ارزش سهام عدالت تحت تاثیر روند نزولی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر کاهشی شده است و ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده که کم‌ترین قیمت را در سال جاری ثبت کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۰۳
سهام عدالت با کاهش ارزش شدیدی طی دو سال اخیر مواجه شد. اولویت دریافت سهام عدالت چه کسانی هستند؟ از زمان آزادسازی سهام عدالت ارزش سهام عدالت کاهش یافته است. آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در ادامه بخوانید.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ارزش واقعی سهام عدالت، بر مبنای ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، حدود دو سال است که در محدوده ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. این رقم زیر سایه وضعیت کلی بازار بوده و بر این اساس نیز اکنون به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش ارزش این سهام نیز شد؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین امسال ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روز‌های پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و در چهارم تیرماه نیز حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بود.

بر این اساس، چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخته و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در شهریورماه ۱۰ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان بود. این سهام در اوایل مهرماه ۱۰ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت داشت و طبق آخرین آمار قیمت آن تا ۱۰ میلیون ۱۹۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

البته همه این مباحث درحالی مطرح می‌شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال ۱۳۹۹ و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.
 
سهام عدالت

سهام عدالت متوفیان چه شد

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، پیمان حدادی در نشست خبری با بیان اینکه ۳۱ استان و ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی وجود دارد، اظهار کرد: پرتفوی استان تهران باید به دو شرکت سرمایه‌گذاری تهران و البرز تقسیم و بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری استانی البرز باید ثبت شود که متولی این امر سازمان خصوصی سازی است و شرکت سرمایه گذاری استان البرز در مرحله ثبت قرار دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۸ استان ثبت شده‌اند، کار‌های ثبت شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران درحال انجام است، اما استان سمنان علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده و نامه‌های سازمان بورس به مدیران شرکت و حتی به استانداری سمنان، همکاری‌های لازم را انجام نداده است و به نظر می‌رسد باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. همچنین مدارک شرکت‌های قزوین و چهارمحال بختیاری برای بازگشایی نماد کامل نیست.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با بیان اینکه به طور کلی نماد ۲۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی پس از ازادسازی سهام عدالت بازگشایی شد، گفت: هیات مدیره هفت شرکت به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای عالی بورس سلب صلاحیت شده‌اند و به همین دلیل توکن آن‌ها در سامانه کدال غیرفعال شد و امکان بارگذاری اطلاعات مالی در کدال را ندارند.

حدادی در مورد دلایل بسته شدن نماد‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی توضیح داد: روش حسابداری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشتباه انجام شده بود، به همین دلیل شورای عالی بورس جدید در سال گذشته تاکید کرد که این‌مورد باید براساس استاندارد‌های حسابداری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه نماد‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بازارگردان نداشتند، گفت: شورای عالی بورس قبلا مصوب کرده بود صندوق توسعه بازار کار بازارگردانی این نماد‌ها را انجام دهد، اما منابعی وجه نقد برای این منظور در اختیار این صندوق گذاشته نشد. از طرف دیگر شورای عالی بورس در دولت قبل این صندوق را ملزم کرده بود قیمت این سهام را نزدیک به قیمت NAV نگه دارد درحالی که این موضوع در حیطه بازارگردان نیست و بازارگردان در راستای کمک به نقدشوندگی سهم فعالیت خواهد کرد.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت افزود: از طرف دیگر نهاد‌های امنیتی این موضوع را مطرح کردند که زمانی که نماد‌ها بسته نشده بود، اشخاص مختلف با خرید درصد کمی از شرکت‌ها، امکان در اختیار گرفتن مدیریت آن‌ها را در دست می‌گیرند.

حدادی در مورد زمان بازگشایی این نماد‌ها توضیح داد: نماد‌ها بعد از برگزاری مجامع و اصلاح آیین‌نامه ازادسازی سهام عدالت بازگشایی می‌شوند. البته نوبت اول مجامع شرکت‌ها در اوایل سال ۱۴٠٠ در ۱۸ استان برگزار شد و به حد نصاب هم نرسید و سپس دادستانی جلوی برگزاری آن را گرفت. زیرا مجامع به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد و فقط سهام‌دارانی امکان شرکت در آن را داشتند که سجامی شده بودند که این موضوع بر خلاف قانون تجارت است. از طرف دیگر سازمان بورس وقت اسامی افراد تایید صلاحیت شده برای هیات مدیره را اعلام نکرده بود و برای هیئت رئیسه مجامع افراد دولتی توسط شورا و نه سهامداران انتخاب شده بودند.

وی ادامه داد: بر این اساس در شورای عالی بورس پیشنهاد شده است که مجامع به صورت الکترونیکی و حضوری برگزار شود که البته این موضوع هنوز مصوب نشده است. همچنین هر زمانی شورا مصوب کند فراخوان ثبت‌نام متقاضیان برای ثبت نام در هیات مدیره این شرکت‌ها اعلام می‌شود. البته برای افرادی که سال قبل ثبت‌نام کرده و تایید صلاحیت شده‌اند پیامک تایید ارسال می‌شود و این افراد نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با تاکید بر اینکه فرایند برگزاری مجامع بین ۴۵ تا ۶۰ روز زمان نیاز دارد، اظهار کرد: بنابراین نماد‌ها حداقل تا ۶۰ روز اینده بازگشایی نخواهند شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها