شب یلدا خوراکی‌های مخصوص خودش را دارد و سفره‌های یلدایی بدون هندوانه‌،‌ انار‌، ‌آجیل و باسلوق نمی‌شود. گرچه گرانی این روزها سفره‌های یلدایی را هم کوچک کرده و شاید نشود یلدا را با همه خوراکی‌هایش برگزار کرد اما هر‌کدام از ما لااقل یکی دو قلم از این خوراکی‌ها را در سفره‌ها و مراسم شب یلدای‌مان داریم تا هر طور شده بساط برپایی یک شب یلدای به یاد ماندنی را جور کنیم. اما ببینیم هر‌کدام از خوراکی‌های مشهور و معروف شب یلدا چه خواصی دارند و چرا از سالیان سال پیش تاکنون این خوراکی‌ها پای ثابت سفره‌های یلدایی ما بوده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۱۶۳۹
نویسنده مهدی نیک‌ضمیر - گروه جامعه

هندوانه‌: هندوانه از آن دست خوراکی‌هایی است که تقریبا پای ثابت سفره‌های یلدایی است. میوه‌ای که در اصل مربوط به زمستان است اما از دیرباز پیشینیان ما هر طور شده این خوراکی را تا شب یلدا نگه می‌داشتند. طبق باور آنها اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین‌های A و B و C است، مطابقت دارد. هندوانه همچنین بهترین منبع بتاکاروتن و لیکوپن است که از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است و از بروز سرطان‌ جلوگیری می‌کنند. ازآنجا ‌که ۹۰ درصد بافت هندوانه از آب تشکیل‌شده برای رفع عطش و شادابی پوست و برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه نیز بسیار مفید است.

انار: یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌های شب یلدا انار است. این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار میوه‌ای است که از قدیم به‌عنوان میوه‌ای خون‌ساز یاد می‌شود و نوشیدن آب انار به افراد ضعیف توصیه می‌شود چراکه سرشار از آهن است و درنتیجه موجب افزایش انرژی و خون‌سازی در بدن فرد می‌شود. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و پتاسیم است و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین در کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز مؤثر است. از آنجا که انار تصفیه‌کننده خون است و خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.

آجیل: یکی دیگر از خوراکی‌های شب یلدا که با شب‌نشینی طولانی شب‌چله هماهنگی دارد آجیل و تنقلات است. آجیل انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین را در خود دارد. وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان، جلوگیری از ریزش مو و چین ‌و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود. آجیل‌ها با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و چربی غیراشباع، ضامن سلامتی قلب بوده و با داشتن مقادیر زیادی فیبر باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو و فندق است. آجیل سنتی نیز شامل ‌تخمه آفتاب‌گردان، گندم بوداده، نخود برشته، شاهدانه، برنجک، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، گردو، کشمش و مویز، انجیر و توت خشک و… می‌شود.

شیرینی و باسلوق‌: باسلوق یا راحت‌الحلقوم هم از خوراکی‌های اصلی شب یلداست. این شیرینی خوشمزه و خاطره‌انگیز هم مانند بقیه شیرینی‌ها می‌تواند باعث افزایش قند خون شود و چاق کننده است. بنابراین در مصرف این شیرینی و دیگر شیرینی‌های یلدایی بهتر است زیاده‌روی نکنیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها