گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان فیلم «قلب رقه»

حاج‌قاسم به توان بی‌نهایت

سینمای استراتژیک در شرق آسیا از وحدت منطقه‌ای حمایت می‌کند

خروش ضدهالیوودی از چین

صنعت سینمای چین که این روز‌ها حرف اول را در گیشه بین‌المللی سینما می‌زند و توانسته از هالیوود پیشی بگیرد، برای مقابله بیشتر و بهتر با تولیدات بلاک‌باستر و پرسروصدای هالیوودی، در فکر همکاری مشترک با صنعت تلویزیون وطنی است. به گفته مدیران کمپانی فیلمسازی چانگین پیکچرز که برای ماه‌های پایانی سال جاری میلادی برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی وسیعی دارند، خط تولید جدید آن در دو وجه حرکت می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۸۱
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
این شمشیر دولبه از یک‌سو به دنبال حمایت از تولیدات بومی و شکوفاتر کردن محصولات داخلی است و از سوی دیگر، در فکر مقابله با هجوم محصولات هالیوودی و شکست‌دادن آن‌ها در جدول گیشه سینما‌ها و برنامه‌های قاب‌کوچک است. مدیران چانگین پیکچرز برای عملی‌کردن اهداف خود دست به ابتکار جالبی زده و از ستارگان سرشناس سینمای چین که محبوبیت بالایی بین تماشاگران دارند، بهره و یاری می‌گیرند. دانی ین و ژانگ زی یی، تنها دو هنرمند مطرح چینی هستند که اولین قرارداد‌های همکاری را با این کمپانی امضا کرده‌اند. نکته جالب این است که برنامه جدید چانگین پیکچرز شامل تولید حداقل پنج فیلم - مجموعه خواهد بود. به این ترتیب، این محصولات در وهله نخست در سالن‌های سینما‌های کشور اکران عمومی می‌شوند و بعد از چند ماه، نسخه‌های بسیار طولانی‌تر آن‌ها در مجموعه‌هایی شش تا ۱۰اپیزودی روی آنتن تلویزیون می‌روند.

پیتر چان، فیلمساز سرشناس مقیم هنگ‌کنگ که به‌طور متناوب در این مکان و چین به ساخت فیلم‌هایی مردم‌پسند و میهن‌پرستانه می‌پردازد، موسس کمپانی چانگین پیکچرز است.
 
او اشاره‌ای به میزان سرمایه این مرکز نکرده، اما گفته برای تولید محصولات پرخرج یا کم‌خرج و متوسط، سرمایه لازم را دارد. به نوشته رسانه‌های گروهی، چند سرمایه‌گذار فعال امور فرهنگی هم با چانگین پیکچرز همکاری دارند و مقامات دولتی هم برای ارائه خدمات و کمک‌های مالی و... با پیتر چان اعلام همبستگی کرده‌اند. به گفته این فیلمساز و تهیه‌کننده: «هدف ما در چانگین پیکچرز فقط تولید محصولات چینی‌نیست. می‌دانیم که برای حمایت و تقویت سینمای بومی و مقابله با هجوم هالیوودی‌ها باید با همسایگان خود متحد باشیم. به همین منظور، کمپانی فقط به دنبال تولید فیلم‌ها و مجموعه‌های چینی با حضور هنرمندان داخلی نیست. تلاش ما معرفی استعداد‌های جدید آسیایی و توزیع جهانی محصولات‌مان است. در شرایطی که آمریکا و اروپا سخت به دنبال گسترش مرز‌های خود هستند و تولیدات‌شان را برای اکران عمومی، پخش تلویزیونی و حتی پخش استریم آماده می‌کنند، ما هم باید از همین حربه استفاده کرده و برای محصولات‌مان در تمام بخش‌های پخش و نمایش جای فعالیت پیدا کنیم.»

تابه‌حال کمپانی چانگین توانسته با شش فیلمساز مستعد قاره‌آسیا قرارداد همکاری امضا کند. این فیلمسازان با کمک هنرمندان چینی دست به تولید فیلم - مجموعه‌های درام و اجتماعی خواهد زد که تماشاگران تمام قاره بینندگان آن‌ها هستند و بعد از آن راهی پخش جهانی برای تماشاگران غیرآسیایی خواهد شد.

سینمای ملی با نگاه وحدت منطقه‌ای

درحالی‌که این تولیدات مرز‌های سنتی ملی کشور‌های قاره‌آسیا را شکسته و از وحدت منطقه‌ای حمایت می‌کنند، تماشاگران بین‌المللی هم با آثار هنرمندان این قاره بیشتر از گذشته آشنا و همراه می‌شوند.
پیتر چان درحال‌حاضر یک برنامه چهارساله برای سری اول تولیدات کمپانی ارائه داده است. در این برنامه، هنرمندان چینی در کنار همکاران خود از کشور‌های کره، تایوان، تایلند و ژاپن محصولات‌شان را برای اکران عمومی آماده می‌کنند. صحبت‌هایی هم با هنرمندان دو صنعت سینما و تلویزیون کشور‌های ویتنام، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و مالزی شده تا در برنامه سری دوم به تولید محصولات مشترک منطقه‌ای بپردازند. هنوز معلوم نیست در این برنامه کاری کشور‌های آسیایی دورتر همچون هند، پاکستان یا حتی ایران جایی دارند یا نه. این درحالی‌است که به گفته اهل فن، با توجه به توانایی‌های فراوان هنرمندان هندی و ایرانی در هر دو رشته سینما و تلویزیون و موفقیت‌های کلان بین‌المللی آن‌ها که تماشاگران خارجی را مشتاق دیدن آثارشان کرده است، کمپانی چانگین درصورت همکاری با این کشور‌ها می‌تواند بسیار بهتر در اجرای سیاست‌های هنری و اجتماعی‌اش موفق شود.

سینمای فیلمساز محور

به گفته چان: «قصد ما خلق فروشگاهی معتبر و قابل‌اعتماد برای تمام کسانی است که به‌دنبال محصولاتی با کیفیت بهتر و داستان‌هایی جذاب و غیرمتعارف هستند. یک نکته مهم این است که تولیدات ما فیلمسازمحور است که با هدف حمایت همه‌جانبه از فیلمسازان مولف کارهایش را ادامه می‌دهد. تلاش اصلی این است که فیلمسازان خلاق و متعهد بتوانند با فیلم‌های‌شان درباره مسائل و مشکلات مردم عادی صحبت کرده و راه‌حل‌هایی نشان دهند. البته برای این منظور، از بازیگرانی کمک می‌گیریم که بین مردم و تماشاگران شناخته‌شده و محبوب هستند و دوست دارند داستان‌هایی جذاب را با بازی آن‌ها روی پرده سینما ببیند.»

نوجوانان؛ شخصیت‌های جدید سینمای آسیا

دو محصول اولی که چانگین فیلمز تولید می‌کند، با همکاری هنرمندان کره‌ای است. صنعت سینما و تلویزیون کره در سال‌های اخیر توانسته به‌صورت رقیبی جدی و خطرناک برای محصولات هالیوودی درآید و میلیون‌ها تماشاچی را جذب خود کند. ظاهرا همین موضوع پیتر چان را به فکر آن انداخته تا اولین قدم‌ها را با همکاری هنرمندان کره‌ای بردارد و به نوعی از قبل موفقیت تولیدات خود را تضمین کند. جالب این‌که هر دو محصول داستان‌های‌شان را از دو کارتون بسیار موفق گرفته‌اند که تا امروز قلب میلیون‌ها تماشاچی قاره‌آسیا را تسخیر کرده‌اند. «یگانه: قهرمانان دبیرستانی» یک اکشن هیجانی درباره گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی است که با کمک به محرومان جامعه و کسانی که با بی‌عدالتی روبه‌رو شده‌اند، لقب قهرمانان را می‌گیرند.
«هسو در مدرسه» هم مثل «یگانه: قهرمانان دبیرستانی»، داستانش را در مدرسه تعریف می‌کند و به بیان مسائلی می‌پردازد که چند دانش‌آموز در زندگی روزمره‌شان با آن‌ها درگیر هستند.

این درحالی‌است که پیش‌تولید درام فانتزی اکشن «کاملا بازنده، استاد مخفی‌شدن» با بازی دانی ین آغاز شده است. داستان فیلم در ارتباط با یک آسیایی مقیم خارج است که متوجه می‌شود هنر‌های رزمی و فعالان این رشته در هنگ‌کنگ، ارتباط مستقیمی با گذشته‌اش دارند و او باید برای محافظت از این هنر‌ها از گزند بدکاران، مبارزه‌ای جانانه را با این موجودات و افراد شرور سروسامان دهد. ین که قبل از این در «اژدها»‌ی چان ظاهر شده، به‌عنوان طراح صحنه‌های موزون و رزمی فیلم هم همکاری دارد.

نکته جالب‌تر این که او به‌عنوان همکار فیلمساز، به‌عنوان کارگردان هم در کنار این درام فانتزی قرار دارد. او در این رابطه می‌گوید: «امکانات نامحدودی در همکاری‌های مشترک این‌چنینی وجود دارد و می‌توان دیدگاه‌های متفاوتی را به نمایش گذاشت. از همکاری با چان به‌شدت هیجان‌زده‌ام و امیدوارم این همکاری سطح ارائه عناصر هنر‌های رزمی را تا حد زیادی بالا ببرد. اکشن چینی و هنگ‌کنگی در نقطه مقابل اکشن‌های هالیوودی قرار دارد و می‌تواند آلترناتیو بسیار خوبی برای این اکشن‌ها (که بسیاری مواقع سطحی و کودکانه هستند) باشد.

خود چان، کارگردان «قاتل» هم هست، فیلمی که با بازی ژانگ زی یی ساخته می‌شود. این درام دلهره‌آور تعلیقی تاریخی در شانگ‌های سال ۱۹۴۴ رخ می‌دهد و داستانش برمبنای حوادث تاریخی است. این داستان در رابطه با زنی است که متهم به قتل همسر خشن و آزارگر خود شده است.
به گفته چان: «این درام تعلیقی به بهانه دنبال‌کردن زندگی سراسر رنج زنی تنها، به بررسی اشغال چین توسط متجاوزان استعمارگر ژاپن و سکوت آمریکایی‌ها در قبال این موضوع می‌پردازد. این تجاوز پیامد‌هایی برای جامعه چین داشت و تغییرات بسیار مهمی را رقم زد که تاسیس دولت ملی و تولد چین تازه را در پی داشت.»

نوجوانان؛ شخصیت‌های اصلی سینمای چین

رویکرد‌های جدید تولیدات سینمایی و تلویزیونی چینی این است که مرز‌های سنتی ملی کشور‌های قاره آسیا را شکسته و از وحدت منطقه‌ای حمایت کند. گام اول این برنامه با همکاری با سینمای کره‌جنوبی آغاز شده و صحبت‌هایی هم با هنرمندان دو صنعت سینما و تلویزیون کشور‌های ویتنام، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و مالزی شده تا در سری دوم این برنامه، به تولید محصولات مشترک منطقه‌ای بپردازند.

از لحاظ محتوایی نیز محصولات فرهنگی چین توجه جدی به موضوع نوجوانان داشته و قصد دارد کاراکتر‌های نوجوان را به شخصیت جدی تولیدات سینمایی و تلویزیونی بدل کند. رویکردی که با ساخت دو فیلم - مجموعه «هسو در مدرسه» و «یگانه: قهرمانان دبیرستانی» آغاز شده‌است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها