گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و مجری برنامه «انارستان»

کلینیک طب‌سنتی در شبکه افق

وحید رستگار رامشه، تهیه‌کننده در گفتگو با «جام‌جم»:

«بالان» دریچه‌ای رو به امید

اوایل امسال بود که برنامه‌ای با عنوان «بالان» از شبکه دو پخش شد که مرجانه گلچین میزبان قسمت اول آن بود و با ناهید کلوشانی (کارآفرین) و زهرا اعتضاد‌السلطنه (هنرمند نقاش) به گفتگو پرداخت و به‌دلیل نوع نگاهی که برنامه‌ساز به این موضوع داشت و همچنین حضور مهمان، بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۸۴۰۸۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
این برنامه با هدف ایجاد انگیزه و امید و پرداختن به موضوعات مختلفی چون: امید و انگیزه درخصوص «خواستن و برخاستن» و مواردی مانند سرطان، لکنت، معلولیت، سالمندان، ورزش، تئاتر و... ساخته شده و سری جدید آن هم در دست تولید است. بالان که دوشنبه‌ها ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه از شبکه‌دو پخش می‌شود، سعی دارد تقابل امید در برابر ناامیدی را بررسی کند که براساس موضوع روز برنامه از مهمانانی دعوت می‌شود تا از خاطرات خود در زمینه تقابل امید و ناامیدی که در برهه‌ای از زمان با آن مواجه بودند، صحبت کنند. در هر برنامه یک هنرمند یا مجری میزبانی آن را به‌عهده دارد که اغلب از چهره‌های شناخته شده عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی هستند. از این‌رو جام‌جم با وحید رستگار رامشه، تهیه‌کننده گفت‌و‌گویی پیرامون موضوعات و مهمان‌های برنامه داشته که در ادامه می‌خوانید.

از آنجا که تلویزیون، برنامه‌های گفت‌و‌گومحور بسیاری تولید می‌کند، بالان با چه هدفی ساخته شده و گویا شما در حال تولید سری جدید برنامه هستید. درباره ویژگی‌های این برنامه در فصل جدید هم توضیح می‌دهید؟ این‌که آیتم‌های جدیدی هم به برنامه اضافه شده است؟ و اصلا چرا به فکر ساخت چنین برنامه‌ای افتادید؟

«بالان» در ۲۶ قسمت طراحی شده و از آنجا که هفته‌ای یک‌بار پخش می‌شود، هنوز ۱۴ قسمت از آن باقی‌مانده و ما فرصت داریم تا بدون تعجیل سری جدید را هم بسازیم که آیتم نمایشی به آن اضافه شده است. در سری جدید هم سعی کردیم مانند قبل از چهره‌های مردمی در برنامه دعوت کنیم. برای میزبانی برنامه تلاش شده با هنرمندانی که به نوعی در چنین شرایطی بودند، همکاری کنیم تا با فضای برنامه و مهمان تناسب داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر مهمان برنامه معلم است، سعی کردیم میزبانی را دعوت کنیم که تجربه معلمی داشته باشد و به یک زبان مشترک در برنامه برسند. حال این معلم می‌تواند هنرمند باشد یا ورزشکار یا....

میزبان و مهمان را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟ به‌هر حال در تلویزیون برنامه‌های گفتگو محور بسیاری ساخته می‌شوند و از این‌رو ممکن است مهمان‌ها چهره‌های تکراری باشند؛ بنابراین برای این‌که این تفاوت را ایجاد کنید، از چه افرادی در برنامه دعوت کرده‌اید؟

ما تیم تحقیق و پژوهش داریم که کار تحقیق و انتخاب میزبان و مهمان‌ها را به‌عهده دارد. به‌هر حال ممکن است افرادی که در برنامه دعوت می‌کنیم، مهمان برنامه‌های دیگر هم بوده باشند، اما تلاش می‌کنیم از زاویه دیگری به موضوعات نگاه کنیم. ضمن این‌که هدف ما در این برنامه ایجاد انگیزه و امید است. به‌هر حال هر آدمی در زندگی‌اش یک‌سری شکست‌ها را تجربه کرده و با امیدواری توانسته راهی برای موفقیت پیدا کند. مهمانان ما با این هدف انتخاب شده‌اند. کسانی که به‌سختی توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند. به‌عنوان مثال یکی از مهمانان ما فردی بود که به نقاط صعب‌العبور رفته بود و حتی غذایش را با هلیکوپتر به‌دست او می‌رساندند، اما تلاش می‌کرد با توانایی خود به یک‌سری از خانواده‌ها امید به زندگی بدهد. یا در یکی دیگر از قسمت‌ها ما مهمانی داشتیم که با عکاسی و فیلمسازی در جنگ توانسته بود کارآفرینی کند؛ بنابراین در این برنامه تلاش‌مان امیدافزایی است. چیزی که در جامعه امروز خیلی به آن نیاز داریم؛ بنابراین مهمان‌های ما همه حوزه‌ها را شامل می‌شود. از پزشکی و ورزشی گرفته تا هنر، تئاتر و کارآفرینی. در سری جدید آیتم‌هایی اضافه کرده‌ایم که یکی از آن‌ها آیتم نمایشی است و با یکی از آموزشگاه‌های بازیگری که زیرنظر یکی از چهره‌های هنری است همکاری کرده و حدود ۴۰ بازیگر در این آیتم‌ها حضور دارند.

نکته مهمی که درباره برنامه شما وجود دارد این است که بالان موضوعاتش با مناسبت‌های مختلف تناسب دارد و مرتبط است. خاطرم هست شما در هفته دفاع‌مقدس مهمان‌هایی داشتید که ارتباط مستقیم با این مقوله داشت؛ بنابراین موضوعات را براساس مناسب‌ها انتخاب می‌کنید؟

بله. به‌هر حال یک‌سری تجربیات نسل‌های گذشته می‌تواند برای نسل جدید و جوان امروز ایجاد امید و انگیزه کند. نکته مهم دیگر این برنامه این است که مهمان‌ها و میزبان‌ها به‌راحتی از تجربیات‌شان می‌گویند. مثلا یکی از مهمان‌ها از فقر خانوادگی و شرایط بد اقتصادی که در دوران کودکی داشت به‌راحتی حرف می‌زند. این‌که با امیدی که در زندگی داشت، توانست آن شرایط را پشت سر بگذارد و در حال حاضر آدم موفقی باشد. اگر خاطرتان باشد ما در برنامه مهمانی داشتیم که همسرش را از دست داده بود و به محله‌ای برای زندگی می‌رود که حشراتی مثل سوسک در آنجا وجود داشت، اما همین مسأله باعث می‌شود خودش محلولی را اختراع کند که این حشرات را از بین ببرد و از طرفی کارآفرینی هم کرده و باعث شده آدم‌های بسیاری سر کار بروند. یعنی فقر باعث ناامیدی‌اش نشده و حال خودش به یک کارآفرین و یک آدم موفق تبدیل شده است.
​​​​​​​
به‌هر حال مهمان‌های شما داستان‌های شنیدنی و جذابی دارند؛ بنابراین کدام‌یک از مهمان‌هایی که به برنامه دعوت کردید، از نظر شما و مخاطبان داستان زندگی جذاب‌تری داشتند و مسیری را که طی کرده باعث شگفتی شما شد و حتی بازخورد بیشتری هم از مخاطبان برنامه گرفته‌اید؟

به نظر من هرکدام از مهمان‌ها داستان زندگی خاص و متفاوت و جذابی داشتند؛ بنابراین نمی‌توانم بگویم کدام برنامه بهتر بوده و مورد توجه قرار گرفته است، اما برنامه اول که مرجانه گلچین میزبان بود و خانمی که از کودکی معلول بود، اما به یک کارآفرین تبدیل شد و مهمان دیگری که به‌طور مادرزادی دست نداشت، اما با پاهایش نقاشی می‌کرد در تلوبیون بازدیدکننده بسیاری داشت و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، چون در برنامه بحث امید مطرح است و قشر‌های مختلفی مهمان برنامه می‌شوند و همه را شامل می‌شود، به همین دلیل خوشبختانه هر قسمت از برنامه مورد توجه عده‌ای از مخاطبان قرار می‌گیرد. البته در سری جدید با سختی‌های بسیاری روبه‌رو شدیم. هم ما و هم مهمان‌ها؛ بنابراین واقعا یک جهاد اکبر بود که در این شرایط به موقع مهمان‌ها را بیاوریم و به‌موقع ضبط کنیم. تا به امروز هم هشت قسمت از سری جدید را ضبط کرده‌ایم.

برشی از یک اقیانوس

رستگار درباره این‌که نام برنامه بر چه اساسی انتخاب شده است، می‌گوید: بالان یعنی حرکت رو به جلو و بالندگی که اگر دقت کرده باشید، در تیتراژ ابتدایی هم به آن اشاره کرده‌ایم. البته نام‌های دیگری هم پیش از این داشتیم. مثل «آکواریوم». به این دلیل که این دنیا مثل اقیانوسی است که فقط یک برش از آن را در برنامه می‌بینیم، اما در نهایت به بالان رسیدیم که بسیار به موضوع و محتوای برنامه تناسب داشت و نام مناسب‌تری بود. امیدواریم شرایط همچنان مهیا باشد تا بتوانیم این برنامه را ادامه بدهیم و از افراد موفقی که در جامعه وجود دارند دعوت کنیم تا بتوانیم روی مخاطب و به‌خصوص نسل جوان تاثیرگذار باشیم. این‌که در زندگی با موانع روبه‌رو می‌شوند یا گاهی شکست می‌خورند، امیدشان را از دست ندهند و تلاش کنند تا دریچه‌ای به روی موفقیت باز کنند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها