امت رسول‌ا... در ایران برای مقدسات قیام کردند

خروش علیه آشوب

در ترکیبی قابل تأمل، تجدیدنظرکنندگان در اصول انقلاب، چپ‌ غیرمذهبی، جریان فمینیسم، مخالفان اسلام سیاسی در کنار دهه هشتادی‌ها که مطالباتی اجتماعی و فرهنگی داشتند، قرار گرفتند و بدون مشخص بودن اصل ماجرا، انبوهی از واکنش‌های هیجانی منجر به آشوب و اغتشاش را شکل دادند؛ یعنی از احزاب سیاسی تا سلبریتی‌ها گرفته تا گزارشگر حقوق بشر سازمان‌ملل، مقامات غربی، کومله، مریم رجوی و مسعود بارزانی سعی کردند افراد هیجان‌زده را به نافرمانی مدنی بکشند و از ناراحتی مردم در فوت مهسا امینی نهایت بهره‌برداری سیاسی را داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۸۱۵۷۷

این کنش‌های ساختارشکنانه، اما مانند اکثر اعتراضات در ایران هم فضا به سرعت رادیکال و به سمت هتک حرمت مقدسات کشیده شد و نهایتا همزمان با سالگرد فوت پیامبر بزرگواراسلام، امت پیامبر (ص) در همه ایران به خیابان آمدند.

این هفته برای همه ایرانیان روز‌های مهمی بود، بعد از هتک حرمت به قرآن و مقدسات اسلامی توسط برخی آشوبگران در بستر اعتراضات، هیئات مذهبی برای تجمع و راهپیمایی در محکومیت این اقدام فراخوان دادند و مردم هم با نام اجتماع بزرگ امت رسول‌ا... به خیابان آمدند. صحبت مردم دفاع از گشت‌ارشاد یا انتقاد نداشتن به برخی رویکرد‌های فرهنگی نبود، مردم مثل همیشه با اصل و فرع کردن موضوعات، قرآن‌های خود را به دست گرفتند و با جان از مقدسات دفاع کردند.

حضور گسترده مردم در اجتماع «امت رسول‌ا... (ص)» نشان داد چقدر دست دشمنان و سوءاستفاده منافقان و رسانه‌های غربی و عربی از موضوع مرگ مرحوم مهسا امینی در ایجاد فتنه و ناامن کردن کشور آشکار است؛ چون مردم معتقد بودند آتش‌زدن قرآن‌کریم، به آتش‌کشیدن مسجد، پاره کردن پرچم جمهوری اسلامی و کشتن چند نفر از هموطنان در مناطق مختلف کشور همه توطئه‌هایی است که یک پای ثابت آن جریانات برانداز هستند و سعی دارند همیشه فضای اعتراض منطقی را در ایران هیجان زده و ساختارشکن نگه دارند.

به همین دلیل مردم با شعار «مرگ بر منافق فتنه‌‎گر»، «مرگ بر آل سعود خبیث»، «اهانت به قرآن رسم منافقین است»، «ایران پر از شهیده، فتنه جواب نمیده» و شعار‌های امثال آن به این اتفاقات واکنش نشان دادند. اجتماع بزرگ امت رسول‌ا... (ص) که با حضور پرشور اقشار مختلف مردم و هیئات عزاداری، خانواده‌های شهدا، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان اسلام برای حمایت از مسجد، قرآن و پرچم مقدس ایران برگزار شد، مردم تهران با لباس مشکی عزا در سالروز وفات پیامبراکرم (ص) و شهادت امام‌حسن مجتبی (ع) پاسخ موثری به اغتشاشات خیابانی چند روز گذشته دادند و علیه آشوب خروشیدند. البته علاوه بر این، همزمان با ۲۸صفر در همه ایران، هزاران نفر از مردم مومن و ولایتمدار اراک و گلستان و بیرجند و یزد، یاسوج، گرمسار، شهرکرد، تبریز، زاهدان، کردستان، قم، شیراز و اصفهان، همدان، قزوین، رشت، مازندران و... به خیابان آمدند.

خسارت نجومی به اموال مردم

در چند روز گذشته تهران و بعضی شهر‌های کشورمان به بهانه فوت مهسا امینی توسط عده‌ای آشوبگر در فضای تخریب، اقدام به نابودی اموال عمومی نمودند. یکی از مهم‌ترین فقره خسارات، مبلغ خسارت ۴۰۰‌میلیارد تومان اغتشاشات اخیر به شعب بانک‌ها بود.

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفته‌است در جریان نا‌آرامی‌های روز‌های اخیر، ۱۷ شعبه بانک در سراسر کشور دچار آتش‌سوزی شده، یعنی طبق یک آمار تفکیکی در استان خراسان‌شمالی پنج شعبه بانک دچار آتش‌سوزی ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی، در استان تبریز سه بانک دچار آتش‌سوزی ۹۰ درصدی و در استان همدان دو بانک دچار آتش‌سوزی ۱۰ تا ۲۰ درصدی شدند. همچنین در استان ایلام چهار بانک دچار آتش‌سوزی ۱۰۰ درصدی و سه بانک دچار آتش‌سوزی ۳۰ تا ۴۰ درصدی شده‌است. قیطاسی همچنین عنوان کرد: برآورد دقیق خسارت‌های ایجاد شده زمانبر خواهدبود، اما در جریان ناآرامی‌های اخیر حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به شعب بانک‌ها وارد شده‌است.

یا مثلا همین دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد که کشور درحالی‌که با کمبود آمبولانس روبه‌رو بوده‌است، اما در این شرایط ۷۲ دستگاه آمبولانس در حوادث اخیر تخریب شدند و حتی در ناآرامی‌های اخیر شاهد مصدوم شدن شماری از کارشناسان اورژانس در تهران، مشهد، بجنورد و دیگر مناطق بودیم.

از سوی دیگر خسارت ۱۵میلیارد تومانی به تجهیزات سازمان آتش‌نشانی تهران به عنوان پایتخت و کانون این التهابات هم دچار خساراتی شده‌است، قدرت ا... محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام کرده‌است ۲۵دستگاه خودروی سبک و سنگین آتش‌نشانی و چهار ایستگاه دچار خسارت‌های کلی و جزئی شده‌است. به گفته وی، یک دستگاه خودروی حریق سنگین که در حال مأموریت در رسیدن به حریق یک واحد مسکونی بود مورد هجوم قرار گرفت که دستگاه واژگون و بعد هم به آتش کشیده شد.

محمدی از خسارت ۱۵میلیارد تومانی به تجهیزات سازمان آتش‌نشانی خبر داد و گفته است: چهار آتش‌نشان در حین عملیات در درگیری‌ها دچار مصدومیت شده و به بیمارستان اعزام شدند. این بار هم مثل اغتشاشات گذشته، مخازن زباله شهری تبدیل به مخازن آتش شدند و خساراتی به این اموال عمومی شهر نیز وارد شد و حدود ۵۰۰ مخزن زباله شهری هم خسارت دیدند. همچنین ۴۳دستگاه اتوبوس شهرداری در آشوب‌های اخیر به همراه ۵۴ ایستگاه اتوبوس آسیب دید.

اکنون سؤال اینجاست که خسارات چندمیلیاردی به شهری را که بعد از دوره کرونا و تحریم‌های ظالمانه با چالش‌های درآمدی مواجه بوده و در تامین بسیاری از امکانات به‌خصوص حمل‌ونقل عمومی با کمبود‌های مالی مواجه است چه کسی در این آشفتگی‌ها جبران می‌کند؟

البته با توجه به اقدامات بعضی از سلبریتی‌ها در حمایت از اغتشاش و آشوب و همچنین تشویق اراذل به حضور در کف خیابان و حمله به ماموران پلیس، بسیاری از مردم از طریق کمپین‌سازی از قوه قضاییه و مدعی‌العموم و همچنین نهاد‌های نظارتی و امنیتی تقاضا کردند با ارزیابی اقدامات این افراد میزان خسارت جانی و مالی که به واسطه حمایت و تشویق این افراد به بیت‌المال و مردم عادی متحمل شده است را از سلبریتی‌های میدان‌دار در این قضیه اخذ کنند.

پلیس اروپا اشک آشوبگران را درآورد

​​​​​​​در روز‌های گذشته وقتی ایرانیان مقیم لندن و پاریس مقابل سفارتخانه ایران در این شهر‌ها دست به تجمع زدند و خواستند به سمت سفارتخانه‌ها حمله‌ور شوند، با برخورد سخت و خشن پلیس این کشور‌ها مواجه شده و ۱۲نفر هم بازداشت شدند چراکه پنج مامور آن‌ها به‌دلیل سنگ‌پرانی و پرتاب بطری به‌شدت مجروح شدند و آن‌طور که یورونیوز هم گزارش داده بود در پاریس، پلیس ضمن شلیک گاز اشک‌آور، تعدادی از آشوبگران را هم بازداشت کرد. برخورد جدی پلیس فرانسه و انگلیس در مقابله با عناصر ضدانقلاب که در حمایت از پروژه شکست‌خورده براندازی نظام، چهره واقعی خود را با ایجاد آشوب و بی‌نظمی به نمایش گذاشتند این واقعیت را آشکار کرد که مقوله امنیت ملی از تهران تا پاریس و لندن امری تعریف‌شده در نظام حکومت‌داری به شمار می‌رود و هرکجا لازم باشد پلیس به‌صورت حداکثری با آشوب‌طلبان برخورد می‌کند.

تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد ماموران پلیس چندین نفر از آشوبگران را روی زمین خوابانده و دستبند می‌زنند. شرکت‌کنندگان با پرتاب کوکتل‌مولوتف و سردادن شعار‌های موهن علیه پلیس فرانسه و نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کردند ماموران را وادار به عقب‌نشینی کنند، اما تلاش آن‌ها با برخورد پلیس روبه‌رو شد.

آشوبگران سپس راهی مرکز اسلامی انگلیس در منطقه میداول شده و تلاش کردند تا به این مکان عبادی آسیب بزنند، اما علاوه‌بر مواجهه با مقاومت پلیس لندن، با پاسخ محکم مسلمانان و نمازگزاران طرفدار انقلاب روبه‌رو شدند. برخی از آشوبگران با پرتاب سنگ به ساختمان مرکز اسلامی برخی از شیشه‌های ورودی آن را شکستند. یکی از عناصر ضدانقلاب نیز برای جلب‌توجه، به سقف ساختمان راه‌یافت، اما با اقدام سریع و به‌موقع پلیس در وارد کردن خسارت به ساختمان ناکام ماند. درحالی‌که آشوبگران مقابل مرکز اسلامی تلاش می‌کردند تا پلیس را وادار به عقب‌نشینی و به داخل ساختمان ورود کنند، مسلمانان یاحسین‌گویان به شعار‌های آن‌ها پاسخ دادند. یکی از آشوبگران هم در صفحه اینستاگرامی خود با این ادبیات که از سوی پلیس لندن و طرفداران انقلاب کتک خورده است، از آنچه نبود آزادی بیان در انگلیس نامید انتقاد کرد و خطاب به فالوئر‌های خود گفت اینجا انگلیس است!

فرامتن یک اعتراض هیجانی

حجم تولیدات رسانه‌ای دشمن به‌خصوص صفحات اجتماعی شبکه‌های ماهواره‌ای و چهره‌های اپوزیسیون در این ماجرا حیرت‌آور است. در این آرایش رسانه‌ای، آن‌قدر ذهن شهروندان را با اطلاعات رادیکال و احساس‌برانگیز ازجمله خبر‌های جعلی بمباران می‌کنند که او از یک شهروند عادی به شهروندی خشمگین تبدیل شود که راهی جز آشوب خیابانی نداشته باشد، اما خروجی مراکز داده‌کاوی آرایش جدید رسانه‌ای دشمن را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد بیش از چهارمیلیون توییت با مبدأ اسرائیل و بیش از دومیلیون توییت با مبدأ سعودی و عددی نزدیک به همین مقدار با منشأ آلبانی با هشتگ فارسی مهسا امینی منتشر شده است! لذا مرگ مهسا امینی قرار بود زمینه مساعد را برای شکل‌دهی به یک جنبش به‌ظاهر اعتراضی، اما درواقع ساختارشکن تبدیل کند چراکه ماجرای مهسا امینی از هر جهت، موردی کاملا هیجان‌انگیز و اجماع‌ساز بود که جریان غیرانقلابی در این فرصت با همه سازوکار رسانه‌ای به میدان آمد و هرچه در توان داشت به کار گرفت.

همه این ظرفیت آن‌ها در فضای مجازی، به خط شدند و به‌ظاهر جبهه‌ای شکل گرفت که صدای بلند داشت و می‌توانست حاکمیت را در کوتاه‌مدت، به انفعال وادارد و یک زنجیره تمام‌نشدنی از مطالبه‌گری ساختارشکنانه و سکولار را صورت‌بندی کند. به همین دلیل نیاز بعدی این جریان این بود که کنشگری از «فضای مجازی» به «فضای واقعی» برود، اما دقیقا همین‌جا کار برای جریان ضدانقلاب سخت شد. چون اساسا هیاهوی آن‌ها فقط در زیست مجازی بود و در زمین واقعی نتوانستند کاری پیش ببرند. شیفت از فضای مجازی به خیابان نشان داد این جریان نسبتی با ایران ۸۵میلیونی ندارد و صدای بلند در فضای مجازی لزوما به معنی کثرت جمعیت در فضای واقعی نیست. به همین دلیل این جریان تصمیم گرفت این ضعف راهبردی و رسواکننده را با کنش‌های رادیکال جبران کند و از این رو مسأله در عرض چند روز به شعار «حجاب‌اختیاری» تغییر و سپس به سطح متهم‌ساختن نظام جمهوری اسلامی به دیکتاتوری کشیده شد.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها