نمایش آثار جشنواره فیلم عمار از امروز آغاز می‌شود

نهضت روایت زن‌ایرانی

از گستردگی ابعاد شخصیتی و ویژگی‌های ارزشمند سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی همین بس که هنوز ناگفته از او بسیار است و هربار با روایتی در قالب کتاب، مصاحبه و یادداشت، خاطره، فیلم و محصولات دیگر تصویری و صوتی با زاویه و نکته تازه‌ای از این شخصیت بزرگوار آشنا می‌شویم. نکته مهم و قابل اشاره دیگر این‌که این رشته عجیب، سر دراز دارد و هنوز و تا همیشه می‌شود از سردار نوشت و ساخت و عجیب‌تر این‌که همچنان حق مطلب درباره شخصیت شهید سلیمانی ادا نخواهد شد.
کد خبر: ۱۳۹۳۱۰۲

تولید این آثار و این همه روایت هر بار تازه و پرنکته به‌خوبی نشان از نامیرایی و جاودانگی حاج‌قاسم دارد و باردیگر ثابت می‌کند ۱۳دی نه روز پایان، بلکه آغاز و تولدی دوباره برای اوست. این آثار مستند، داستانی، پویانمایی و نماآهنگ که با موضوع حاج‌قاسم تولید شده‌اند، تنها قطراتی از دریای شهید سلیمانی هستند. محصولاتی که در تقارنی همزمان با سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در این رویداد و به‌ویژه از طریق سامانه عماریار هم قابل تماشاست و به خصوص اگر قصد دارید به مناسبت سالروز شهادت حاج‌قاسم و ایام دیگر در محل‌های موردنظر خود برای علاقه‌مندان آنها را به نمایش بگذارید، با ورود به سامانه اکران مردمی، درخواست خود را ثبت کنید.

«آورتین» مستندی به کارگردانی حسن وزیرزاده و تهیه‌کنندگی اسرافیل کلیجی، محصول مرکز هنری‌رسانه‌ای رضوان و با موضوع امنیت است که اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار حاج‌قاسم در مبارزه با اشرار و امان دادن به بسیاری از آنها در دهه ۷۰ دارد. اسم آورتین اشاره به منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی در کرمان دارد که آن زمان مکانی مناسب و امن برای اشرار بود. حاج‌قاسم با درک دشواری وضعیت اقتصادی این اشرار که به دلایل معیشتی و مالی دنبال شرارت رفتند، با فراهم آوردن امکانات کشاورزی و گشودن باب تعامل، سرنوشت بسیاری از آنها و خانواده‌های‌شان را تغییر داد و در مقابل عده‌ای از اشرار که حاضر به پذیرش این تامین و تعامل نبودند، با لشکر۴۱ سیدالشهدا ایستاد. این مستند تاکنون ۲۳اکران مردمی در نقاط مختلف ایران داشته، ازجمله همین روز گذشته در تهران و خراسان رضوی. آورتین در جشنواره سال گذشته سینماحقیقت هم حضور موفقی داشت و با استقبال مخاطبان مواجه شد و درنهایت موفق شد جایزه سرباز وطن (یادبود سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی) را به دست آورد.

«قاسم» مستندی به کارگردانی مهدی فارسی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی با موضوع ملت قهرمان و روایتی از سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی از تولد تا شهادت است که چهار دهه فعالیت این مرد میدان را به تصویر کشیده است. محور اتفاقات این مستند، فرماندهی در منطقه و فعالیت آن شهید بزرگوار در میدان جنگ است.

دیدار با شهیدی که سردار او را به خاک سپرد

«پاییز پنجاه‌سالگی» مستندی به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی نقویان است که از زاویه متفاوتی به سردار شهید قاسم سلیمانی نزدیک شده و مخاطب از زبان و با روایت یک شهید مدافع حرم دیگر و همرزم حاج‌قاسم، یعنی شهید محمد جمالی به موضوع ورود می‌کند؛ شهیدی که خود حاج‌قاسم او را به خاک سپرد. پاییز پنجاه سالگی که تولید مشترک موسسه اندیشه شهید آوینی و شبکه یک سیما است در جشنواره اخیر سینماحقیقت چه در اکران حضوری و چه در اکران آنلاین با استقبال خوب مردم مواجه شد و حالا هم انتظار می‌رود در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی داشته باشد. این فیلم که روز گذشته در کرمان و در قالب اکران مردمی عمار نمایش داده شد، امروز در سالروز شهادت سردار در خراسان‌رضوی، اکران مردمی می‌شود و فردا و همزمان با آغاز رسمی این دوره جشنواره عمار در شیراز (شهر مراسم افتتاحیه جشنواره عمار) به نمایش درخواهد آمد. پاییز پنجاه سالگی در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت برنده جوایز سرباز وطن، تندیس نقره‌ای شهیدآوینی و بهترین گفتار متن شد.

«امتحان نهایی» فیلم کوتاه داستانی به کارگردانی مهدی نجفی و تهیه‌کنندگی عمار خطی است که داستانی از دوران کودکی و نوجوانی سردار رشید اسلام، شهید حاج‌قاسم سلیمانی را روایت می‌کند. بچه‌‌ها سر کلاس درس نشسته‌اند و منتظر شروع امتحان نهایی املا هستند. ناگهان مداد یکی از دانش‌آموزان تمام می‌شود و او نمی‌تواند باقی املا را بنویسد اما یکی دیگر از دانش‌آموزان به نام قاسم سلیمانی که این صحنه را دیده، مداد خود را به دو نیم تقسیم می‌کند. خودش با نیمی از مداد می‌نویسد و نیمه دیگر را به همکلاسی‌اش می‌دهد.

«صلاحیت» فیلم کوتاه داستانی به کارگردانی محمد دیماسی، تهیه‌کنندگی علی طادی و محصول مرکز بسیج صداوسیما است که داستان جالبی از دوران جوانی حاج‌قاسم سلیمانی را به تصویر می‌کشد. اوایل انقلاب است و حاج‌قاسم با لباسی به‌روز، برای گزینش به سپاه می‌رود. چند روز بعد که حاج‌قاسم برای دریافت نتیجه گزینش به سپاه مراجعه می‌کند با جواب منفی مسئول گزینش مواجه می‌شود، جوابی که علتش ظاهر به‌روز حاج‌قاسم است. در برگشت حاج‌قاسم یک از آشنایانش را که پاسدار است می‌بیند و این پاسدار ضامن استخدام حاج‌قاسم می‌شود.

«قاسم‌آباد» فیلم کوتاه داستانی به کارگردانی محمد گنجی، تهیه‌کنندگی سیدحسین میرداماد و محصول مرکز بسیج صداوسیما است که خرده‌روایتی داستانی، از دلاوری‌های سردار دلها در سپاه ثارا... کرمان است. زمانی که گروهکی تروریستی در جنوب کرمان باعث ناامنی منطقه و رعب و وحشت مردم روستا شده بود، روستاییان امان‌نامه حاج‌قاسم سلیمانی را به دست آنها می‌رسانند. اعضای گروهک، متاثر از منش حاج‌قاسم که سعی در حل منازعه بدون درگیری داشت، خود را تسلیم می‌کنند و به کشاورزی مشغول می‌شوند. مردم آبادی به یمن این اتفاق نام روستای خود را قاسم‌آباد می‌گذارند. این فیلم داستانی با اشاره به همان وقایع و اتفاقاتی ساخته شده که مبنای ساخت مستندهای آورتین و امان‌نامه است.

«رویای صادق» یک فیلم کوتاه پویانمایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم مرادی و محصول مرکز چهارمحال و بختیاری است که برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شده و داستان فرزند شهیدی را روایت می‌کند که نگران نبود پدرش در روز مراسم عقد است. پسر، پدرش را در خواب می‌بیند و با او درددل می‌کند و پدر به او وعده می‌دهد که در نبود خودش یکی از بهترین دوستانش را برای مراسم پسرش بفرستد. او بهترین دوست حاج‌قاسم است.

«مرد نبرد» نماآهنگی به کارگردانی محمدرضا ملاعباسی و تهیه‌کنندگی صادق روشن با موضوع شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی است که با تصاویری از حضور مقتدرانه سردار در جبهه‌های نبرد و مقاومت و محبوبیت فوق‌العاده او میان مردم انقلابی همراه است. این نماآهنگ با شعری از قاسم صرافان و اجرای گروه سرود «ندای ثامن» تولید شده است.

چشمه‌هایی از سردار

«واقعه»: این مستند که به کارگردانی شاهد سلطانی‌آزاد، تهیه‌کنندگی محمدامین مهتدی‌جعفری و محصول سازمان هنری - رسانه‌ای اوج تهیه شده، روایتگر ماجرای تلخ زلزله مهیب بم است که در ۵ دی ۱۳۸۲ اتفاق افتاد اما با همدلی‌های مردمی و نیروهای کادر درمان، بسیجیان، جمعیت هلال‌احمر و حضور و همراهی دو شهید بزرگوار حاج‌احمد کاظمی و شهید حاج‌قاسم سلیمانی از مشکلات، مصائب و غم‌های مردم زلزله‌زده کم شد.

«حبیب نخلستان»: مستندی به کارگردانی امید مدحج، تهیه‌کنندگی علی گلشاهی و محصول بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی است که با روایت حامد عسکری حضور تاریخی حاج‌قاسم در بحران سیل خوزستان را به تصویر می‌کشد. جایی که هنوز هم میانه نخلستان‌های زخمی کرانه‌ اروند آن، صدای حبیب‌حبیب گفتنِ بیسیم‌چی‌های لشکر ثارا... به گوش می‌رسد.

«چند قدم آن‌طرف‌تر»: مستندی به کارگردانی م.فرج صالحی، تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و محصول مرکز مستند حقیقت است که ناگفته‌هایی شگفت‌آور از اعضای تیم حفاظت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه را مطرح می‌کند.

«خرده‌روایت‌ها»: مستندی به کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا، تهیه‌کنندگی سیدمحمدصادق حسینی و محصول موسسه فرهنگی - هنری مصیر است که بخش‌هایی از زندگی سه شهید بزرگوار نظام و انقلاب اسلامی را روایت می‌کند: سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید اسدا... لاجوردی و شهید محمدعلی رجایی.

«احقاق»: مستندی به کارگردانی صدرالدین اسدی، تهیه‌کنندگی جواد نیری‌ثابت و محصول مرکز هنری - رسانه‌ای آفرینش (مهرا) است که به بررسی روند پیگیری حقوقی و کیفری ترور شهید حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد و چگونگی طرح این پرونده در نهادهای بین‌المللی را بررسی و ظرفیت‌ها و چالش‌هایش را برای احقاق حق ملت ایران و منتقمان خون حاج‌قاسم مطرح می‌کند.

«پرواز یک و بیست دقیقه»: مستندی به کارگردانی مهدی نقویان و محصول بنیاد حفظ و نشر آثار شهید حاج‌قاسم سلیمانی است که ناگفته‌هایی درباره سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را روایت می‌کند. در این مستند طی گفت‌وگو‌هایی با خانواده، دوستان و همرزمان حاج‌قاسم، بخش‌هایی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان بازگو می‌شود.

«از حبیب»: مستندی تهیه شده در موسسه فرهنگی - هنری سها به تهیه‌کنندگی هانی شیرازی است که در ۱۵قسمت خاطراتی از سردار دل‌ها، حاج‌قاسم سلیمانی با روایت حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی به تصویر کشیده می‌شود.

«۷۲ ساعت»: مستندی به کارگردانی مصطفی شوقی، تهیه کنندگی مهدی مطهر و محصول سازمان هنری - رسانه ای اوج است که لحظات آخر حیات دنیوی حاج قاسم را روایت می‌کند.

«شهید زنده»: مستندی به کارگردانی حسن حسینی و محصول شبکه نصر تی وی است که رشادت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری را از زبان مدافعان حرم روایت می‌کند.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها