رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی ارس در حال برگزاری است. این مانور نظامی حاکی از حساسیت جدی ایران در خصوص تحولات منطقه قفقاز جنوبی و اطمینان از امنیت راه‌های مواصلاتی است.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۱۳
جمهوری اسلامی همواره بر تغییر نیافتن ژئوپلیتیک این منطقه تاکید کرده و در همین خصوص هشدار‌های لازم را به برخی از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داده که حفظ امنیت شمال ایران جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است. در عین حال، برگزاری این رزمایش اگرچه بر شعار ایران مقتدر تاکید دارد، اما ایران همیشه بر این نکته تاکید کرده است که امنیت منطقه شمال غرب و ناحیه فققاز تاثیر فراوانی برای ثبات اقتصادی و سیاسی ایران و کشور‌های پیرامونی دارد.

سردارعلی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس خاطرنشان کرد: رزمایش بزرگ اقتدار با شعار ایران مقتدر در محدوده شمال‌غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل آغاز و با حضور رزمندگان نیروی زمینی سپاه انقلاب اسلامی شامل یگان‌های واکنش سریع، یگان‌های توپخانه و موشکی، یگان‌های زرهی و پیاده، فرماندهی جنگال و سایر رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه برگزار شد. وی ادامه داد: دیروز برنامه ستون‌کشی بیش از ۷۵۰دستگاه تجهیزات، ماشین‌آلات و سلاح‌های شرکت‌کننده در این رزمایش به طول ۳۰۰کیلومتر برگزار شد و نیرو‌ها به سمت منطقه ارس حرکت کردند و از امروز هم این نیرو‌ها برنامه‌های عملیاتی خود را دنبال می‌کنند. معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اهداف برگزاری این رزمایش تصریح کرد: این مانور با هدف ارتقای آمادگی نیرو‌های رزمنده و یگان‌های شرکت‌کننده و همچنین تمرین آموزش‌هایی است که نیرو‌های ما در طول ماه‌های گذشته داشتند. پورجمشیدیان اضافه کرد: از دیگر اهداف این رزمایش ایجاد امنیت و ثبات در منطقه عمومی ارس و منطقه قفقاز جنوبی است. وی با بیان این‌که امنیت قفقاز و مناطق شمالی ایران برای همه کشور‌های منطقه و جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: ما با پیام صلح و دوستی برای همه کشور‌های همسایه و دوستان‌مان این رزمایش را برگزار می‌کنیم. قطعا دشمنان کشور عزیزمان باید بدانند اگر قصد ناامنی در این منطقه را داشته باشند با مشت محکم نیروی مسلح ما و رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه خواهند شد.

اشراف اطلاعاتی ایران بر تحولات منطقه

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: ما به طور مستمر با حضور جدی و فعال خود نسبت به برقراری امنیت این منطقه پیگیر هستیم و پیوسته با اشراف اطلاعاتی بر فعل و انفعالاتی که در این منطقه رخ می‌دهد توجه داریم. پورجمشیدیان با بیان این‌که این رزمایش با اطلاع کشور‌های همسایه در حال برگزاری است تصریح کرد: دشمنانی که در این منطقه در حال دسیسه و توطئه هستند پیام لازم را از این رزمایش خواهند گرفت و آن‌ها مطمئن باشند که ما نسبت به امنیت مرز‌های کشور و منافع ملی خطوط قرمز خود را داریم و نسبت به آن بی‌تفاوت نیستیم. وی افزود: امنیت راه‌های مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و نیرو‌های مسلح ما نسبت به تامین امنیت در این بخش با حساسیت‌های لازم موضوع را دنبال می‌کنند. پورجمشیدیان خاطرنشان کرد: پیام ما به کشور‌های همسایه این است که امنیت منطقه باید با همکاری ایران و کشور‌های پیرامونی برقرار شود و ما مطمئن هستیم کشور‌های منطقه درصورتی‌که در کنار هم قرار بگیرند و نیرو‌های مسلح آن‌ها تعاملات نزدیکی با یکدیگر داشته باشند می‌توانند به‌خوبی امنیت منطقه را برقرار کنند و دیگر نیازی به حضور نیرو‌های خارجی نیست.

حفظ امنیت خط قرمز نیرو‌های مسلح ایران

محمداسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که مانور‌های نظامی، جلو‌ه‌ای از اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است به خبرنگار جام‌جم گفت: به طور معمول در هر رزمایشی، هدف اولیه ارتقای سطح آمادگی نیرو‌های رزمی است. طبعا یگان‌هان رزمنده طی ماه‌های گذشته آموزش‌ها و تمرین‌های لازم را دیده‌اند و حضور آن‌ها در رزمایش این امکان را فراهم می‌آورد تا نیروها، مجموعه آموزه‌های خود را مورد سنجش قرار دهند و از سویی دیگر، حضور یگان‌های مختلف شرایطی را مهیا می‌کند تا نیرو‌ها و واحد‌های رزمی درخصوص برنامه‌های عملیاتی، هماهنگی‌های لازم را پیدا کنند و از این روست که رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی ارس براساس تقویم سالانه در حال برگزاری است. وی با اشاره به اهداف و پیام‌های رزمایش سپاه در نواحی شمال‌غرب ایران تاکید کرد: برگزاری مانور‌های نظامی حاوی پیام‌هایی به دوستان و دشمنان ما در فراسوی مرز‌های ایران اسلامی است و حفظ تمامیت ارضی و همچنین برقراری امنیت در محیط پیرامونی و نواحی مرزی کشورمان جزو خطوط قرمز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

کوثری با اشاره به بسط روابط تعاملی با همسایگان و کشور‌های پیرامونی ایران تصریح کرد: ما در کنار ارائه پیام صلح و دوستی نسبت به دوستان‌مان و کشور‌های همسایه و رعایت شئون همسایگی براساس احترام متقابل و محترم شمردن منافع ملی به کسانی که بخواهند تابع رویکرد‌های توطئه‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی درخصوص اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی باشند این هشدار را می‌دهیم که هر نیروی منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای بخواهد به منافع ایران آسیب برساند قطعا با واکنش سخت و قاطع نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که جمهوری اسلامی با اشراف کامل تحولات منطقه، نواحی شمالی ایران و منطقه قفقاز را با هوشمندی رصد می‌کند، خاطرنشان کرد: ایران در حوزه منافی ملی با احدی شوخی ندارد و هر گاه احساس کند جریان‌های معاند و نیرو‌های وابسته و نیرو‌ها و سرویس‌های جاسوسی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی و ایالات متحده در سایه سکوت یا همراهی برخی کشور‌ها درصدد فتنه‌آفرینی در فراسوی مرز‌های ایران باشند از هیچ‌گونه کوششی برای پاسخ متقابل فروگذار نیست و دشمنان این مروز و بوم باید بدانند فتنه‌انگیزی‌ها نتیجه‌ای جز پشیمانی بر توطئه‌گران علیه منافع ملت ایران نخواهد داشت.

اجرای سناریو‌های ترکیبی دفاعی و امنیت در رزمایش سپاه

دومین روز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران، صبح دیروز (سه‌شنبه ۲۶ مهر) در منطقه ارس برگزار شد. در ادامه برگزاری این رزمایش بخش دیگری از یگان‌های نیروی زمینی سپاه به منطقه برگزاری رزمایش اعزام شدند و انواع تانک‌ها، توپ‌ها، خودرو‌های زرهی، یگان‌های موشکی، خودرو‌های پشتیبانی و سایر تجهیزات جزو ستون‌های اعزامی به منطقه رزمایش هستند. همچنین در ادامه پل‌های شناور به منطقه عمومی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس اعزام شدند. یکی از نکات رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل، اجرای سناریو‌های ترکیبی دفاعی و امنیتی برای اولین بار در رزمایش‌های نیروی زمینی سپاه است. یکی از ویژگی‌های این رزمایش، نصب پل‌های متحرک و شناور PMP روی رودخانه ارس جهت انتقال تجهیزات و نیروهاست. این پل‌های متحرک قابلیت تحمل وزن تا ۶۰ تن را دارد که وزن قابل‌قبول برای عبور تانک و نفربر است. این پل‌ها اگر بخواهد تا حداکثر وزن قابل‌تحمل خود را تحمل کند، باید در طول ۲۲۷متر و عرض ۷متر نصب شوند بدون این‌که نیاز به نصب پایه داشته باشند؛ زمان لازم برای نصب این ۲۲۷متر پل نیم ساعت است. قبل از نصب پل باید در سمت ساحل زیرسازی انجام و مکان مناسب برای نصب پل پیدا شود که قبلا این کار انجام شده و امروز عملیات نصب پل انجام می‌گردد. در روز اول این رزمایش که درواقع مرحله اصلی رزمایش بود، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار عباس نیلفروشان معاونت کل عملیات سپاه پاسداران، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این منطقه حضور داشتند.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها