ایسنا: رییس قوه قضاییه اظهارداشت: بیانات مقام معظم رهبری حاوی نکات بسیار ارزشمندی بود که به خوبی محور حرکت و برنامهریزی دستگاه قضایی را ترسیم کرد و قطعا دستگاه قضایی باید بر روی محورهای فرمایشات ایشان برنامهریزی و درصدد اجرایی کردن این رهنمودها باشد.
کد خبر: ۱۳۸۷۹۲

آیتالله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه صبح امروز در جلسهی مسوولان عالی قضایی با اشاره به برگزاری هفته گرامیداشت قوه قضاییه و همایش دو روزه حقوق شهروندی، گفت: بحمدالله در هفته قوهی قضاییه مراسم خوب و موفقی برگزار شد و اطلاعرسانی مناسبی در رسانهها به ویژه صدا و سیما صورت گرفت که دارای محتوا و تنوع خوبی بود.
هاشمی شاهرودی با اشاره به برگزاری همایش 2 روزه حقوق شهروندی آن را گام مثبت و مؤثری برشمرد که منعکسکننده دیدگاهها و سیاستهای قوهی قضاییه در این بعد بود و تأکید کرد: مباحث اساسی و مهمی در هفته قوه قضاییه به ویژه در همایش حقوق شهروندی مطرح شد و حضور و مشارکت مسوولان و سران قوا و شخصیتهای علمی، فرهنگی و دانشگاهی اعتبار مناسبی به آن بخشید.
رییس قوه قضاییه دیدار با مقام معظم رهبری را بسیار مهم و بیانات ایشان را ترسیمکننده راه و مسیر حرکت دستگاه قضایی برشمرد و افزود: دیدار با مقام معظم رهبری همچون همیشه بسیار خوب و بیانات معظم له حاوی نکات بسیار ارزشمندی بود که به خوبی محور حرکت و برنامهریزی دستگاه قضایی را ترسیم کرد و قطعا دستگاه قضایی باید بر روی محورهای فرمایشات ایشان برنامهریزی و درصدد اجرایی کردن این رهنمودها باشد.
وی تأکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری نقطه امید و قوتی برای مجموعه دستگاه قضایی مسوولان و قضات و کارکنان شریف و زحمتکش آن بود و نشانگر نگاه عمیق و موشکافانه ایشان نسبت به کارهای طاقتفرسای انجام شده در قوه قضاییه با وجود تمام فشارهای واردشده بر دستگاه قضایی است که موجب حرکت و تلاش روزافزون این دستگاه با وجود تمام مشکلات موجود خواهد شد.
رییس قوه قضاییه، توجه مقام معظم رهبری به خروجی فعالیتها و کارهای انجامشده در دستگاه قضایی را مهم ارزیابی کرد و افزود: قطعا تاکنون کارهای فراوانی در قوه قضاییه شده است اما در اثر عدم اطلاعرسانی مناسب یا نقص دستگاههای اجرایی خروجی دستگاه قضایی خوب منعکس نشده است و موجب میشود مردم آن را به حساب نقصی در دستگاه قضایی بگذارند.
هاشمی شاهرودی اظهار داشت: درهای اتاقهای کار تمام مسوولان قضایی باید به روی مردم باز باشد و دادگاهها نیز باید با حفظ شوونات قضاوت درهای خود را به روی مردم باز کنند و با برنامهریزی مناسب و از طریق راهنمایی و معاضدت قضایی و به صورتهای گوناگون درصدد تکریم ارباب رجوع باشند و با سعه صدر و مهربانی با مردم برخورد کنند.
رییس قوه قضاییه تلاش برای کاهش وقتهای رسیدگی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: استعلامها و کارهای کارشناسی باید سریع صورت گیرد و بحث ابلاغهای قضایی نیز باید سرعت گیرد و رسیدگیها باید طوری باشد که به این بهانهها اطاله دادرسی رخ ندهد.
وی با تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در بدنه دستگاه قضایی خواستار فعالیت بیشتر و برنامهریزی در جهت بالا بردن خروجیهای دستگاه قضایی شد و افزود: در کنار این فعالیتها همانطور که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشتند باید بحث نظارت بر کار قضات با استفاده از اهرمهای نظارتی تقویت شود هرچند وجود دادسرای انتظامی قضات، حفاظت و اطلاعات، اداره نظارت و پیگیری قوهی قضاییه و سایر بخشها و واحدهای نظارتی موجب کنترل و نظارت بیشتری نسبت به گذشته شده است اما باید بازهم تقویت شود.
رییس قوه قضاییه ادامه داد: اینکه مردم احساس کنند اگر در جایی به آنها ظلم شد چه در خود دستگاه قضایی و چه در سایر بخشها میتوانند به مسوولان قضایی برای تظلمخواهی مراجعه کنند بسیار خوب است و بر این اساس باید مسوولان قضایی خود را آماده پذیرش و شنیدن سخن مردم کنند.
هاشمی شاهرودی برنامهریزی برای رسیدن به قوه قضاییه مطلوب اسلامی را یکی دیگر از محورهای کار در دستگاه قضایی اعلام کرد که مورد تأکید مقام معظم رهبری است و در این زمینه گفت: دستگاه قضایی باید تلاش کند با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و بر اساس سیاستهای کلان تعیینشده و به صورت منظم و با اولویت دادن به احقاق حقوق مردم به برنامهریزی و آموزش مستمر برای ارتقاء سطح فعالیتها اقدام کند و همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند در 2 سال باقیمانده از مدیریت فعلی دستگاه قضایی باید کار با همان جدیت و بیشتر از قبل به سمت توسعه قضایی پیش برود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها