انتشار اخبار متناقض درباره چشم‌انداز رفتار سعودی‌ها در یمن

ریاض بر سر دوراهی جنگ و صلح

تحولات یمن در هفته‌های اخیر سمت و سویی متفاوت به خود گرفته و همزمان با انتشار اخباری درباره تداوم میانجیگری‌ها میان ریاض و صنعا و پذیرش شروط یمنی‌ها از سوی آل سعود، برخی اخبار نیز از آماده شدن عربستان برای شروع دوباره جنگ خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۹۴۲۴۵

براساس گزارش‌ها در پشت مذاکرات و گفت‌وگوها برای تمدید آتش‌بس، آمریکا به دنبال تشدید تنش نظامی و اقتصادی در یمن است اما مقامات صنعاء نیز از این موضوع غافل نیستند، تا جایی که یک مقام در دولت صنعاء از رصد ترتیبات ائتلاف سعودی برای تشدید تنش در زمینه‌های مختلف علیه یمن خبر داد.سعودی‌ها از هشت سال پیش با تجاوز به یمن، جنگ خانمانسوزی را علیه این کشور فقیر آغاز و در این مدت ۴۷هزار شهروند یمنی را شهید یا زخمی کرده‌اند. در ماه‌های اخیر در چند نوبت آتش‌بس‌های دوماهه میان عربستان و یمن با وساطت سازمان ملل محقق شد، ولی نقض پیمان‌های عربستان و عدم تحقق مطالبات دولت نجات ملی به پایان آتش‌بس منجر شد و اکنون یمن با وضعیتی بینابین که نه صلح است و نه جنگ روبه‌روست. همزمان میانجیگری‌هایی برای پایان جنگ و یا آتش‌بس دوباره در جریان است.

در جستجوی تضمین

چندی قبل بود که رسانه‌های منطقه اعلام کردند عربستان سعودی که جنگ علیه یمن را هدایت می‌کند، پس از آنکه ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری بایدن اما و اگرهایی در حمایت از عربستان در جنگ یمن مطرح کرد، به دنبال تضمین‌هایی برای حفظ امنیت خود از سوی مقامات صنعاء است.

حتی روزنامه کویتی الاخبار در گزارشی نوشت: پس از آن‌که جنبش انصارا... یمن به عربستان هشدار داد و از آمادگی نظامی خود خبر داد، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی خطاب به این جنبش گفت: یمن را بگیرید و امنیت ما را تضمین کنید.

ظاهرا این اتفاق پس از تهدیدات سفت و سختی افتاده که یمنی‌ها به عربستان سعودی داده‌اند. رهبران جنبش انصارا... تاکید کرده‌اند هرگز فریبکاری و خرید زمان بیشتر از سوی سعودی‌ها را که به ضرر و زیان مردم یمن باشد، نخواهند پذیرفت.

در همین چارچوب، منابع ذی‌ربط و مسئول در صنعا در گفت‌وگو با الاخبار تاکید کردند این بار اگر توافقی برای صلح و آتش‌بس صورت نگیرد و کار به جنگ بکشد، نبرد آتی همه میدان‌ها را شامل خواهد شد و دریای سرخ، باب المندب و آرامکو در عمق سعودی را فرا خواهد گرفت و علاوه بر این، امارات نیز از آن مصون نخواهد بود. از آنجا که زمان رو به اتمام است جنبش انصارا... تاکید کرد تا ابد منتظر راه‌حل باقی نخواهد ماند.

شروط یمنی‌ها چیست؟

به گفته این منابع، دولت نجات ملی یمن در مقابل ریاض چهار موضوع اصلی رفع محاصره، عدم مداخله در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت و خروج از یمن را مطرح کرد و ریاض موافقت اولیه خود را به شرط مذاکره مفصل‌تر اعلام کرده است. از سوی دیگر، عربستان خواستار ضمانت‌هایی شده که یمن تهدیدی برای عربستان سعودی و امنیت آن نخواهد بود.

به نوشته الاخبار، این منابع با بیان این‌که عربستان موضوع تضمین را در مقابل ایران و عمان نیز مطرح کرده است، اشاره کردند دولت نجات ملی یمن گفته است چنانچه برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی عربستان به این کشور در تصمیم‌گیری قاطع برای پایبندی به آنچه در مذاکرات درخصوص راه‌حل جامع و نهایی پرونده یمن حاصل می‌شود، کمک می‌کند برای رفع کردن نگرانی‌ها آمادگی دارد.

مانع‌تراشی آمریکا

در این میان، نباید آمریکا را نادیده گرفت که به عنوان عامل تاثیرگذار بر عربستان، مانع‌تراشی ‌کند، زیرا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با تمام توان به دنبال حفظ وضعیت نه جنگ و نه صلح است، زیرا از این وضعیت سود می‌برد. در همین راستا، افشاگری‌های جدید نشان می‌دهد به دلیل اقدامات آمریکا، عربستان در حال دور شدن از واقعیتی است که امنیت ملی این کشور را تضمین می‌کند و نیز در حال افزایش مداخله‌اش در یمن است؛ امری که موجب تشدید غرق شدن آن در باتلاق جنگ یمن است. در پشت مذاکرات و گفت‌وگوها برای تمدید آتش بس، آمریکا به دنبال تشدید تنش نظامی و اقتصادی در یمن است اما مقامات صنعاء نیز از این موضوع غافل نیستند، تا جایی که یک مقام در دولت صنعاء از رصد ترتیبات ائتلاف سعودی برای تشدید تنش در زمینه‌های مختلف علیه یمن خبر داد. سرتیپ «عبدالله بن عامر» معاون اداره ارشاد نیروهای صنعاء در توییتی اعلام کرد که تشدید تنش مورد انتظار یمن تنها در پاسخ به تشدید تنش‌هایی خواهد بود که ائتلاف با فشار آشکار آمریکا و به روش‌های مختلف، ترتیب داده است. وی توضیح داد که ائتلاف سعودی عمداً به تعلل در آغاز گفت‌وگوها و انجام دیدارها ادامه می‌دهد و در عین حال برای تشدید تنش نظامی، اقتصادی و امنیتی برنامه‌ریزی می‌کند. اما صنعاء نیز آماده پاسخگویی به هر تشدید تنشی است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها