گفتگو با مسعود نجفی، کارگردان

«قاب عاشقی» بر بال نسیم

گفتگو با روشان امیری، تهیه‌کننده سریال «چسب‌زخم»

حکایت همدلی خانواده‌ایرانی

دغدغه‌های خانواده‌ها آن‌قدر زیاد است که هرچه درباره آن گفته شود، باز هم کم است. به همین دلیل سازندگان آثار نمایشی موضوع خانواده را دستمایه قرار می‌دهند و از زوایایی متفاوت به آن نگاه کرده و می‌پردازند. یکی از این آثار با نام «چسب زخم» است که پخش آن از شب گذشته از شبکه پنج سیما و به کارگردانی سیدحامد تهرانی علوی و تهیه‌کنندگی روشان امیری روانه آنتن شده است.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۱۹
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه
فصل اول این سریال در ۱۵قسمت به قلم سمیرا مختاری و عاطفه نفری نگارش شده است و هنرمندانی همچون ساناز سماواتی، اتابک نادری، سیاوش مفیدی، شهرزاد عبدالمجید، سوسن پرور، مینا نوروزی، حسین یار‌یار، فرهاد بشارتی، فاطمه شکری، ارسطو خوش‌رزم، وحید شیخ‌زاده، فرخنده فرمانی‌زاده، محمودرضا قدیریان، مرتضی رستمی، مریم وطن‌پور، مجید شهریاری، فرشته ترابی و... در آن نقش‌آفرینی کردند. با روشان امیری، تهیه‌کننده مجموعه گفتگو کردیم.

سریال چسب زخم، داستان زندگی زنی به نام هماست که به‌عنوان کمک‌بهیار در بیمارستانی مشغول به کار است. حادثه‌ای زندگی هما را دستخوش تغییرات می‌کند. هما برای رفع مشکلاتش، به‌عنوان خدمتکار در یک شرکت خدماتی مشغول به کار می‌شود. او در هر خانه با داستان زندگی افرادی رو‌به‌رو می‌شود که وی را با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند. روشان امیری، تهیه‌کننده مجموعه چسب زخم در ادامه درباره اهداف ساختش از این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: هدف اصلی ما از ساخت این اثر، نشان دادن همدلی میان اعضای خانواده است. به همین دلیل در این سریال روایتگر زندگی یک خانواده متوسط به لحاظ مالی هستیم که نمونه‌اش در جامعه زیاد است. در مجموعه چسب زخم نشان می‌دهیم که زن جامعه ایرانی چطور همپای مرد خانواده کار می‌کند و بخشی از مسئولیت‌های زندگی را به‌عهده دارد.

قصه همدلی‌ها

روشان امیری می‌گوید: داستان از نقطه‌ای شروع می‌شود که مادر خانواده بنا به شرایط پیش آمده باید بخشی از هزینه‌های زندگی را به دوش بکشد. او دختری دم‌بخت دارد و پسری که در گیر‌ودار سربازی رفتن است. همچنین پسر نوجوان هم دارد که باید با مشکلات و چالش‌های او کنار بیاید. در مجموع در این سریال می‌خواهیم استوار بودن زنان جامعه را نشان بدهیم که در مواقع سختی همراه خانواده هستند و پا به پای همسران‌شان می‌کوشند تا مشکلات زندگی را حل کنند.

این تهیه‌کننده درباره این‌که آیا قرار است فصل‌های بعدی این سریال هم ساخته شود؟ توضیح می‌دهد: زمانی که ما فصل اول این مجموعه را می‌ساختیم به تولید فصل دوم هم فکر کردیم، اما از همان ابتدا برنامه‌ام این‌طور بود که فضای فصل دوم متفاوت از فصل اول باشد و قصه‌ها را به‌گونه‌ای دیگر به نگارش در بیاوریم تا برای مخاطبان هم جذاب باشد. به همین دلیل فضای خانواده در فصل دوم متفاوت از فصل اول خواهد بود و قصه دیگری رقم می‌خورد، حتی جنس کار هم متفاوت است.

هنرمندان پیشکسوت

امیری درباره انتخاب بازیگران در این سریال که در کنار بازیگران پیشکسوت از هنرمندان جوان هم استفاده کرده است، بیان می‌کند: همیشه در آثاری که تهیه می‌کنم سعی دارم بخشی از کار را به جوانان بسپارم، چون ما دختر و پسر‌های جوان بسیاری داریم که علاقه‌مند به بازیگری هستند و من از هنرجویان کلاس خودم که بچه‌های بااستعدادی هستند دعوت می‌کنم. این اتفاق در سریال چسب زخم هم افتاده است و من در کنار بازیگران اصلی سریال از هنرجویان بااستعداد هم بهره بردم که دغدغه‌شان فقط بازی کردن است. اتفاقا در این سریال هم سعی کردند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند. ضمن این‌که بازیگران پیشکسوت در کار هم به بازیگران جوان کمک کردند تا بتوانند بازی خوبی ارائه کنند.

وی درباره این‌که چطور شد سیدحامد تهرانی علوی را برای کارگردانی انتخاب کردید، ادامه می‌دهد: من قبلا هم تجربه همکاری با سیدحامد تهرانی علوی را داشتم و با هم سریال زیر یک سقف را کار کرده بودیم که از شبکه دوم سیما پخش شد. فکر می‌کنم اواسط دهه ۹۰ بود. به همین دلیل فضای ذهنی را خوب می‌شناختیم و می‌دانیم از کار چه می‌خواهیم؛ بنابراین وقتی قرار شد سریال چسب زخم را بسازم، تصمیم گرفتم کارگردانی را به او بسپارم، چون فضای فکری‌مان همسو بود.

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی آقای تهرانی این است، چون خودش بازیگر است به همین دلیل دلسوزانه هوای هنرجویان جوان را دارد که پا به این عرصه گذاشته‌اند و فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر می‌داند چطور باید از بازیگران بازی بگیرد و کاملا به این موضوع اشراف دارد. به همین دلیل انتخاب من، او بود. البته نمی‌دانم شاید شرایط دوباره مهیا شود که فصل دوم هم با هم کار کنیم. شاید ایشان سر پروژه دیگری باشد، اما در مجموع می‌توانم بگویم همه گروه فصل اول سریال را با همدلی کار کردند.

دغدغه‌های مادر خانواده

روشان امیری، تهیه کننده درباره نقش‌های اصلی سریال می‌گوید: در این مجموعه نقش پدر خانواده را اتابک نادری بازی می‌کند که یک کارگر ساده است و در حین کار آسیب می‌بیند. او دغدغه‌های زیادی دارد. نقش مادر خانواده هم ساناز سماواتی است که ایفاگر نقش هماست. او در بیمارستان کار می‌کند و برای این‌که هزینه زندگی را تامین کند، مجبور است از دوستش کمک بگیرد تا کار‌های پاره وقت انجام دهد. ورود او به خانه‌های مردم باعث می‌شود زندگی دیگر خانواده‌ها را شاهد باشیم. در واقع ورود هما به خانه‌ها یعنی این‌که اتفاقات زندگی خانواده‌ها را از نگاه ساناز دنبال می‌کنیم و او شنونده و بیننده این اتفاقات است. او به‌عنوان یک خانم عاقل محسوب می‌شود که می‌کوشد به خانواده کمک کند. این مجموعه در ۱۳قسمت از شبکه پنج پخش می‌شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها