اولین شگفتی مرحله‌حذفی با صعود مراکش به یک چهارم‌نهایی

شور صعود

درباره ولید رکراکی‌، سرمربی مراکش که رویاهای بزرگی در سر دارد

اینجا آفریقاست!

حضور و نقش‌آفرینی در جام‌های جهانی‌ یکی از آرزوهای مشترک فوتبالیست‌هاست؛ آرزویی که مدافع سال‌های پیشین تیم‌ملی مراکش در دوران هشت ساله‌ بازی‌اش، هیچ‌وقت فرصت رسیدن به آن را پیدا نکرد.
حضور و نقش‌آفرینی در جام‌های جهانی‌ یکی از آرزوهای مشترک فوتبالیست‌هاست؛ آرزویی که مدافع سال‌های پیشین تیم‌ملی مراکش در دوران هشت ساله‌ بازی‌اش، هیچ‌وقت فرصت رسیدن به آن را پیدا نکرد.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۴۲
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

ولید رکراکی، سرمربی تیم‌ملی مراکش در این‌باره می‌گوید‌: «جام‌جهانی اتفاق بزرگی‌ است. من بازیکن تیم‌ملی بودم اما به آن نرسیدم. حالا خداوند این فرصت را به عنوان مربی به من بخشیده و خوشبخت‌ترین مرد روی زمين هستم.»

 

از آغاز

 

ولید رکراکی، متولد سپتامبر ۱۹۷۵ در کوربی-اسون، حومه جنوبی پاریس، فرزند خانواده‌ای مراکشی‌‌الاصل است که دوران کودکی‌ را در فرانسه گذراند، همان‌جا به مدرسه‌ رفت و رسما فوتبالیست شد.او حرفه خود را در لیگ فرانسه با باشگاه‌هایی مثل تولوز و آژاکسیو آغاز کرد و در باشگاه‌هایی چون راسینگ سانتاندر اسپانیا و مغرب مراکش ادامه داد. سپس به فرانسه بازگشت و در گرونوبل و دیژون توپ زد. ولید ۸ سال در تیم‌ملی مراکش بازی کرد و پس از آویختن کفش‌ها در سال ۲۰۱۰ به تدریج مربیگری در زادگاه پدری‌اش را با دستیاری در تیم‌ملی شروع کرد. یک سال بعد از اتمام قراردادش به باشگاه الفتح رفت و تا سال ۲۰۱۵ به کار خود ادامه داد. او سال ۲۰۲۰ سرمربی الدحیل در لیگ ستارگان قطر و بعد هم سرمربی تیم‌ملی مراکش در مسیر جام‌جهانی قطر شد.


آنها پیش‌فرض‌ها را تغییر دادند


هیجان جام‌جهانی قطر، شاید صد و چند روز قبل از مراکش آغاز شد. وقتی «وحید هلیل‌هودزیچ» از هدایت تیم‌ملی این کشور برکنار و ولید رکراکی که سرمربی باشگاه الوداد کازابلانکا بود جانشین او شد.
هلیل‌هودزیچ، سرمربی بوسنیایی مراکش با وجود اختلاف با حکیم زیاش ستاره چلسی و نصیر مزراوی ستاره بایرن‌مونیخ و دعوت نکردن آنها به تیم‌ملی، شیرهای اطلس را به جام‌ بیست و دوم رساند اما از ادامه راه کنار گذاشته شد تا سرمربی ۴۷ ساله جدید شرایط تیم و روابط اعضا را بهبود بخشد.

پیش از شروع جام‌جهانی ۲۰۲۲ با نگاهی به گروه F همه از بلژیک و کرواسی به عنوان صعود‌کنندگان اول و دوم گروه حرف می‌زدند و کسی برای مراکش شانسی قائل نمی‌شد. اما باز هم این مراکشی‌ها بودند که هیجان جام و هوادارانش را بالا بردند و شگفتی‌ساز شدند!

رکراکی و شاگردانش همه پیش‌فرض‌ها را تغییر دادند. از کرواسی، نایب‌قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۸ یک امتیاز گرفتند. در دومین دیدار مرحله گروهی با ۲ گل مقابل بلژیک (تیم چهارم دوره قبل) به برتری رسیدند و پس از شکست دادن کانادا، مجموعا با هفت امتیاز و بالاتر از کرواسی به عنوان صدرنشین گروه راهی یک‌هشتم نهایی شدند.

 

تداعی خاطره‌ها

 

رکراکی در کمتر از سه ماه از حضور روی نیمکت مراکش، تأثیر عمیقی بر تیم‌ملی و تاریخ فوتبال این کشور گذاشت و محبوبیت زیادی پیدا کرد. این روزها، گواردیولای مراکشی‌ها خاطرات شیرینی را از حافظه جمعی و ملی در سال ۱۹۸۶ بیرون کشیده است. جامی که در آن شیرهای اطلس در گروه‌شان بالاتر از انگلیس، پرتغال و لهستان ایستادند.

همچنین مراکش حالا اولین تیم آفریقایی از سال ۱۹۹۸ است که در جام‌جهانی، به عنوان سرگروه صعود می‌کند. در جام‌جهانی ۱۹۹۸ نیجریه تیم اول گروه شد.

با سوت پایان دیدار مقابل کانادا، وقتی رکراکی در ورزشگاه الثمامه بر فراز دستان شاگردانش به آسمان قطر پر می‌کشید، مردم مراکش بعد از تماشای نمایش جذاب تیم ملی کشورشان در کافه‌ها، به خیابان‌های مراکش آمدند و صعود تاریخی شیرهای اطلس را جشن گرفتند.

 

آفریقا اینجاست

 

سرمربی تیم‌ملی مراکش پس از صعود به یک هشتم نهایی، سجده شکر به جا می‌آورد. بغض ولید رکراکی با این صدرنشینی می‌ترکد و می‌گوید: «آفریقا اینجاست. از فوتبال این قاره بسیار انتقاد می‌شد. ما مربیان و بازیکنان خوبی داریم و در یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی هستیم. هنوز هیچ کاری انجام نداده‌ایم اما حالا می‌خواهیم از موفقیت‌مان لذت ببریم. رؤیای قهرمانی در جام‌جهانی حق هر تیمی‌ است. ما باید ذهن خود را تغییر بدهیم.» رکراکی و شاگردانش امشب از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی، رؤیاهای خود را در مصاف با اسپانیا دنبال می‌کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها