گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و مجری برنامه «انارستان»

کلینیک طب‌سنتی در شبکه افق

وقتی از همه سوال شود برای مقابله با بیماری‌های‌تان از چه راهکار‌هایی استفاده می‌کنید، هر کس نسخه خودش را رونمایی می‌کند. یکی طرفدار طب مدرن است و دیگری طرفدار طب‌سنتی، اما آنچه اهمیت دارد این است که سراغ هر درمانی که می‌رویم، از روش‌های اصولی و صحیح بهره ببریم و صرفا اطلاعات خود را از گوگل جست‌وجو نکنیم؛ زیرا طب‌سنتی هم قاعده خودش را دارد و این طور نیست هر کس سررشته‌ای از این طب داشته‌باشد.
کد خبر: ۱۳۸۳۹۴۶
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
به همین دلیل رسانه‌ملی به‌عنوان یک مرجع صحیح، تلاش دارد در قالب برنامه‌ها به موضوعات متفاوت در این حوزه بپردازد. یکی از این برنامه‌ها با نام «انارستان» شنبه تا چهارشنبه از شبکه افق پخش می‌شود. می‌توان گفت انارستان از برنامه‌های خاص این شبکه است که با آغاز همه گیری کرونا، پخش آن آغاز شد؛ برنامه‌ای که با محوریت طب‌سنتی و نگاه به پزشکی مدرن، با حضور متخصصان طب ایرانی و پزشکان متخصص در حوزه‌های گوناگون، به ارائه راهکار‌های عملی برای زندگی سالم و مقابله با بیماری‌ها می‌پردازد. البته در طول این مدت، عوامل سازنده تلاش کرده‌اند با اعمال تغییرات در فرم و اجرا، از تکرار جلوگیری کنند. با علی خواجه که تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارد و با آرمان غفاریان، مجری برنامه به گفتگو نشسته‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

آگاهی دادن به مردم

برنامه انارستان شامل گفتگو با کارشناسان طب‌سنتی و پزشکان متخصص و آیتم‌های متنوع است. در آیتم‌ها، مخاطبان با شیوه‌های صحیح خورد و خوراک، مدیریت روح و روان و خواب و بیداری و... آشنا می‌شوند. علی خواجه، تهیه‌کننده انارستان با اشاره به این‌که این برنامه تلویزیونی نزدیک به دو سال روی آنتن شبکه افق است، درباره اهداف برنامه و طراحی آن برای مخاطبان به جام‌جم می‌گوید: با شروع کرونا، برنامه انارستان روانه آنتن شد. ما تلاش کردیم در قالب این برنامه، توصیه‌های حوزه پیشگیری درباره این بیماری، اصلاح سبک زندگی در مردم و ... از نگاه طب‌سنتی صحبت کنیم. زمانی که با شیوع کرونا روبه‌رو شدیم، هرکس دیدگاه و نظرات خودش را داشت که همه با یکدیگر متفاوت بودند. ما به دور از این‌که بخواهیم برای مخاطب نسخه‌ای بپیچیم، درباره شیوه صحیح تغذیه برای سلامت‌شان در قالب صحبت با پزشکان به مردم آموزش‌های لازم را دادیم.

وی ادامه می‌دهد: زمانی ما می‌توانیم زندگی سالمی داشته‌باشیم که حواس‌مان به تغذیه هم باشد. گاهی درگیری‌های روزمره مانع فکر کردن به چنین موضوعاتی می‌شود؛ بنابراین ما در برنامه انارستان سعی کرده‌ایم نکات لازم برای پیشگیری از بیماری‌ها را آموزش بدهیم. در این برنامه نگاه علمی و آگاهانه به موضوعات داریم و به مردم یاد می‌دهیم که بهره‌بردن از طب‌سنتی هم قانون و اصول خودش را دارد و نباید پیش هر فردی که در این حوزه ادعا می‌کند می‌داند برویم یا هر توصیه غیراصولی را گوش بدهیم. در این برنامه، طب‌سنتی به شکل علمی و درست پرداخت می‌شود و سعی کرده‌ایم در این مدت مردم را به آگاهی برسانیم. این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که برای به تکرار موضوع نیفتادن برنامه، از چه راهکار‌هایی بهره می‌برید، توضیح می‌دهد: ظرفیت طب‌سنتی آن‌قدر زیاد است که هرقدر درباره این طب بگوییم و برنامه بسازیم، باز هم به تکرار نخواهیم افتاد؛ زیرا بسیار مباحث گسترده‌ای دارد. ضمن این‌که تعداد بیماری‌ها و عارضه‌هایی که مردم با آن روبه‌رو می‌شوند، خیلی زیاد است.

خواجه بیان می‌کند: رویکرد ما در این برنامه فقط ارائه راهکار‌های طب‌سنتی برای مشکلات جسمی نیست، بلکه به مسائل روح و روان هم می‌پردازیم. همچنین هنگام خواب و بیداری باید چه حرکات ورزشی هم داشته‌باشند؛ بنابراین این برنامه‌ای نیست که به تکرار بیفتد یا با محدودیت‌هایی روبه‌رو شویم. علاوه بر آن ما روی طب‌سنتی تحقیق و پژوهش بسیاری انجام داده‌ایم. در مجموع معتقدم هرقدر هم از طب سنتی گفته شود باز هم کم است و مغفول مانده‌است.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی موضوعات برنامه عنوان می‌کند: ما در این برنامه از آیتم‌های متنوع هم بهره می‌بریم که هم درباره مسائل روح و روان است و هم مباحث جسم. با توجه به شیوع بیماری‌ها در جامعه، حتما این موضوع را در اولویت برنامه‌هایمان می‌گذاریم. سعی می‌کنیم از پزشکان متخصصان دعوت کنیم تا پاسخگوی سوالات مردم باشند و از این طریق سبک زندگی‌های‌شان اصلاح شود. خوشبختانه بازخورد‌های بسیار خوبی از مردم دریافت کرده‌ایم. ضمن این‌که برنامه انارستان تعاملی است و ما از نظرات مردم بسیار هم استفاده می‌کنیم.

خواجه با اشاره به این‌که انارستان به عنوان سومین برنامه محبوب مخاطبان در حوزه سلامت‌محور در میان شبکه‌های مختلف سیما شناخته شده، می‌افزاید: مردم در قالب تماس با روابط‌عمومی و ارتباطی که با ما در صفحات مجازی دارند، اعلام می‌کنند پیگیر برنامه انارستان هستند؛ زیرا پاسخگوی خوبی برای سوالات آنهاست. مخاطبان روز‌های دوشنبه می‌توانند پرسش ها‌ی شان را در قالب صوت یا مکتوب ارائه کنند و ما در برنامه جواب خواهیم داد. وی درباره انتخاب آرمان غفاریان به عنوان مجری برنامه پاسخ می‌دهد: آقای غفاریان اجرای برنامه‌های مختلف را به عهده داشت و زمانی که به ما ملحق شد، متوجه شدم استعداد بسیار خوبی در اجرا دارد و ضمن این‌که خودش علاقه‌مند حوزه طب‌سنتی است و به مرور هم این علاقه بیشتر شد. با توجه به استعدادش، پر انرژی بودن و توانمندی‌اش، او را برای اجرای برنامه انارستان انتخاب کردم.

یک تجربه موفق

آرمان غفاریان اجرای برنامه انارستان را به عهده دارد. این مجری در پاسخ به این پرسش که وقتی اجرای برنامه انارستان به شما پیشنهاد شد، چه ویژگی‌هایی داشت که شما، اجرای برنامه را پذیرفتید، به جام‌جم می‌گوید: وقتی اجرای برنامه به من پیشنهاد شد، چند ماهی بود که روی آنتن رفته‌بود، البته با یک مجری دیگر. زمانی که قرار شد اجرای برنامه انارستان را به عهده داشته‌باشم، قسمت‌های قبلی آن را از تلوبیون دیدم. فضای علمی آن را دوست داشتم و احساس کردم طب‌سنتی به عنوان یک طب قدیمی برای مردم خیلی آشنا نیست. البته خودم هم اطلاعات چندانی نداشتم، اما مباحث برایم جذاب بود و شروع به تحقیق کردم و متوجه شدم طب‌سنتی تا چه میزان ابعاد مختلفی دارد و بهره‌بردن از آن تا چه میزان به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. حتی ما در این برنامه به بیماری‌های عجیب و غریب پرداختیم که در طب مدرن این افراد رد شده‌بودند و راهی نداشتند، اما با طب‌سنتی مشکلات‌شان برطرف شد. دیدن این موارد نه تنها من را شگفت‌زده کرد، بلکه مطالعه طب‌سنتی برایم لذتبخش‌تر شد. همچنین در این برنامه اجرایم رشد داشته‌است. سعی می‌کنم مرتب مطالعه روز داشته‌باشم تا با پزشکان برنامه درباره راهکارهای‌شان آن‌ها را به چالش بکشانم تا پاسخگوی سوالات مردم باشیم. این برنامه صرفا درباره بیماری‌های عام نیست و شامل بیماری‌های خاص هم می‌شود. گروه سردبیری درباره اولویت بیماری‌هایی که در جامعه شایع می‌شود، موضوعات را مشخص می‌کنند و بر این اساس هم مهمانانی دعوت می‌شود و به آن می‌پردازیم.

حرف و حدیث‌ها درباره طب سنتی

غفاریان در پاسخ به این سوال که برخی منتقد طب‌سنتی هستند و قبول ندارند، آیا از طرف این افراد با بازخورد منفی روبه‌رو شده‌اید یا نه، توضیح می‌دهد: خوشبختانه بازخورد منفی نداشتیم، چون ما نگاه علمی به طب سنتی داریم و از پزشکان این حوزه دعوت می‌کنیم در برنامه حاضر شوند و صحبت کنند. در مجموع صحبت‌هایی که در برنامه می‌شود کاملا تخصصی و علمی است. ما نمونه بیمارانی را که نتیجه گرفتند، در برنامه معرفی می‌کنیم. به عنوان مثال بیماری داشتیم که قطعی انگشت داشت و پیوند دست موفق نبود، اما با طب‌سنتی موفق شد. وی درباره این‌که آیا سوالات را گروه سردبیری مشخصی می‌کند یا پرسش‌هایی که برای مهمان برنامه مطرح می‌کنید نتیجه مطالعات شخصی‌تان است، عنوان می‌کند: من مطالعه روزانه خودم را دارم و ترکیب هر دوی این موارد است که شما به آن اشاره کردید و سعی می‌کنم نکات مد نظر مردم را بپرسم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها