نگاهی به توصیه‌های اندیشکده‌های آمریکایی به دولت بایدن برای حمایت از اغتشاشگران در ایران

مشاوران آشوب

در روز‌های اخیر مقامات آمریکایی، حمایت همه‌جانبه‌ای از اغتشاشات در ایران کرده‌اند و حتی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در هفته‌های اخیر به‌شدت درگیر فعالیت‌های تبلیغاتی برای انتخابات میاندوره‌ای کنگره بود در اظهار نظری که بلافاصله با عقب‌نشینی کاخ سفید همراه بود، اظهار کرد «ما ایران را آزاد خواهیم کرد».
کد خبر: ۱۳۸۶۲۸۱
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
این صحبت‌های بایدن در حالی صورت می‌گرفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز در اظهار نظری از عملکردش در دوران اغتشاشات پس از انتخابات ۸۸ اظهار تاسف کرده و گفته اگر به آن دوران بر می‌گشت، حمایت جدی‌تر و آشکارتر از اغتشاشگران یا به تعبیر او معترضان می‌کرده است. اما در اعتراض‌های اخیر به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی هر آنچه دارند در حمایت از اغتشاشگران به کار گرفته‌اند و مراکز فکر آمریکایی نیز در این زمینه به یاری آن‌ها آمده‌اند. مراکز فکر آمریکایی می‌کوشند مسأله برخورد با ایران را از مسائل هسته‌ای به مسأله حقوق بشری تغییر دهند و حمایت صریح از اعتراض‌ها در ایران را این بار در مرکز توجه و برنامه‌های خود قرار دهند. این نشان می‌دهد که آمریکا تلاش می‌کند از همه ابزار‌های عملی برای قرار دادن مردم در مقابل حکومت استفاده کند. در گزارش‌هایی که این روز‌ها منتشر شده به برخی از پیشنهاد‌های کارشناسان و مراکز فکری غربی به دولت جو بایدن برای تقویت حضور اغتشاشگران در خیابان‌ها اشاره شده که به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

اندیشکده هریتیج

واشنگتن نباید هیچ کاری انجام دهد که موجب بهبود شرایط در ایران شود. این به معنای کنار گذاشتن همه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است که وعده می‌دهد ایران به بیش از یک تریلیون دلار دسترسی پیدا کند. از سوی دیگر واشنگتن باید شریک قوی‌تری برای متحدانش باشد؛ شریکی که آماده است، منطقه را از سقوط حفظ کند.

اندیشکده دفاع از دموکراسی

برای حمایت کامل از جنبش اعتراضی در ایران کاخ سفید باید روشن کند همه پیشنهاد‌های کاهش تحریم‌ها از دستور کار خارج است. درگیری‌های رخ داده سبب تولید مقدار قابل توجهی از فیلم‌های ویدئویی در سطح خیابان شده که وزارت خارجه آمریکا باید از طریق حساب‌های فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر این ویدئو‌ها را تقویت کند.

اندیشکده «شورای آتلانتیک»

آمریکا باید پایین‌ترین سطح نهاد امنیتی ایران و نیرو‌های انتظامی را هدف قرار دهد. تغییر رفتار افسران سطح خیابان نیازمند ابزار‌هایی با کاربرد گسترده‌تر از تحریم‌های خزانه‌داری و استاندارد قانونی پایین‌تر از تحریم‌های جهانی است. باید سلاحی باشد که آمریکا بتواند سریع، آسان و مکرر آن را تکرار کند.

اندیشکده «واشنگتن»

کاخ سفید باید همراه متحدانش جهت فعال‌کردن پخش برنامه‌های تلویزیونی برای مخاطبان داخل ایران تلاش بیشتری انجام دهد. اهداف سیاست خارجی ایالات متحده در ایران فقط زمانی محقق خواهد شد که حکومت ایران سرنگون شود و جای آن را دولتی بگیرد که خواسته آن‌ها را تامین کند.

روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها