گزارش «جام‌جم» از ماجرای مرگ مهسا امینی

روایت یک حادثه

با گذشت دو روز از مرگ مهسا (ژینا) امینی، واکنش‌ها به فوت او از سوی مسئولان رده‌های مختلف کشور و مردم همچنان ادامه دارد. دختر جوان ۲۲ساله‌ای‌که هفته گذشته به دلیل نوع پوشش خود به یکی از مقر‌های پلیس در تهران منتقل، اما ناگهان بدحال شد و پس از انتقال به بیمارستان کسری و ورود به مرحله کما، جانش را از دست داد.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۹۰
سه‌شنبه هفته گذشته بود که مهسا امینی همراه با خانواده‌اش به تهران سفر کرد. روز حادثه او همراه با برادرش در ایستگاه مترو حقانی بود که گفته می‌شود به دلیل پوشش نامناسب، توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران به یکی از مقر‌های پلیس انتقال داده شد تا در کلاس توجیهی شرکت کند، اما مدتی بعد برادر مهسا که همراه او به مقر پلیس رفته بود از بدحالی ناگهانی خواهرش در سالن اجتماعات مقر پلیس و انتقال او به بیمارستان کسری تهران خبر داد. به گفته برادر مهسا، پزشکان پس از معاینه خواهرش اعلام کردند او همزمان دچار سکته مغزی و قلبی شده است.

دستور رئیس جمهور به وزیر کشور

با انتشار وسیع این خبر در شبکه‌های مجازی، واکنش‌های مسئولان و مردم به آن آغاز شد. رئیس‌جمهور که برای شرکت در اجلاس سران شانگ‌های در ازبکستان به‌سر می‌برد، به محض اطلاع از این حادثه به احمد وحیدی، وزیر کشور دستور داد تا موضوع را با حساسیت و دقت ویژه پیگیری و نتیجه را به او اعلام کند.
در همین حین بود که پزشکان از وخامت حال او خبر دادند، اما خانواده او همچنان امیدوار بودند تا مهسا از بستر برخیزد. وضعیت عمومی دختر جوان، اما بحث داغ روز کاربران شبکه‌های مجازی بود. برخی از کاربران معتقد بودند مهسا به دلیل ضرب و شتم وارد مرحله کما شده و خواهان توضیح پلیس در این‌خصوص شدند. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ نیز در واکنش به انتشار این اخبار با رد ادعا‌های رسانه‌های معاند درباره این حادثه، اعلام کرد: «مستندات مربوطه در این‌خصوص در اختیار پلیس بوده و اخبار تکمیلی در این باره متعاقبا اعلام خواهد شد.»

فوت مهسا در بیمارستان

در این مدت رسانه‌ها پیگیر وضعیت جسمی مهسا بودند که ناگهان خبر فوت او روز جمعه توسط دایی‌اش اعلام شد.

ساعتی پس از اعلام خبر فوت مهسا، وزیر کشور که از سوی رئیس‌جمهور مسئول بررسی علت حادثه شده بود، در گفتگو با شبکه خبر با تاکید بر عزم زیرمجموعه متبوعش برای بررسی علت فوت این شهروند گفت: «به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی دستور داده شده تا علت فوت را پیگیری کنند. همچنین از فراجا خواسته شد دلایلی که موجب حادثه شده را جمع آوری کنند و معاون امنیتی وزارت کشور هم مسئول نظارت روی این موضوع شد.»

وزیر کشور بخش زیادی از روشن شدن مسأله را در گرو بررسی علائم پزشکی منتهی به این مرگ دانست و افزود: «ممکن است مسائل در این شرایط مبهم و غیرصحیح مطرح شود که درست نیست. باید دقت لازم صورت گیرد. کار بررسی علت این حادثه دنبال می‌شود و ما در این زمینه حتی از استانداری تهران به جهت این‌که حادثه در استان تهران اتفاق افتاده است، خواسته‌ایم همکاری کنند و همه دستگاه‌ها دنبال این هستند علت فوت مشخص شود و به محض مشخص شدن به اطلاع مردم خواهد رسید.»

انتشار فیلم حضور مهسا در مقر پلیس با بالاگرفتن واکنش‌ها در فضای مجازی، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اقدام به انتشار فیلم لحظه انتقال مهسا به مقر پلیس کرد.

در این فیلم مهسا پس از حضور در سالن اجتماعات، مدتی روی صندلی نشست و سپس به سمت یکی از کارمندان زن این ساختمان رفت و در مورد وضعیت لباسش با او صحبت کرد. هنوز چند ثانیه‌ای از پایان صحبت مهسا و کارمند زن نگذشته بود که حال عمومی مهسا بد شد و بیهوش روی زمین افتاد. براساس تصاویر ضبط‌شده در این فیلم که به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد، مهسا مدتی بعد توسط عوامل اورژانس به بیمارستان کسری منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت. سپس پلیس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده و بازبینی دوربین‌های مداربسته، نامبرده روز سه‌شنبه مورخ ۲۲شهریورماه جاری به همراه تعدادی از افراد به دلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقر‌های پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه‌کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان برای مداوا منتقل شد، اما متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد. تصاویر ضبط شده دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است. بر اساس رسیدگی دقیق به‌عمل‌آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ‌گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.»

انتقال به بیمارستان بدون علائم حیاتی

با شدت پیدا کردن شایعه‌های مختلف در مورد فوت مهسا، بیمارستان کسری بیانیه‌ای در مورد درگذشت وی در حساب اینستاگرامش منتشر کرد که در آن گفته شده است: مهسا امینی در ساعت ۲۰و۲۲ دقیقه سه‌شنبه ۲۲شهریور «بدون علائم حیاتی و در وضعیت مرگ مغزی» به بیمارستان کسری ارجاع شد و به‌رغم احیای قلبی دوباره در روز جمعه دچار ایست قلبی شده و درگذشته است. بیمارستان کسری برای رعایت حقوق بیمار، حق انتشار اطلاعات جز به خانواده درجه یک و مراجع قضایی را ندارد.

زمان اعلام علت فوت

رئیس پزشکی‌قانونی تهران درباره زمان اعلام علت مرگ مهسا گفت: پس از اطلاع از فوت وی و به دنبال دستور مقام قضایی، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با تشکیل یک تیم مجرب از کادر متخصصان و با انتقال پیکر فوت شده به سالن تشریح مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان تهران، اقدام به معاینه ظاهری و کالبدگشایی پیکر متوفی کردند. تیم پزشکی‌قانونی با بررسی دقیق و کامل با اعمال دقت مضاعف در معاینه و کالبدگشایی و بررسی تمامی معیار‌ها و شاخص‌های تعیین علت فوت به لحاظ ظاهری و اعضای داخلی اقدام کردند. نمونه‌های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن متوفی برداشته و نسبت به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی اقدام شد. به محض حصول نتایج آزمایش‌های ارسالی با در نظر گرفتن نتایج معاینه و کالبدگشایی، آزمایش‌های انجام شده، مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی نام برده و همچنین اخذ نظریه تخصصی رشته‌های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه‌ای که به دستور دادستان در اداره کل پزشکی‌قانونی استان تهران تشکیل شده، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و به مقام قضایی ارسال خواهدشد».

پیکر مهسا صبح روز شنبه ۲۶شهریور، به آرامستان آیچی شهر سقز منتقل و در میان تشییع‌کنندگانش به خاک سپرده شد. در تشییع پیکر و خاکسپاری این دختر جوان سقزی، علاوه‌بر خانواده و بستگان مرحوم، جمع زیادی از مردم و تعدادی از مسئولان شهرستان سقز نیز حضور داشتند.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها