از افزایش تعرفه اینترنت تا تعداد کاربران
۳۱میلیون کاربر فعال در پیام‌رسان‌های ایرانی

از افزایش تعرفه اینترنت تا تعداد کاربران

چند وقت پیش بود که در خبری، تعداد کاربران روبیکا ۷۰میلیون نفر ذکر شد که تعجب بسیاری کاربران را برانگیخت. در این خبر که دیجیاتو آن را منتشر کرد، آمده بود نماینده روبیکا در جلسه‌ حمایت از کسب‌ وکارهای دیجیتال در سازمان فناوری اطلاعات مدعی شده است این پلتفرم ۷۰میلیون کاربر دارد.
کد خبر: ۱۳۹۲۸۰۱
نویسنده سجاد حسینی - خبرنگار
روبیکا اما در جوابیه‌ای برای این خبر به شفاف‌سازی در مورد عدد ۷۰میلیون پرداخت. این پیام‌رسان با بیان این که اخیرا در سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور نمایندگان پلتفرم‌ها و سکو‌های بومی با موضوعیت «اجرای آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال» نشستی برگزار شد که در آن مقرر بود ضمن هم‌افزایی و تبادل نظر تخصصی، راهکار‌های حمایت از کسب‌و‌کار‌های مبتنی بر فضای مجازی و بر‌خط کشور مورد بررسی قرار گیرد، نوشته است:‌ در این جلسه نماینده روبیکا در پاسخ به سؤالی در مورد آمار کاربران روبیکا به این اشاره کرده که از ابتدای فعالیت این پلتفرم تاکنون، حدود ۷۰میلیون سیمکارت و شماره تلفن در روبیکا به ثبت رسیده است. از سخنان نماینده روبیکا کاملا مشهود بود منظور از این عدد، نه تعداد کاربران که صرفا تعداد شماره تلفن‌هایی است که تا امروز در پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند و ارتباطی با آمار کاربران فعال ندارد.
به گفته روبیکا، متأسفانه برخی رسانه‌های تخصصی حاضر در جلسه با برداشت اشتباه، عدد مطروحه را تعداد کاربران روبیکا عنوان کرده و به‌تبع این خبر، سایر رسانه‌ها و جراید نیز همین تیتر را برای عناوین خبری خود انتخاب کرده و موجبات اطلاع‌رسانی غلط و به دور از واقعیت به مخاطبان و جامعه را فراهم کردند. روبیکا در ادامه بیانیه خود، تعداد کاربران روزانه را نیز اعلام کرده و نوشته است: طبق آمار موجود از کاربران روبیکا که در بستر فایبربیس مورد استناد است، هم‌اکنون این پلتفرم با داشتن بیش از 17میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۵میلیون کاربر فعال ماهانه به مسیر خود ادامه می‌دهد. آمار مطروحه تنها آمار مورد وثوق روبیکاست که کاملا در داشبورد فایربیس که یک ابزار جهانی و از ابزار‌های گوگل محسوب می‌شود، قابل مشاهده است. این آمار پیشتر نیز در دسترس خبرنگاران و متخصصان بوده و مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و امکان ملاحظه‌‌ و بررسی این داشبورد در ادامه نیز برای ایجاد اطمینان بیشتر در جامعه تخصصی و فنی دغدغه‌مند، فراهم است تا بتوانند نتیجه دریافتی خود را برای تنویر افکار عمومی مخابره کنند. این پیام‌رسان ایرانی با اشاره به این‌که ایرانسل و همراه اول، سهامداران آن هستند تاکید کرده است روبیکا، یک شبکه‌ اجتماعی با اهدافی مشخص در حوزه ارائه خدمات با کیفیت و پر‌سرعت پیام‌رسانی، شبکه اجتماعی، فروشگاه و سرگرمی است. این سوپراپلیکیشن که دو اپراتور بزرگ کشور، همراه اول و ایرانسل از سهامداران آن محسوب می‌شوند، عموما نه‌فقط نیازی به حمایت‌های مادی و تسهیلات دولتی ندارد، بلکه همان‌طور که پیشتر نیز اعلام کرده، ترجیح می‌دهد در فضایی رقابتی و به دور از انسداد و انحصار در کنار بازیگران داخلی و خارجی قدرتمند دیگر به فعالیت خود ادامه دهد. لذا در مدت اخیر نیز روبیکا هیچ‌گونه کمک مادی از دستگاه‌های دولتی دریافت نکرده است. بر همین اساس، اعلام آمار کاربران توسط روبیکا، صرفا با هدف شفافیت و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و هیچ هدف دیگری را نمی‌توان از آن استنتاج کرد. روبیکا به موضوع جلسه برگزار شده برای حمایت از پیام‌رسان‌ها هم پرداخته و هدف از آن را  «حمایت از کسب‌و‌کارهای فعال در سکوهای داخلی» دانسته است، نه حمایت مستقیم از خود سکوها.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها