روایت دستگاه‌ قضا از مرگ مهسا، سارینا و نیکا

۲۱روز پس از فوت مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران‌، پزشکی قانونی نتایج آزمایش‌ها و کالبدشکافی جسد را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۳۸۲۵۰۶

در این گزارش مرگ مهسا امینی بر اثر ضرب و جرح رد شده است. در حالی که بر اساس گزارش‌های قضایی مرگ نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده نیز در جریان اغتشاشات رد شده است. در گزارش پزشکی قانونی درباره علت مرگ مهسا امینی آمده است: «متوفیه پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در ۸سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است. به علت این بیماری زمینه‌ای متوفیه تحت درمان با دارو‌های هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین بوده‌است.
 
ایشان در تاریخ ۲۲ شهریور۱۴۰۱ از ساعت ۱۹ و ۵۶ دقیقه به‌طور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن بر زمین می‌افتد که با توجه به بیماری زمینه‌ای، متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرموثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است. علی رغم برگشت عملکرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام شده کارساز نبوده و با وجود انتقال ایشان به بیمارستان و زحمات کادر درمانی بیمارستان کسری، بیمار به علت نارسایی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۵ فوت می‌نماید.» در پایان این گزارش آمده است: «با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب‌شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»

سقوط آزاد از پشت بام خانه مادربزرگ

سارینا اسماعیل‌زاده، دختر نوجوان اهل کرج بود که مرگی شبیه نیکا داشت و بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت. با مرگ او رسانه‌های معاند سعی کردند نام او را در پروژه کشته‌سازی خود قرار دهند و مدعی شدند او در جریان اغتشاشات کشته شده است. آن‌ها در دروغی دیگر ادعا کردند مادر سارینا داغ فرزند را تاب نیاورده و خودکشی کرده است.

حال ۱۳روز پس از مرگ دختر نوجوان مشخص شد، مرگ او به احتمال زیادخودخواسته بوده است. حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در این باره می‌گوید: «دوم مهرماه در حدود ۲۰دقیقه بامداد، طی تماس تلفنی کلانتری ۱۴ رسالت کرج، گزارش یک مورد سقوط از ارتفاع به قاضی کشیک دادسرای ناحیه یک کرج ارائه شد.

با بررسی‌های اولیه مشخص شد جسد متعلق به دختر نوجوانی حدودا ۱۶ساله است که در محل ورودی پارکینگ پشتی ساختمان همسایه منزل مادر بزرگ متوفی در عظیمیه کرج قرار داشت. متوفی که به همراه مادر خود در همان شب در منزل مادربزرگ خود بودند از راه‌پله منزل مادر بزرگ، خود را به پشت بام طبقه پنجم رساند و پس از ورود از آنجا به پشت‌بام همسایه پایین پریده و طبق بررسی‌های اولیه خودکشی کرده است.
وی با بیان این‌که تحقیقات بازپرسی از مادر ایشان مشخص کرده است که متوفی سابقه خودکشی ناموفق با مصرف قرص داشته، متذکر شد: «بر اساس گزارش پزشکی قانونی علت فوت، شوک ناشی از ضربه به دنبال صدمات و شکستگی‌های متعدد و خونریزی به واسطه سقوط از ارتفاع بوده است.»

روایت مرگ نیکا

نیکا شاکرمی سومین دختری است که مرگ او جنجالی شد و اعلام شده بود در جریان اغتشاشات، توسط ماموران کشته شده است. این در حالی است که تحقیقات جنایی روایتی دیگر از ماجرا دارد و به گفته سرپرست دادسرای جنای تهران، آثاری از گلوله و یا ساچمه روی بدن او دیده نشده است. محمد شهریاری نیز با تشریح آخرین وضعیت پرونده مرگ نیکا شاکرمی، ارتباط مرگ او با اغتشاشات اخیر را رد کرد و گفت: ساعت ۷و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۳۰شهریور، ساکنان ساختمانی در چهار‌راه امیر‌اکرم متوجه جسد خانم جوانی در حیاط منزل خود می‌شوند که بلافاصله موضوع را به کلانتری منطقه اطلاع می‌دهند. اکیپ‌های تخصصی صحنه به محل اعزام و متوجه می‌شوند این خانم از ساختمان مجاور به حیاط این منزل پرتاب شده است. کوله‌پشتی این خانم در پشت‌بام ساختمان مجاور کشف شد. آزمایش‌های کالبد شکافی و معاینه جسد نشان می‌دهد فرد از بلندی پرت شده است. همچنین در معاینات پزشکی قانونی آثار گلوله و ساچمه در بدن جسد مشاهده نشده است.

وی افزود: «ساختمانی که کوله پشتی این خانم در آن کشف شد مراحل ساخت پایانی را طی می‌کرد و ۲ کارگاه تولید پوشاک در آن فعال است و کارگرانی در ساختمان مشغول کار و نگهبانی بودند. با بررسی فیلم دوربین‌های محل مشخص شد در بامداد روز حادثه خانم نیکا شاکرمی با کوله پشتی همراه وارد ساختمان می‌شود و زنگی زده نمی‌شود، زیرا ساختمان نیمه کاره بوده و در با هل دادن باز شده است».
سرپرست دادسرای جنایی تهران با بیان این‌که پدر مرحوم نیکا شاکرمی فوت کرده است، گفت: مادر مرحوم شاکرمی در روز پنجشنبه ۷ مهرماه مفقودی دخترشان را اعلام کرده است. از تمام کارگر‌های ساختمان تحقیق و بازجویی انجام شده است و حتی افرادی بازداشت شدند. خانم نیکا شاکرمی مدرسه نمی‌رفت و در یک کافی شاپ مشغول کار بود.

اثبات خلاف‌گویی پدر و وکیل خانواده مهسا امینی

با انتشار گزارش رسمی پزشکی قانونی مشخص شد دلیل فوت مهسا امینی ضرب‌وجرح نبوده و مهسا به‌دلیل جراحی تومور مغزی در هشت‌سالگی، دارای نارسایی هورمونی و مغزی بوده که این موضوع باعث غش‌کردن او در مقر پلیس شده و به‌دلیل عدم احیا در لحظات اولیه دچار مرگ مغزی می‌شود.

اما نکته قابل‌تامل اظهارات پدر او بوده که پیش از این در مصاحبه‌های مکرر با رسانه‌ها ازجمله در گفت‌‍‌و‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که فرزندش هیچ سابقه بیماری قبلی نداشته و جز برای سرماخوردگی به پزشک مراجعه نکرده بود.

این ادعا در حالی صورت گرفته که در فرم مجوز عمل جراحی بیمارستان که به امضای امجد امینی (پدر مهسا) رسیده بود صراحتا به بیماری مغزی او اشاره شده بود.

با مشخص شدن مستندات غیرقابل‌انکار بیماری قبلی، اخیرا صالح نیکبخت، وکیل خانواده تلاش کرده تا ادعا‌های پدر را اصلاح کند و با تایید اصل عمل جراحی، آن را به عمل برداشتن «خال» تقلیل دهد. بااین‌حال دکتر شیروانی، نایب‌رئیس انجمن مغز که مهسا امینی را در بیمارستان میلاد عمل کرده بود، پیش از این جزئیات این عمل جراحی را توضیح داده بود که دروغ‌بودن ادعای وکیل خانواده را مشخص می‌کند.

در همین رابطه خبرنگار فارس مطلع شد فیلمی از تایید بیماری مهسا توسط پدرش در بیمارستان وجود دارد که او در این فیلم با مشاهده پیکر دخترش قبول می‌کند که ضرب‌وجرحی وجود نداشته است. مسئولان تاکنون به‌دلیل حرمت شرعی پخش این تصاویر مانع از انتشار آن شده‌اند.

در روز‌های گذشته دروغ ضرب‌و‌شتم مهسا امینی توسط رسانه‌های ضدانقلاب به آشوب و کشته و زخمی‌شدن شماری از هموطنان منجر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها