بیش از هزار تیزر رایگان در ۲ماه

فرصت‌طلایی رسانه‌ملی برای سینمای‌ایران

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرعلی آزادی، تهیه‌کننده

یک صبحانه کاملا ایرانی

صبح برای ایرانی‌ها یعنی نان‌داغ و چای‌شیرین. صبح یعنی صدای بسته‌شدن در حیاط و پدربزرگی که در دستش یک نان تازه دارد و همه امیدش وقتی پاشنه کفش را از پا جدا می‌کند و وارد خانه می‌شود این است که اهل خانه در حال هم‌زدن شکر‌های ریز داخل چای‌داغ و لب‌سوز ایرانی باشند و چشم‌انتظار او و نان تازه‌اش. قدیم‌تر‌ها صبح، با پیچاندن دکمه رادیو و همان نوای قدیمی آغاز می‌شد و صدای قل‌قل سماوری که نشان می‌داد اهل خانه بیدار شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۱۱
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

حالا که تلویزیون در کنار رادیو به تعداد شبکه‌های خود اضافه کرده، تنوع برنامه‌های صبحگاهی هم اضافه شده و وقتی مخاطب دکمه روشن‌شدن قاب جادویی را می‌زند، طیف وسیعی از برنامه‌ها مقابل چشمش ظاهر می‌شود. برنامه‌هایی که بیشتر تلاش‌شان تنوع بخش‌ها و همراه‌کردن مخاطب در ساعت‌های ابتدایی صبح است. دست بر قضا بیشترشان هم خوب مخاطب‌شان را می‌شناسند و براساس نیازش، محتواسازی می‌کنند. «صبحانه ایرانی» یکی از همین برنامه‌های صبحگاهی است که تمرکز خود را بر خلق یک محتوای ایرانی و موردنیاز خانواده‌ها قرار داده است. بخش خلاقانه این برنامه، خوردن صبحانه با مهمان برنامه و پرداختن به سوژه‌های روز است. در همین رابطه با امیرعلی آزادی، تهیه‌کننده صبحانه ایرانی گفتگو کردیم.

امیرعلی آزادی، تهیه‌کننده صبحانه ایرانی درخصوص رویکرد برنامه به جام‌جم می‌گوید: «صبحانه ایرانی» یک برنامه صبحگاهی از شبکه دوی سیماست که با ایده متفاوت‌تر از دیگر برنامه‌های صبحگاهی تهیه شده است. آنچه که قصد داشتیم در این برنامه پیش‌ببریم، توجه به همه مسائل با برش خانواده است. یعنی اگر میز مطالبه داریم و برخی مسئولان را دعوت می‌کنیم تا بیایند و درباره موضوعی صحبت کنند، بیشتر آن را به سمت دغدغه خانواده‌ها می‌بریم. یا اگر قرار است مسئولی درباره آلودگی‌هوا صحبت کند، بیشتر حول این محور از او می‌پرسیم که این مسأله چه تاثیری بر خانواده‌ها دارد و چطور روی مدرسه‌رفتن بچه‌ها و خروجی آن تاثیر می‌گذارد. موضوعاتی که ما مطرح می‌کنیم، سیاسی نیست بلکه عینکی را روی برنامه می‌گذاریم تا از زاویه خانواده و زندگی جریان‌یافته در آن به مسائل نگاه کنیم. وی ادامه می‌دهد: میز‌های مختلفی در برنامه وجود دارد و تلاش می‌کنیم دغدغه اصلی ما در خلال طرح‌های مربوط به همین میز‌ها رقم بخورد. مثلا میز سلامت که هر روز به مسأله طب‌سنتی می‌پردازد و هر روز یکی از اساتید این حوزه مثل دکتر فاتح به برنامه می‌آیند و مسائل مرتبط با خانواده را مطرح می‌کنند. مثل مواردی که یک خانم خانه‌دار باید در حین فعالیت در خانه مورد توجه قرار دهد. در حقیقت هر بحثی که در برنامه مطرح می‌شود، از دید خانواده است. میز‌های مختلفی مثل میز تاریخ و میز سواد رسانه داریم. مثلا در میز سواد رسانه به این مسأله پرداختیم که آیا باید با کودکان اخبار دید یا خیر. یا تماشای خبر با کودکان چه ضرر یا منفعتی دارد.

ابتکار صبحانه‌خوردن در یک برنامه صبحگاهی

آزادی عنوان می‌کند: یک بخش از برنامه هم به نام میز صبحانه است که همزمان با صرف صبحانه، مهمانان مختلفی حضور پیدا می‌کنند. برخی چهره‌های دولتی یا افراد با مشاغل خاص در این بخش حاضر می‌شوند. مثلا یک زن آتش‌نشان یا فردی که در باغ‌وحش فیل‌بان است. در این بخش تلاش می‌کنیم یک گپ‌وگفت خودمانی انجام دهیم. وی درباره ایده صبحانه‌خوردن در خلال برنامه و تلاش برای طبیعی‌بودن این مسأله، تصریح می‌کند:

هنوز برای قضاوت زود است، اما ما تلاش‌کردیم صبحانه‌خوردن در برنامه مصنوعی نباشد و مهمان تصور نکند که صبحانه، یک دکور است. قرار است چای بریزند و واقعا صبحانه بخورند. درواقع یک دورهمی کوچک در فضای استودیویی است. تهیه‌کننده صبحانه ایرانی تاکید می‌کند: الان بیشتر برنامه‌های صبحگاهی در شبکه‌های مختلف، شبیه به هم هستند. ما تلاش کردیم از این حالت تکراری خارج شویم. مثلا اگر در میز تاریخ کسی قرار است صحبت کند، به گونه‌ای باشد که برای مخاطب قصه بگوید و فضایی را شکل بدهد که به درد خانواده ایرانی بخورد. ممکن است برخی بحث‌ها مهم باشد، اما به درد خانواده نخورد. مثلا در میز مطالبه‌گری سراغ بحث لوازم‌خانگی خواهیم رفت که برای بسیاری از خانواده‌ها ملموس و از نیاز‌های اساسی آنهاست.

پرداختن به موضوعات مختلف با رویکرد خانواده

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از بحث‌ها سگ‌گردانی است. بسیاری از خانواده‌ها وقتی به پارک مراجعه می‌کنند، هیچ قانونی از آن‌ها حمایت نمی‌کند که اگر کودکی در محوطه بازی است، سگ یا حیوانی وارد این محوطه نشود. اگر قرار است به مسأله پزشکان بپردازیم، این موضوع را مطرح می‌کنیم که چرا وقتی یک فرد بخواهد مادر پیرش را نزد پزشک ببرد، باید چند طبقه بالا برود و آخر متوجه شود که پزشک مربوط کارتخوان ندارد.
آزادی می‌گوید: به نظرم آنچه می‌تواند برنامه ما را از دیگر برنامه‌های مشابه متمایز کند، استفاده از عینک خانواده برای نگاه به مسائل است تا از نگاه غالبی که در فضا‌های مختلف وجود دارد فاصله بگیریم. درعین‌حال اگر قرار است از فضا‌های غالب جامعه مثل حوزه‌های فرهنگی و سیاسی صحبت کنیم، بازهم با برش خانواده سراغ آن‌ها می‌رویم که این مسائل چه نکات مثبت و منفی برای خانواده دارد و خانواده باید در این فضا چه کند.

مخاطب برنامه کیست؟

وی درخصوص مخاطب برنامه عنوان می‌کند: زمان برنامه ما ۷ تا ۹ و ۳۰ دقیقه صبح است که از ساعت ۷ تا ۸ بخش خبر و میز مطالبه‌گری است. به نظرمان در این مدت بیشتر خانواده‌ها درگیر آماده‌کردن کودکان هستند و خیلی‌های‌شان هم ممکن است سر کار این برنامه را ببینند. تحلیل ما این بوده که از ساعت ۸ تا ۹ و ۳۰ دقیقه وارد برش اصلی برنامه یعنی خانواده شویم. چون در این مدت خانواده‌ها وقت بیشتری برای تماشای برنامه دارند. آزادی درباره بازخورد‌های مختلف از حضور المیرا شریفی‌مقدم به‌عنوان یکی از مجریان و ویدئو‌های بازنشرشده از برنامه، تصریح می‌کند: بازخورد‌های خوبی از حضور خانم شریفی‌مقدم گرفتیم. البته از همان ابتدا قرار بود با او کار را جلو ببریم که قدری با تاخیر به ما اضافه شدند. تا الان قسمت‌های مختلفی از صبحانه ایرانی پخش شده و تا نوروز ادامه خواهد داشت. مجریان برنامه وحید رونقی، المیرا شریفی‌مقدم، فاطمه افشاریان و مجید یحیایی هستند.

صبح‌های تلویزیونی

سال‌هاست که شبکه‌های مختلف تلویزیونی تلاش می‌کنند برنامه‌های صبحگاهی متفاوتی داشته باشند. از رادیو که برنامه «صبح جمعه با شما» را روی آنتن می‌برد تا «صبح‌بخیر ایران» که روی آنتن سیما می‌رفت و با قدری تفاوت هنوز هم پخش آن ادامه دارد. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در سال‌های اخیر و به‌صورت صبحگاهی روی آنتن رفته بود، «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور بود که از شنبه تا پنجشنبه روی آنتن شبکه سه سیما می‌رفت. بخش‌های مختلف این برنامه شامل بررسی روزنامه‌های روز کشور، گفتگو با مهمان، چراغ زرد، بورس ایده، زیرخاکی و بیلبورد بود. برنامه دیگر صبحگاهی، «در انتهای الوند» بود که با ورزش صبحگاهی شروع و از شبکه دوی سیما پخش می‌شد. برنامه «سلام صبح‌بخیر» هم یکی دیگر از برنامه‌های اول صبح است که گفته می‌شود طولانی‌ترین برنامه صبحگاهی است و دو ساعت‌ونیم ادامه دارد. با این همه برنامه، تنوع انتخاب برای مخاطب بیشتر شده و راحت‌تر می‌تواند برنامه موردنظر خود را برای تماشا انتخاب کند. حالا با واردشدن صبحانه ایرانی به این تنوع، به نظر می‌رسد برنامه‌های صبحگاهی بازهم متنوع‌تر شده‌اند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها