کد خبر: ۱۳۸۹۴۶۰

1938
اندونزی که آن زمان به عنوان یکی از مستعمره‌های هلند و به نام هند شرقی هلند شناخته می‌شد به عنوان اولین تیم آسیایی به جام‌جهانی رفت. در آن جام‌جهانی که به صورت حذفی برگزار شد، هند شرقی هلند با 6 گل مغلوب مجارستان شد.

1950
با انصراف برمه، فیلیپین و اندونزی در مرحله مقدماتی، هند به طور خودکار مجوز حضور در جام‌جهانی را به دست آورد اما بعدا به دلیل هزینه‌های سفر و این‌که فیفا گفته بود بازیکنان مجاز به بازی با پای برهنه نیستند، از حضور در جام‌جهانی انصراف داد.

1966
اولین برد و اولین صعود از مرحله گروهی مربوط است به کره‌شمالی. طوفان زرد آسیا در جام‌جهانی 1966 با پیروزی یک بر صفر مقابل ایتالیا از مرحله گروهی صعود کرد. کره‌شمالی در مرحله حذفی 5 بر 3 مغلوب پرتغال شد. 

1986
برای اولین‌بار دو تیم آسیایی عراق و کره‌جنوبی در جام‌جهانی حضور داشتند و هر دو تیم هم بدون برد جام را ترک کردند.

1994
عربستان اولین تیم آسیایی است که 2 بازی خود را در مرحله گروهی جام‌جهانی برد. برد 2 بر یک آنها مقابل مراکش، اولین برد آسیایی‌ها بعد از برد یک بر صفر کره‌شمالی مقابل ایتالیا در جام‌جهانی 1966 بود. عربستان با گل تماشایی سعید العویران و پیروزی یک بر صفر مقابل بلژیک به مرحله حذفی صعود کرد، اما در یک هشتم 3 بر یک به سوئد باخت.

1998
برای اولین‌بار 4 تیم آسیایی کره‌جنوبی، عربستان، ژاپن و ایران در جام‌جهانی حضور داشتند. سهم آسیایی‌ها از 12 بازی مرحله گروهی فقط یک برد بود. برد 2 بر یک ایران مقابل آمریکا. هر 4 تیم در مرحله گروهی حذف شدند.

2002
اولین میزبانی آسیا از جام‌جهانی فوتبال. جام‌جهانی کره‌جنوبی و ژاپن. برای اولین بار دو تیم آسیایی (کره و ژاپن) از مرحله گروهی صعود کردند و برای اولین بار یک تیم آسیایی (کره) به نیمه‌نهایی رفت و چهارم شد. آسیایی‌ها با 17 بازی و ‌6 برد در جام‌جهانی رکورد زدند.

2010
برای اولین بار استرالیا به عنوان یک تیم آسیایی جواز حضور در جام‌جهانی را به دست آورد.

2022
دومین میزبانی آسیا از جام‌جهانی فوتبال. این بار قطر 2022. برای اولین بار 6 تیم آسیایی در جام‌جهانی حضور داشتند (قطر، ایران، کره‌جنوبی، عربستان، ژاپن و استرالیا) و برای اولین بار 3 تیم آسیایی از مرحله گروهی صعود کردند (استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن). با آغاز بازی‌های مرحله یک شانزدهم، آسیایی‌ها با 7 برد در 19 بازی رکورد زده‌اند.


نکته: بازی امشب ژاپن و کرواسی بازی شماره145 تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی است. ساعاتی بعد کره‌جنوبی هم بازی شماره146 آسیایی‌ها را در این جام مقابل برزیل برگزار می‌کند. 


نکته: پیروزی با اختلاف 2 گل تا به حال 6 بار برای آسیایی‌ها اتفاق افتاده است:  ژاپن - تونس (2 بر صفر)، کره‌جنوبی - لهستان (2 بر صفر)، ژاپن - دانمارک(3 بر یک)، کره‌جنوبی - یونان (2 بر صفر)، کره‌جنوبی - آلمان (2 بر صفر)، ایران - ولز (2 بر صفر) 


نکته: ژاپن و کره‌جنوبی هر دو با 7 برد در جام‌جهانی، در بین آسیایی ها پیشتاز هستند. امشب کدام تیم به برد هشتم خود می‌رسد؟


نکته: سنگین‌ترین شکست آسیایی‌ها در جام‌جهانی باخت 9برصفر کره‌جنوبی مقابل مجارستان در 5جام‌جهانی1954 است. کره‌ای‌ها در آن جام مقابل ترکیه هم 7 بر صفر شکست خوردند تا رکورد 16گل خورده در یک جام جهانی هم متعلق به آنها باشد.

نکته: ایران تنها تیم آسیایی است که 6 بار در جام‌جهانی حضور داشته اما موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها