فارس: رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت خارجه گفت: اگر بار دیگر شاهد کارشکنی آمریکاییها نباشیم احتمال دسترسی کنسولی سفارت ایران در بغداد به 5 مامور سرکنسولگری در روزهای آینده وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۹

«حسین امیر عبداللهیان» در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص ربایش پنج مامور سرکنسولگری ایران در اربیل توسط نیروهای آمریکایی، به پیگیریهای انجام شده در این زمینه اشاره کرد.
امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از تلاشهای صلیب سرخ در این زمینه که البته هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: با تلاشهای صلیب سرخ، آمریکاییها با دیدار خانوادههای این پنج نفر موافقت کردند.
وی افزود: در پی اعلام موافقت آمریکاییها با دیدار خانوادهها، جمهوری اسلامی شنبه دوم تیرماه یک پرواز VIP را برای اعزام این خانوادهها به بغداد آماده کرد که صلیب سرخ در دقیقه 90 اطلاع داد آمریکاییها خواستار 15 روز وقت برای فراهم کردن مقدمات این دیدار شدهاند و این در حالی بود که قبل از آن آمریکاییها برای انجام این دیدار اعلام آمادگی کرده بودند.
رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت خارجه با بیان اینکه این مهلت تا دو سه روز آینده به پایان میرسد، خاطرنشان کرد: دوشنبه 11 تیرماه به نماینده صلیب سرخ در تهران اعلام کردیم که آماده اعزام خانوادهها هستیم.
وی با ابراز تاسف از کارشکنیهای آمریکا در این زمینه و حتی در تعامل با صلیب سرخ، اظهار داشت: آمریکاییها اطلاعاتی را به صلیب سرخ میدهند و موافقتهایی را اعلام میکنند ولی بعد از اینکه کار تا مرحلهای به پیش میرود گفتههایشان را تغییر میدهند.
امیرعبداللهیان گفت: علیرغم اعلام موافقت آمریکاییها برای دیدار خانوادهها، ولی در عمل آنها مانع این دیدار شدهاند.
وی در ادامه به صدور مجوز آمریکاییها برای دیدار کنسولی سفارت ایران در بغداد با این پنج نفر که چند روز پیش از طریق مقامات وزارت خارجه عراق به کاظمی قمی سفیر ایران در عراق اعلام شد، اشاره کرد و با بیان اینکه قرار بود این ملاقات در هفته جاری انجام شود، اظهار داشت: سفارت ایران در بغداد به طور روزانه این موضوع را دنبال میکند و امیدواریم در این مورد شاهد تکرار کارشکنی نباشیم و دیدار خانوادهها و ملاقات کنسولی انجام شود.
امیرعبداللهیان همچنین گفت: اگر بار دیگر شاهد کارشکنی آمریکاییها نباشیم احتمال دسترسی کنسولی به پنج مامور ربوده شده در روزهای آینده وجود دارد.
رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت خارجه در ادامه ربایش مامورین کنسولی ایرانی را مغایر با کنوانسیون وین خواند و اقدام آمریکاییها در ربایش این پنج نفر را دارای هیچ توجیهی ندانست و افزود: نگهداشتن این افراد حتی برای یک لحظه، بدون هیچ گونه توجیهی صورت میگیرد و آمریکاییها باید پاسخگوی این رفتار خود باشند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص شکنجه این افراد توسط آمریکاییها، گفت: پنج مامور کنسولی از نحوه برخورد آمریکاییها در ربایش و انتقال خود و وضع نامناسب در بازداشتگاه به شدت ناراحت هستند.
امیرعبداللهیان همچنین از سه بار تماس این پنج نفر با خانوادههایشان از زمان ربایش آنها تاکنون خبر داد.
رئیس ستاد ویژه عراق همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آزادی این پنج نفر پیش شرط دور دوم گفتگوهای ایران و آمریکا درباره عراق است، یادآور شد: آزادی این پنج نفر در سیکل خاص خود دنبال میشود.
وی درباره اینکه آیا در دور اول گفتگوهای ایران و آمریکا در بغداد در خصوص آزادی این پنج نفر نیز صحبت شد؛ تصریح کرد: دور اول گفتگوها بر حمایت از دولت و ملت عراق متمرکز بود.
به گفته رئیس ستاد ویژه عراق، آمریکاییها با این اقدام (ربایش این پنج نفر) نه تنها حاکمیت ملی عراق را زیر سؤال میبرند، بلکه در شرایطی که عراق برای برقراری ثبات، امنیت و عادی سازی اوضاع پایتخت نیازمند فعال شدن سفارتخانهها و نمایندگیهای خارجی در این کشور است، چنین اقداماتی مانع از آمدن دیگر دیپلماتها به عراق میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها