گزاش «جام‌جم» از میزان ذخیره آبی سد‌های کشور

منابع آبی رو به بهبود است؟

حجم آب موجود در سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) با رشد ۲درصدی نسبت به مدت مشابه در سال آبی پارسال همراه شد. گرچه امسال سومین پاییز همراه با خشکسالی را سپری می‌کنیم و میزان بارش‌های آن با کاهش همراه است، اما از ابتدای سال آبی جاری و با بارش‌های نه‌چندان مناسب وضعیت سد‌های مهم کشور بهبود اندکی یافته است.
کد خبر: ۱۳۸۷۳۸۴

براساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، حجم آب موجود در سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا دیروز (شنبه ۲۸آبان) در حالی به رقم ۱۷میلیارد و ۹۳۰میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال که این رقم ۱۷میلیارد و ۶۵۰میلیون مترمکعب بوده، از رشد ۲درصدی برخوردار شده است. همچنین این رقم روز ۲۱آبان ۱۷میلیارد و ۸۰۰میلیون مترمکعب بود که رشد کمی را نشان می‌دهد. کل آب ورودی به مخازن سد‌های کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸آبان‌ماه به رقم دومیلیارد و ۲۴میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی پارسال که دومیلیارد و ۱۰میلیون مترمکعب بوده رشد ۱۱درصدی یافته است. وضعیت خروجی آب از سد‌ها هم این‌گونه است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸آبان‌ماه سه میلیارد و ۴۳۰میلیون مترمکعب آب از سد‌ها خارج شده است. سال آبی گذشته رقم خروج آب از سد‌ها سه میلیارد و ۶۵۰میلیون مترمکعب بود که در مقایسه با میزان خروجی امسال ۶درصد کاهش را نشان می‌دهد. وضعیت سد‌های استان هرمزگان در این بین از بقیه سد‌های کشور بهتر است، به‌گونه‌ای که سد استقلال با ۱۴۷میلیون مترمکعب آب با رشد ۱۴۴درصدی نسبت به پارسال همراه شده است. سد شمیل و نیان هم با ۴۳میلیون مترمکعب آب رشد ۱۹۰درصدی نسبت به سال آبی پارسال دارد و میزان پرشدگی آن به ۴۳درصد رسید.

مصرف آب تهرانی‌ها به بیش از ۴۶هزار لیتر بر ثانیه رسید

مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آبی استان تهران از مرکز کنترل آب تهران از مصرف ۴۶هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه خبر داد. علی‌اکبر ملکوتی افزود: مصرف روز گذشته در پیک مصرف ۴۶هزار ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است که با مصرف تابستان برابری می‌کند. وی تصریح کرد: از آنجا که فصل پاییز به علت خنکی هوا، کولر‌ها جمع شده، این مصارف به فصل پاییز ارتباط ندارد و بالاتر از مصرف نرم این ماه است، پس از شهروندان می‌خواهیم مصرف‌شان را مدیریت کنند و زمان استفاده را کاهش دهند. از مدیران ساختمان هم می‌خواهیم به هیچ‌وجه برای نظافت از آب شرب استفاده نکنند و از وسایل بهداشتی استفاده کنند. بارندگی روز چهارشنبه و پنجشنبه با فاصله مطلوب فاصله دارد و نسبت به سال گذشته ۵۷درصد کاهش بارندگی داریم و از تمامی شهروندان می‌خواهیم مصرف آب را مدیریت کنند.

۶۳درصد خانوار‌های تهرانی بیشتر از الگو آب مصرف می‌کنند

به گفته مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور ۳۷درصد خانواده‌های تهرانی زیر الگو و ۶۳درصد بالای الگو‏، آب مصرف می‌کنند. علی سیدزاده افزود: از ۶۳درصد خانوار‌هایی که بالای الگو‏، آب مصرف می‌کنند، ۴درصد یا ۱۵۰هزار خانوار بدمصرف هستند که بیش از دو برابر الگو‏، آب مصرف می‌کنند. درحالی اکنون مصرف لحظه‌ای آب در تهران ۳۹هزار لیتر برثانیه است که میانگین مصرف در سال گذشته ۳۵هزار لیتر برثانیه بوده است. وضعیت بارندگی در تهران۳/۷میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و با میانگین بلندمدت‏، ۷۸درصد کاهش داشته است. مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور در پایان با بیان این‌که مدیریت بهینه مصرف راهکار‌های مختلفی دارد، گفت: استفاده از تجهیزات کاهنده‏، مدیریت زمان و کاهش زمان استحمام از مهم‌ترین راهکار‌ها برای کمک به حفظ پایداری ذخایر آبی است.

تهران از شرایط بحرانی آب عبور می‌کند

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که با اعمال صرفه‌جویی و مدیریت مصرف، تهران از شرایط بحرانی آب عبور می‌کند، اعلام کرد: پایتخت دوران اوج مصرف آب را پشت سر گذاشته و اکنون شرایط تامین آب کل کشور عادی است.
فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تامین آب شرب پایدار تمام استان‌ها بدون مشکل انجام می‌شود، پایتخت نیز دوران اوج مصرف را پشت سر گذاشت و اکنون شرایط تامین آب کل کشور نرمال است.
وی افزود: به‌طور متوسط در این مقطع زمانی مخازن سد‌ها باید ۴۲ تا ۴۳درصد پر باشند که اکنون این‌گونه نیست و سد‌ها ۳۶درصد پر هستند؛ معمولا ۴۵درصد بارندگی کشور در زمستان اتفاق می‌افتد و مخازن از این طریق تغذیه بیشتری خواهند شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها