برای کتاب «بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک» از مرحوم آیت‌ا... آقامجتبی طهرانی

سند مظلومیت شیعه

خطبه فدکیه در کنار خطبه غدیر، از مهم‌ترین اسناد بنیادین شیعه در بیان مبانی اصیل اسلامی و تبیین جایگاه ولایت و امامت است. این خطبه که توسط حضرت زهرا(س) در مسجد پیامبر در مدینه و پس از رحلت حضرت رسول و ماجراهای سقیفه و غصب خلافت و در برابر جمعیت زیادی از مهاجرین و انصار ساکن این شهر بیان شده، دارای روایان و اسناد دقیق و مطمئنی است. متاسفانه برخی نگاهی بسیار ساده‌انگارانه و حداقلی به خطبه فدکیه دارند و آن‌را صرفا در حد یک اعتراض حقوقی از طرف حضرت زهرا نسبت به بازپس‌گیری حق‌شان در مورد باغ فدک می‌دانند.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۵۱
نویسنده محمدرضا خراسانی‌زاده - نویسنده
البته که حضرت صدیقه طاهره در این خطبه در مورد فدک صحبت کرده و ادله خودشان را نسبت به این حق بیان کرده‌اند، اما این مسأله فقط بخشی از خطبه فدکیه است و حضرت زهرا در این سخنان به مسائل متعدد و اصیلی اشاره کرده‌اند که این خطبه را بسیار فراتر از یک دعوای حقوقی کرده است. این مسأله باعث شده تا علما و بزرگان زیادی به شرح این خطبه گرانقدر بپردازند. 
یکی از این بزرگان، مرحوم آیت‌ا... آقامجتبی طهرانی است که در سال 1374 طی سلسله جلساتی این شرح را بیان کرده‌اند و سپس در کتابی با عنوان بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک توسط نشر مصابیح الهدی به چاپ رسیده است. در این کتاب پیش از شرح خطبه حضرت زهرا، ابتدا به مسائلی مانند شرایط اجتماعی و سیاسی مدینه در زمان بیان خطبه پرداخته شده و سپس نحوه ورود حضرت به مسجد و ایراد این خطبه طوفانی توسط ایشان بیان شده است. در ادامه ایشان خطبه را به بخش‌های مختلفی بر اساس محتواهایی که حضرت بیان نموده، تقسیم کرده و به شرح هر قسمت پرداخته‌اند. 
این قسمت‌ها عبارتند از: حمد الهی و صحبت در مورد توحید و آفرینش، توضیحاتی در مورد رسالت و وضع مردم پیش از بعثت رسول خدا و رحلت ایشان، سخن با حاضران در مسجد در مورد قرآن و دعوت آنان به تقوا و یادآوری عهدهای الهی، معرفی خودشان و توصیف راه و روش پیامبر و نقش حضرت علی در مبارزات، اعتراض به غصب خلافت، دادخواهی درباره فدک و اعتراض به سکوت مردم.
محوریت سخنان حضرت، بر بیان اصول و یادآوری اتفاقات زمان حضرت رسول و ادله قرآنی است و خطبه فدکیه اتمام حجتی بر مردم ساکت مدینه است که در برابر حقوق مختلفی که از اهل بیت غصب شد حرکتی نکردند و این سکوت‌شان کمکی برای نااهلان شد. 
ناشر در چاپ این کتاب 208 صفحه‌ای، خلاقیت خوبی به خرج داده و در قسمت عطف کتاب از منگوله سند و نخ استفاده کرده است و کتاب را به عنوان سند مظلومیت شیعه بیان می‌کند.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها