نمایش آثار جشنواره فیلم عمار از امروز آغاز می‌شود

نهضت روایت زن‌ایرانی

یکی از محورهای مهم این دوره جشنواره فیلم عمار که این روزها برگزار می‌شود، نهضت روایت زن ایرانی است. زنی که با پیروزی انقلاب اسلامی و با نگاه، اندیشه و توجه امام‌‌خمینی(ره) به نقش ارزشمند زنان، حضور موثری در جامعه یافت و باعث شکل‌گیری قشر جدیدی از زنان در عرصه خانواده، علم و سیاست و اجتماع شد که نه تابع زن مدرن غربگرا هستند و نه پیرو الگوی زن سنتی و خانه‌نشین و بی‌تفاوت به امور اجتماعی و سیاسی.
کد خبر: ۱۳۹۳۳۵۷

زنان جامعه ایرانی که در عین در متن و مرکز بودن، در ساخت رشد و تهذیب خویش و حفظ خانه سالم و خانواده متعادل، گام برداشته‌اند و همزمان در عرصه جهاد اجتماعی فعالیت موثر داشته‌اند. این حضور قهرمانانه برای مانایی در تاریخ و استمراری موثر و الگووار برای نسل‌های آینده، نیاز به ثبت هنرمندانه دارد. موقعیت و امکانی که سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با بخش «فیلم ما»، نهضت تولید محتوای مردمی، زنان قهرمان و نهضت روایت زن ایرانی فراهم است و همه مخاطبان جشنواره عمار می‌توانند حتی با دوربین گوشی همراه از زنان موفق خانواده و بانوانی که می‌شناسند فیلم بگیرند و فیلم بسازند و در قالب موضوعاتی چون مادری و فرزندپروری، هنر، خدمت‌رسانی، پیشرفت و ترویج علم، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، مبارزه با استکبار، ورزش، آموزش، اقتصاد و کارآفرینی و موفق در حل مشکلات کشور را به دبیرخانه عمار ارسال کردند تا سهمی در انعکاس تلاش‌های زنان داشته باشند. به‌جز این به‌ویژه در این مقطع حساس اجتماعی که ناآرامی‌‌ها به بهانه موضوع زن و حجاب مطرح شده، رجوع به ذات زن ایرانی و مسلمان و نقش محوری و تعیین‌کننده در جامعه و نهضت روایت زن ایرانی می‌تواند به سهم خود نقشی سازنده و تاثیرگذار در آرامش اوضاع و روشنگری جامعه و اقناع مخالفان و معترضان داشته باشد. همین امروز و در نخستین روز آغاز رسمی جشنواره در سینمافلسطین تهران به‌عنوان خانه جشنواره هم توجه ویژه‌ای به این مبحث شده و از ساعت ۱۳ تا ۱۵ دکتر سحر دانشور در سالن ۳ از روایت زن ایرانی خواهد گفت.

قرار ما سینما فلسطین

سینما فلسطین، امروز در نخستین روز رسمی سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سه سالن و از ساعت ۱۰ تا ۲۲ و ۱۵ دقیقه با فیلم‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای به‌صورت رایگان از مردم و علاقه‌مندان این رویداد میزبانی می‌کند. برنامه‌های سالن یک در روز اول از این قرار است: سئانس یک و از ساعت ۱۰ تا ۱۲ (ویژه کودک و نوجوان)، سئانس ۲ و از ساعت ۱۳ تا ۱۵ نمایش آثار داستانی مهمان شامل فیلم‌های آقازاده، حلقه، بله، چوپان، ژ ــ ۳، خراش، آب از آتش، سئانس ۳ از ساعت ۱۵ و ۱۵ تا ۱۷ و ۱۵ نمایش مستندهای پولیتزر (مصطفی ملاحسینی اردکانی) و تنها با خدا (ایمان گودرزی)، سئانس ۴ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ نمایش نماآهنگ قول مادرانه (محمدعلی یزدانی)، مستند ضیاءالدین (محمدرضا دهستانی)، خواب زمستانی (یوسف جعفری)، نماآهنگ آبرودار (محمود شریفی اصل)، سئانس ۵ از ساعت ۲۰ و ۱۵ تا ۲۲ و ۱۵ نمایش مستند به بهانه آزادی (مهدی نقویان) و زن، زندگی، آزادی/ اسم رمزی برای آشوب (مهرداد یوسفی).

برنامه‌های سالن ۲ از این قرار است: سئانس یک از ساعت ۱۳ تا ۱۵ نمایش مستندهای مهمان شامل بانوی خوبی‌ها (محسن نامداری)، سنگ‌های مرز (روح‌ا... اکبری)، قاضی گلستان (محمدمهدی خالقی)، در سرویس مخفی علیاحضرت (حسین الهام)، سئانس ۲ از ساعت ۳ نمایش آثار پویانمایی شامل رشوه ۴۰هزار پوندی انگلیس به قهرمان ایرانی، روایت ستاره‌ها، رویای صادق، سارقین کوچک، شهدای مدافع وطن، فرنگیس شیرزن ایرانی، قصه پروانه‌ها، قصه‌های آفتابگردون (باران پشمک)، قصه‌های عزیز، قلعه ماهیان، قندپهلو، کمیک‌نامه جاندار، ماه همدلی، نامه‌ای به آرتین، هرمزگان نگهبان بیدار ایران، هفت خان رستم (خان سوم)، دوستان کوچک گلشن، سئانس ۴ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ نمایش مستند کابوس نیمه‌شب (علی عارضی)، مستند کونیکو یامامورا (کاظم دهقانی اشکذری)، مستند جان درد (محمد مصلحی)، سئانس ۵ از ساعت ۲۰ و ۱۵ تا ۲۲ و ۱۵ نمایش نماآهنگ GO TO HOME (محمدامین افشاری)، مستند چهارچرخ (محمود عزیزی ــ محسن اسلام‌زاده)، مستند راننده (براتعلی اسدی ــ مهلا قاسمی).

برنامه‌های سالن ۳ هم همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم در سئانس یک از ساعت ۱۳ تا ۱۵ با روایت زن ایرانی با حضور دکتر سحر دانشور آغاز می‌شود و باقی‌اش هم از این قرار است: سئانس ۲ از ساعت ۱۵ و ۱۵ تا ۱۷ و ۱۵: کارگاه آموزش کارگردانی استاد داوود مرادیان، سئانس ۴ از ساعت ۱۸ تا ۲۰: ویژه‌برنامه یادبود حاج‌نادر طالب‌زاده، سئانس ۵ از ساعت ۲۰ و ۱۵ تا ۲۲ و ۱۵: نمایش مستند بازگشت گمورا (جواد صافی) و تروکاژ (محمدهادی نعمتی) در قالب برنامه ادوار جشنواره.

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی روز گذشته با برگزاری آیین افتتاحیه در شهادتگاه شهدای شاهچراغ کار خود را آغاز کرد و امروز پا به نخستین روز نمایش آثار در سینما فلسطین می‌گذارد که هیات داوران این رویداد اسامی نامزدهای بخش‌‌های مستند و فیلم داستانی را اعلام کرد که نام برخی از آنها ذکر شده است. برگزیدگان این بخش‌ها در اختتامیه این جشنواره، معرفی و تقدیر خواهند شد.

بخش مسابقه مستند «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس»: راننده ــ براتعلی اسدی و مهلا قاسمی/ مسیر رستگاری ــ سیدمهدی خیام‌الحسینی/خانه‌های نورانی ــ بابک مینایی/ پهلوانان نمی‌میرند ــ سیدرضا بطحایی/پولیتزر ــ مصطفی ملاحسینی اردکانی/ضیاءالدین ــ محمد‌رضا دهستانی / بالی ماشی ــ رامین مرتضایی/ گلزار ــ غفور شهبازی/ مدرسه‌ای در دوردست ــ سیدمحمدیوسف ‌جلالی و حمیدرضا بهوندی و...

بخش مسابقه مستند «حافظه ملی»: خواب زمستانی ــ یوسف جعفری/ رژه بی‌سابقه ــ مرتضی احمدی/ فرقان ــ مجید خادمی‌زاده/ سفارت سیاه ــ رضوانه فتحی/ دموکتاتور ــ محمد‌حسین محمدی واله/ تابستان سرد ــ محمدعلی یزدان‌پرست/ کابوس نیمه‌شب ــ علی عارضی/ مرد شنی ــ حسین نظری و...

بخش مسابقه مستند «ملت قهرمان»: به نام پدر (دکتر مبین) ــ قربانعلی طاهرفر و فرزین ریحانی راد/ دل‌نگران آهوها ــ ایمان ایزی و ابراهیم زرقانی/حاج آقا نظام ــ سیدمجید طاهری/ قصه‌های مجید ــ سیدحمید موسوی/ محدودیتی نیست ــ محمد نصیری/ انسان‌سازان ــ مهدی رضایی/ بی تو هرگز ــ مریم فرهنگ.

بخش مسابقه مستند «نقد درون‌گفتمانی»: بازمانده ــ علیرضا کرمی/ هپکوتیزم ــ سعید ساروقی/ چهارچرخ ــ محسن اسلام‌زاده و محمود عزیزی/ صفر یک ــ مهدی انصاری و...

بخش مسابقه مستند «نهضت جهانی مستضعفین»: پاییز پنجاه‌سالگی ــ محسن اسلام‌زاده/ آقا مصطفی ــ سیدابراهیم بدرالدین/ چشم ایرانی ــ ساسان فلاح‌فر/ برای آزادی ــ مصطفی آقامحمدلو و فرهاد حاجی‌عباسی/ آقای حمزه ــ حسین پالیزدار و محمد‌مهدی فکریان و...

بخش مسابقه مستند «جنگ اقتصادی و رؤیای ایرانی»: باورهای بی‌غبار ــ محمد‌حسین ایزدی/ کشتی افتخار ــ مسعود محمدی و محسن مقصودی/ داروخانه ایران ــ مهدی فریدی/ مردی با آرزو‌های بزرگ ــ عباس وهاج و...

بخش ویژه: آرمان روح‌ا...: به بهانه آزادی ــ مهدی نقویان/ زن، زندگی، آزادی (اسم رمزی برای آشوب) ــ مهرداد یوسفی/ نقاب‌دارها ــ محسن سلیم/ پاییز حرم ــ علی خسروی/ اسم رمز مهسا ــ جواد یقموری/ فرید‌الدین ــ پیام ابراهیم‌پور/ غیبت موجه ــ ستاره کوهکن و علی سرو/ رادیکال شریف ــ محمد‌جواد علاء‌الدینی/ خوبان عالم ــ امید مدحج و حمید‌رضا بهوندی و...

بخش فیلم داستانی «داستانی کوتاه و تیزر فرهنگی»: ارغوان ــ محمد پهلوان/ اسماء ــ مصطفی آقامحمدلو/ امتحان نهایی ــ ــ مهدی نجفی/ آزادی ــ امین گودرزی‌پور/ آقای شهردار ــ میلاد محمدی/ به نام مادر ــ کمیل ارجمندی/ جشن تولد ــ محمدنبی طالبی/ خاطره بازی (بی اجازه) ــ سیدمهدی کرباسی/ خوش‌خبر ــ محمدصادق مبینی/ شهیدانه زیستن ۲ ــ سجاد معارفی/ صلاحیت ــ محمد دیماسی/ قرار ــ سید مجتبی طباطبایی/ قهرمانان ــ محمد علیزاده فرد/ کشتی‌های دایی ناصر ــ میلاد محمدی/ مداربسته ــ سعید ولی‌زاده/ من، آقبانو و لیست آرزوها ــ محمدحسین امانی همدانی/ نانوا ــ امیر داسارگر/ عباس ــ حسین ترک‌جوش/ محافظ ــ محمدجواد موحد و محمدجواد شفاه/ قبول باشه ــ سیدعلی میراللهی/ قاسم‌آباد ــ محمد گنجی و...

بخش فیلم داستانی «داستانی بلند»: بچه‌های دشت ــ اسماعیل مسعودی/ روحینا ــ عبدالرضا صادقی جهانی/ نگهبان ــ حمید

بیات بخش فیلم داستانی «سریال»:آقای قاضی ــ احمد شفیعی/ تازه‌وارد ــ محمد‌جواد موحد

داوران عمار

هوشنگ توکلی، احمد شاکری، امین صدیقی، جمال یزدانی، محمد ساسان داوران بخش فیلمنامه، رقیه فاضل، مجید اسماعیلی، محمد سرشار داوران بخش پویانمایی، مریم حسن‌نیا، هاجر صفائیه، مهدی عشقی، محمد نیکدل، سهیل حاجی‌پور داوران بخش فیلم ما، سیدرسول منفرد، سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی، مجید اکبرشاهی، محمد لسانی، آسیه زارعی داوران بخش تولیدات تلویزیونی و هادی آرزم، امیر داسارگر، محسن صفایی فرد داوران بخش نماآهنگ هستند. سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که با دبیری سهیل اسعد تا ۲۱دی ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان به این رویداد سینمایی به جز مراجعه حضوری در سینما فلسطین، می‌توانند با مراجعه به سایت عماریار AmmarYar.ir و همچنین شبکه و سامانه تلوبیون به‌صورت مجازی هم به تماشای آثار این دوره جشنواره بنشینند. مراسم اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۲دی با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و فیلم داستانی برگزار می‌شود.

این بانوان قهرمان

پوستر شماره یک سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با محوریت نهضت روایت زن ایرانی منتشر شد. در راستای شعار محوری جشنواره از تصاویر زنان قهرمان ایرانی در طراحی پوستر استفاده شده است که توضیحات مربوط به هرکدام از این شخصیت‌ها به این شرح است:

مرضیه حدید‌چی: که با نام طاهره دباغ نیز شناخته می‌شود، چریک مسلح ایرانی بود. او در زمان حکومت پهلوی زندانی سیاسی بود. از او به‌عنوان نخستین و تنها فرمانده زن سپاه پاسداران یاد شده ‌است.

طوبی کرمانی: استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران و اولین زن فوق‌دکترای فلسفه در ایران و فارغ‌التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام و مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از‌جمله مسئولیت‌های او در دوران حیاتش بوده است.

مریم نقاشان: یکی از بانوان فعال، موفق و نخبه در رشته علوم قضایی و دارای مدرک دکتری از کشور آلمان و فعال در رشته‌های هنری و ورزشی و دارای مدال و مقام و مسلط به چهار زبان عربی، انگلیسی، آلمانی و فارسی است.

مرجان ناز‌قلیچ: فرماندار بندر ترکمن بود. او پیشتر سمت‌هایی چون بخشدار مرکزی بندر ترکمن و مشاور زنان فرماندار این شهرستان را بر‌عهده داشته ‌است. ناز‌قلیچ نخستین فرماندار زن ترکمن و اهل سنت در استان گلستان بود.

خیرالنساء صد‌خروی: از روستای صد‌خرو سبزوار است که منزلش را در زمان جنگ به عنوان پایگاه مردمی پشتیبانی جبهه قرار داده بود. او مدیر بزرگ‌ترین پایگاه پشتیبانی جنگ در شهرستان سبزوار بوده ‌است.

عصمت احمدیان: بانو عصمت احمدیان از زنان شجاع و زحمتکش زمان جنگ که به دوخت لباس‌های بسیجیان در زمان جنگ مشغول بود و بعد از جنگ نیز به سر و سامان دادن زندگی مردم و ایجاد شغل‌های مستقیم و غیر‌مستقیم پرداخت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها