نخل شامادورا، گیاهی برای تصفیه‌هوا
چگونه با کمک گیاهان اکسیژن بیشتری برای تنفس داشته باشیم

نخل شامادورا، گیاهی برای تصفیه‌هوا

برای پاکسازی هوای‌خانه از نخل اریکا استفاده کنید

یک تصفیه‌خانه سبز

آلودگی هوا یکی از معضلات امروز کلانشهرهای دنیاست. تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران هم از این معضل در امان نیستند.
آلودگی هوا یکی از معضلات امروز کلانشهرهای دنیاست. تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران هم از این معضل در امان نیستند.
کد خبر: ۱۳۹۰۴۶۱
نویسنده مریم احمدی - چاردیواری

آلودگی هوا به راحتی در داخل خانه‌های ما هم نفوذ می‌کند و در محیط خانه و اتاق خواب‌مان هم از همان هوای تنفس می‌کنیم که محیط بیرون را پر کرده‌است. اما با بعضی راهکارها می‌شود هوای خانه را تا حدودی تصفیه و اکسیژن بیشتری در خانه تولید کرد. یکی از این راهکارها نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی است. گل و گیاهانی که برخی آنها توانایی تصفیه هوا و تولید اکسیژن بیشتری دارند و با نگهداری از آنها علاوه بر آن‌که جلوه سبز و زیبایی به خانه‌های‌مان می‌دهیم، می‌توانیم از اکسیژن تولید شده توسط این گیاهان هم استفاده کرده و نفسی آسوده‌تر بکشیم.
تاکنون آزمایش‌های متعددی انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد گیاهان قدرت تصفیه هوا و جذب گاز‌های سمی و تولید اکسیژن بیشتر را دارند. این قدرت در برخی گیاهان بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. یکی از معروف‌ترین این آزمایش‌ها، تحقیقات ناسا بود که نشان می‌دهد وجود گیاهان آپارتمانی در مراکز ناسا تاثیری قابل توجهی در بهبود کیفیت هوا داشته و بر این اساس هوای محیط کار و منزل را سالم‌تر می‌کند. همچنین گیاهان می‌توانند سموم شیمیایی مانند آمونیاک، بنزن، فرمالدهید و… را تا میزان قابل توجهی کاهش‌دهند.

 

نخل پروانه یا نخل اریکا؛ سرسبزی و زیبایی و پاکسازی هوا


یکی از بهترین گزینه‌ها برای زیبایی بخشیدن به محیط خانه یا محل کار و همین‌طور تصفیه‌هوا و تولید اکسیژن، نخل اریکاست. نخل اریکا از خانواده اریکاسه(ARECACEAE) است. محققان می‌گویند این نوع نخل برای کسی که سرما خورده یا سینوزیتش عود کرده، مثل یک داروی قوی عمل می‌کند؛ زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می‌کند. خود این موضوع موجب می‌شود تنفس راحت‌تر شود و فرد سریع‌تر به خواب برود. نخل اریکا یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های هواست؛ چرا که تولوئن و هیدروکربن‌های مضر را از هوا تصفیه می‌کند. علاوه بر این اریکا در روز بیش از یک لیتر آب از برگ‌های خود تبخیر می‌کند که باعث مرطوب شدن هوا می‌شود.
اندازه و شکل:گیاه دارای برگ‌های کشیده (به طول ۳-۲ متر) و باریک با رنگ سبز تیره یا سبز و زرد است.
نگهداری از این گیاه بسیار ساده است.
خاک شنی ماسه‌ای یا لومی مرطوب و خوب زهکشی شده و کمی اسیدی، بستر مناسب برای رشد این گیاه است. قبل از آن که خاک گیاه خشک شود اقدام به آبیاری کنید. زهکشی مناسب به رشد این گیاه کمک می‌کند. نخل پروانه‌ای در فصل رشد به آب نسبتا زیاد و منظم (دو تا سه نوبت در هفته) نیاز دارد ولی در زمستان کمتر. خاک را به اندازه‎ای آبیاری کنید تا هنگام لمس همواره مرطوب باشد.
خیس و غرقابی بودن طولانی خاک به پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه و در نهایت مرگ آن منجر می‌شود که از نشانه‌های آن کمرنگ شدن برگ‌ها و افتادگی ساقه‌ها و برگ‌های گیاه است. همچنین آبیاری کم گیاه نوک برگ‌ها را می‌سوزاند.
توجه داشته‌باشید نخل اریکا به آبیاری منظم احتیاج دارد و آبیاری نامنظم موجب سوختگی حاشیه برگ‌ها می‌شود. همچنین این گیاه به املاح آب حساس بوده و باید از آبی استفاده کنید که املاح کمی دارد و بهتر است از ۲۴تا۴۸ ساعت قبل آب را در جایی ساکن قرار دهید. از آنجا که این گیاه مخصوص مناطق گرمسیری است، به رطوبت بالا نیاز دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌توان از غبارپاشی استفاده کرد. روش دیگر ریختن سنگریزه در زیر گلدانی و پر کردن آن تا نیمه با آب است. توجه داشته‌باشید کف گلدان با آب داخل زیرگلدانی در تماس نباشد. بر اثر گرمای محیط آب داخل زیرگلدانی تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز محیط را فراهم می‌کند. بهترین دما برای رشد این گیاه، دمای بین ۲۰تا۳۰ درجه است. البته دمای بیش از حد بالا نیز می‌تواند به افتادگی برگ‌ها و سوختن آنها می‌انجامد. به هیچ عنوان این گیاه را در نزدیکی شوفاژ قرار ندهید چرا که باعث نابودی‌اش خواهد شد. اریکا تحمل سرمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد زمستان را ندارد. این گیاه زیبا عاشق نور غیرمستقیم است اما در سایه نیز امکان رشد دارد. با این‌که نسبت به سایه مقاوم است ولی اگر مایلید گیاه رشد بیشتری داشته‌باشد، بهتر است آن را در محیطی پر نور قرار‌دهید.

 

گلدهی نخل پروانه


گیاه بالغ در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب در اواخر بهار و اوایل تابستان شروع به گلدهی می‌کند.گل‌های این گیاه به رنگ زرد روشن و بسیار باریک و کوچک هستند و در زیر برگ‌ها رشد می‌کنند. پس از گذشت چند ماه با تابش نور مستقیم آفتاب شکوفه‌ها به میوه‌های سبز رنگ تبدیل شده و با گذشت زمان رنگ آنها به زرد و نارنجی تغییر خواهد کرد. توجه داشته‌باشید میوه‌های این نخل خوراکی نیست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها