تقابل پورتو و لورکوزن برای بقا در لیگ قهرمانان

دوئل سردار و مهدی

حدود دو ماه پیش و با انجام قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا، ترکیب تیم‌های گروه B مشخص شد و فوتبال‌دوستان ایرانی برای یک بازی این گروه لحظه‌شماری می‌کردند. حضور پورتو با مهدی طارمی و بایر لورکوزن با سردار آزمون در این گروه موجب شد تا ایرانی‌ها نگاه ویژه‌تری به بازی‌های این گروه داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۸۲۱۸۲
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
اما در این میان کمتر کسی تصور می‌کرد در عرض همین مدت اتفاقاتی در اردوی تیم‌ملی رقم بخورد که بازی امشب پورتو و لورکوزن از جنبه دیگر هم اهمیت پیدا کند.

بعد از برکناری دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم‌ملی ایران، این شایعه مطرح شد که بین بازیکنان تیم‌ملی اختلاف به وجود آمده که در یک طرف آن سردار و در طرف دیگر طارمی قرار دارد. لحظه تعویض این دو بازیکن در بازی آخر تیم‌ملی مقابل سنگال هم نشان داد که این رابطه همچنان شکراب است.

این مسأله باعث شده تا هر دو این بازیکنان برای پیروزی تیم‌شان در بازی امشب بیش از پیش تلاش کنند. از طرف دیگر، این بازی می‌تواند حکم مرگ و زندگی را برای تیم‌ها در لیگ قهرمانان داشته باشد. این دو تیم در حالی به مصاف هم می‌روند که در لیگ‌های داخلی‌شان اوضاع بسیار متفاوتی با هم دارند. پورتو بعد از گذشت ۸ هفته از فصل جدید با سه امتیاز اختلاف نسبت به تیم صدرنشین در رده سوم قرار دارد و تنها در یک بازی شکست خورده است. اما اوضاع این تیم در اروپا چندان تعریفی نداشته است.

این تیم در دو بازی ابتدایی این فصل مقابل اتلتیکو مادرید و کلوب بروژ شکست خورده و بدون کسب امتیاز در قعر جدول گروه B قرار دارد. از طرف دیگر، اوضاع خط دفاعی این تیم در این فصل لیگ قهرمانان اصلا تعریفی نداشته و شاگردان کنسیسائو با خوردن ۶ گل در دو‌بازی، یکی از بدترین خطوط دفاعی این فصل را دارند. با این حساب، تیم پرتغالی امشب با تمام توان به دنبال پیروزی در ورزشگاه خانگی است، زیرا خوب می‌داند که حتی کسب تساوی هم می‌تواند به قیمت حذف از مرحله گروهی و رفتن به لیگ اروپا باشد.

در مقابل، لورکوزن اوضاعش در بوندس‌لیگا با لیگ قهرمانان اروپا بسیار متفاوت است. این تیم در فصل جاری لیگ آلمان فقط یک برد داشته که آن هم مربوط به بازی حدود یک ماه پیش مقابل ماینتس بوده و همین وضعیت باعث شده این تیم در رده هفدهم باشد. اوضاع خط دفاعی این تیم هم اصلا تعریف چندانی ندارد و شاگردان جراردو سئون در هشت بازی تاکنون ۱۶ گل خورده و از این حیث در رده دوم بدترین تیم‌های بوندس لیگا به حساب می‌آیند. اما نکته عجیب در این میان عملکرد لورکوزن در لیگ قهرمانان اروپاست. این تیم با شکست مقابل بروژ و پیروزی مقابل اتلتیکو مادرید و با سه امتیاز در رده دوم این گروه است. این تیم به خوبی می‌داند که کسب حداقل یک امتیاز از بازی امشب می‌تواند امیدهایش برای صعود از این گروه را بیش از پیش زنده نگه دارد.

شب سخت اینزاگی

با دو پیروزی که بایرن مونیخ در گروه C به دست آورده و امشب هم یک بازی راحت مقابل ویکتوریا پلژن دارد، بازی اینتر و بارسا اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. هر دو این تیم‌ها سه امتیازی هستند و بازی رو در رو می‌تواند تا حدود زیادی وضعیت صعودشان از این گروه را مشخص کند. اما مسأله اینجاست که وضعیت این دو تیم هیچ شباهتی به هم ندارد و بسیار متفاوت است. اینتر بدترین شروع خود طی ۱۱فصل گذشته سری A را پشت سر می‌گذارد و در مقابل بارسا با‌شکست نخوردن در ۷ بازی پیاپی در لالیگا وارد بازی امشب می‌شود.
سیمونه اینزاگی تیمش در سری A فاصله‌ای هشت امتیازی با صدر پیدا کرده و در آخرین بازی‌اش هم مقابل رم در خانه با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. اما بارسا با ژاوی هر روز بهتر از قبل می‌شود و بازیکنان آماده‌ای همچون لواندوفسکی این تیم را در مسیر پیشرفت سریع قرار داده‌اند. خیلی‌ها می‌گویند اگر تیم اینزاگی در بازی امشب امتیاز از دست بدهد، ممکن است جایگاهش روی نیمکت نراتزوری بیش از پیش تضعیف شود.

طارمی و آزمون با ۶۹ گل ملی

زوج هجومی خط حمله تیم‌ملی فوتبال ایران در حالی امشب در لیگ قهرمانان اروپا مقابل هم قرار می‌گیرند که روی هم ۶۹ گل ملی به ثمر رسانده‌اند که فقط یک گل از روی نقطه پنالتی بوده‌است.

سردار آزمون تاکنون ۴۱ گل در تیم‌ملی ایران به ثمر رسانده است و در رده سوم جدول گلزنان تاریخ تیم ملی ایران است و ۹ گل تا رسیدن به رکورد کریم‌باقری فاصله دارد. نکته جالب درباره سردار آزمون این است که او هیچ کدام از گل‌هایش را از روی نقطه پنالتی به ثمر نرسانده است. زوج او در تیم‌ملی یعنی مهدی طارمی تاکنون ۲۸ گل ملی دارد و از این تعداد تنها یک گل را در جریان دیدار دوستانه با ازبکستان در اولین تجربه مربیگری دراگان اسکوچیچ از روی نقطه پنالتی وارد دروازه حریف کرد.

به این ترتیب زوج خط حمله ایران در حالی روی هم ۶۹ گل برای ایران به ثمر رسانده‌اند که تنها یک پنالتی در بین این گل‌ها بوده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها