گفته است بایدن همکاری تمام‌عیاری با تحقیقات در این پرونده خواهد داشت.

شرمساری سیاسی بایدن

کشف این مدارک مایه «شرمساری سیاسی» بایدن تلقی شده؛ چراکه همزمان تحقیقاتی درباره نحوه مدیریت مدارک محرمانه دولتی توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در جریان است. اولین مجموعه از این اسناد، روز دوم نوامبر در مرکز پن بایدن، موسسه‌ای پیدا شد که جو بایدن در پایان معاونت ریاست‌جمهوری خود تاسیس کرد. بایدن گفته است این مدارک به آرشیو ملی بازگردانده شده است. گارلند، دادستان کل کشور گفت: دومین دسته از این اسناد روز ۲۰ دسامبر در خانه بایدن در ویلمینگتون دلاویر پیدا شده است. به گفته دادستان کل آمریکا، وکیل بایدن در تماس با تیم تحقیق از پیدا شدن مجموعه دوم اسناد در منزل شخصی رئیس‌جمهور خبر داده است. گارلند گفته است دفتر دادستانی کل آمریکا درپی تحقیقات اولیه تصمیم گرفته است که به دلیل شرایط استثنایی، یک بازرس ویژه را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت این اسناد منصوب کند. بنابر ادعای گارلند انتصاب این بازرس ویژه تعهد وزارت دادگستری را نسبت به استقلال و نیز مسئولیت‌شناسی در این پرونده حساس به افکار عمومی نشان می‌دهد. وی افزود: تصمیم‌گیری در این پرونده تنها براساس واقعیات و قانون خواهد بود. رابرت هر در بیانیه‌ای گفته است این پرونده را با انصاف، بی‌طرفی و قضاوتی بدون تعصب رهبری خواهد کرد. ریچادر شوبر، وکیل کاخ سفید گفته است بایدن با روند تحقیق و بازبینی وزارت دادگستری همکاری کامل خواهد کرد و همین شیوه را نیز در قبال تحقیقات بازرس ویژه پیش خواهد گرفت. منابع نزدیک به این پرونده که با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا صحبت کرده‌اند، می‌گویند تحقیقات وزارت دادگستری تاکنون شامل مصاحبه با چند شاهد بوده که از نحوه مدیریت اسناد محرمانه اطلاع دارند .بایدن روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شده است وکلای او در ماه نوامبر بعد از پیدا شدن دسته اول اسناد، بلافاصله با مقام‌های مسئول تماس گرفته‌اند.

ادعای بی‌خبری!

رئیس‌جمهور آمریکا گفت محرمانه بودن اسناد را جدی می‌گیرد! البته بایدن هنوز به سؤال اصلی پاسخ نداده است! این‌که کشف چنین مدارک محرمانه‌ای در محلی وابسته به وی چه معنایی دارد! ریچارد شوبر، وکیل کاخ سفید مدعی شده است در پی جست‌وجو در گاراژ منزل آقای بایدن، تعداد کمی از مدارک مربوط به دولت اوباما - بایدن با طبقه‌بندی محرمانه پیدا شده است. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ‌سفید نیز مدعی شده است که بایدن از پیدا شدن اسناد تازه حیرت‌زده شده و گفته از این‌که این اسناد در منزل او بوده، بی‌خبر بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا حالا باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا اسناد تازه حاوی مطالبی بوده است که بتواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد یا نه. کوین مک‌کارتی، رئیس‌ جمهوریخواه مجلس نمایندگان نیز درباره زمان‌بندی افشای وجود این اسناد ابراز نگرانی کرده‌است: «آنها پیش از انتخابات میاندوره‌ای از این ماجرا خبر داشتند اما آنها را از مردم آمریکا پنهان کردند.» در حال حاضر تحقیقاتی درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه توسط دونالد ترامپ جریان دارد که به دلیل کشف بیش از ۳۲۵ سند ازجمله اسناد فوق‌محرمانه در ویلای او جریان گرفته است.

خلع‌سلاح تبلیغاتی دموکرات‌ها علیه ترامپ

کشف اسناد محرمانه در منزل و محل کار شخصی بایدن را می‌توان نقطه پایانی برای مانور تبلیغاتی دموکرات‌ها علیه ترامپ بر سر ماجرای پنهان‌سازی اسناد محرمانه دوران ریاست جمهوری در فلوریدا دانست. دموکرات‌ها بر سر این موضوع، حساب ویژه‌ای باز کرده و حتی آن را به معنای ضربه نهایی بر کالبد نیمه‌جان ترامپ تلقی می‌کردند. در هر حال، در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد که چه کسانی در سازمان‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا، چنین پاس گل مطلوبی را به ترامپ و جمهوریخواهان داده‌اند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها