گزارشی از فعالیت‌های موکب آستان قدس رضوی در کربلا

این خیمه با عشق پابرجاست

از تل زینبیه که برای زیارت حرم امام حسین(ع) می‌روی، باید از میان صحن عقیله بنی‌هاشم(س) بگذری. صحنی که در این روزها میزبان خیل عظیم زائران و موکب‌های خدمت‌رسانی اربعین است.
از تل زینبیه که برای زیارت حرم امام حسین(ع) می‌روی، باید از میان صحن عقیله بنی‌هاشم(س) بگذری. صحنی که در این روزها میزبان خیل عظیم زائران و موکب‌های خدمت‌رسانی اربعین است.
کد خبر: ۱۳۸۰۱۲۱

جام جم آنلاین- خراسان رضوی- در میانه‌های صحن و بین موکب‌های تماماً سیاهپوش، موکب بزرگی با پرچم‌های آویخته یا اباعبدالله الحسین(ع) و آستان قدس رضوی خودنمایی می‌کند. دربانان سبزپوش آستان قدس رضوی در همراهی با اعضای خیریه آذربایجانی‌های مقیم محله شهید کامیاب مشهد در حال بار گذاشتن دیگ‌های غذا برای وعده شام هستند. هر کسی عهده‌دار کاری است. یکی برنج‌های خیس خورده را می‌آورد و دیگری مخلفات برنج را آماده می‌کند و... .

 

 

جز زیبایی چیزی نمی‌بینیم

حاج‌مقصود ایرانمنش، مسئول و بانی خیریه آذربایجانی‌های مقیم مشهد که سفیدی بر موی سر و صورتش نشسته درباره عشقش به ائمه(ع) می‌گوید: حضرت زینب(س) با همه سختی که در کربلا دیدند وقتی از ایشان درباره مصیبت کربلا پرسیدند پاسخ دادند: «جز زیبایی چیزی ندیدم»، حالا اینجا هم با همه گرما و کمبود امکاناتی که هست جز زیبایی، رحمت و نگاه ائمه(ع) چیزی وجود ندارد و ما با افتخار خادمی و نوکری امام حسین(ع) را می‌کنیم.

او در ادامه درباره نحوه خدمت‌رسانیشان عنوان می‌کند: موکب ما به صورت ۲۴ساعته خدمت‌رسانی می‌کند و در هر وعده تنها نیم ساعت برای نماز تعطیل است. شب‌ها تا صبح برنامه داریم، وعده‌های غذایی که تمام می‌شود شروع به توزیع میان‌وعده می‌کنیم. خدمه موکب که ۲۲۰نفر هستند را شیفت‌بندی کرده‌ایم و در هر شیفت حدود ۴۰نفر در بحث تهیه و توزیع غذا و سایر اقلام کمک می‌کنند. معمولاً صبحانه ما تا ساعت ۸صبح طول می‌کشد و پس از اتمام صبحانه تا اذان ظهر اقدام به توزیع شربت و بسته‌های متبرک می‌کنیم و در سایر وعده‌ها هم به همین طریق البته با میان‌وعده متفاوت مثلاً توزیع انواع میوه را دنبال می‌کنیم.

از دهه کرامت شروع شد
ایرانمنش که هم خیریه‌اش به وسعت ایران کار خیر انجام داده و هم در گذشته حضوری فعال در خدمت‌رسانی به زائران کربلا داشته است، ادامه می‌دهد: خدمت ما در اربعین به این ۱۰روز ختم نمی‌شود. ما از دهه کرامت در حال برنامه‌ریزی برای این مناسبت هستیم و در این مدت به دنبال بانیان کار، جمع‌آوری وسایل، تدارک الزامات و هماهنگی با نیروها برای خدمت‌رسانی بوده‌ایم و توانستیم ۱۷میلیارد کمک مردمی برای برپایی موکب جمع‌آوری کنیم.
وقتی درباره موقعیت مکانی موکب سؤال می‌پرسی می‌گوید: در حرم امام حسین(ع) در صحن عقیله بنی‌هاشم(س) مستقر هستیم که ساخت همین صحن داستان جالبی دارد. در سال ۸۹ وقتی شهید سلیمانی به کربلا مشرف شدند وقت زیارت حرم امام حسین(ع) دستشان گرد و غبار نشسته روی ضریح را لمس می‌کند. همان جا تصمیم می‌گیرند که کار بازسازی عتبات عالیات را شروع کنند. وقتی وارد تهران می‌شوند ستاد بازسازی عتبات عالیات را راه‌اندازی می‌کنند. این قسمت که حد فاصل تل زینبیه و حرم امام حسین(ع) است سابق بر این مغازه و بازار بوده که توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات خریداری و صحن عقیله بنی‌هاشم(س) در آن ساخته شد و اکنون موکب آذربایجانی‌های مقیم مشهد با مشارکت دربانان حرم مطهر رضوی در این محل خدمت‌رسانی می‌کنند.
حاج‌مقصود ایرانمنش در پایان به حضور تولیت آستان قدس رضوی در موکبشان اشاره می‌کند و می‌گوید: جا دارد از تولیت آستان قدس رضوی حاج آقای مروی تشکر کنم که زحمت کشیدند و در این هوای گرم با ازدحام زائران در موکب ما حضور پیدا کردند و قوت قلبی برای ما و همه خادمان شدند و امیدوارم خداوند طول عمر به ایشان بدهد که همیشه مشوق ما در کار خدمت‌رسانی هستند. گرمای هوا، بی‌خوابی، خستگی و سختی موجب می‌شود افراد بی‌حوصله شوند و ما سعی می‌کنیم با لیوان آب یا شربت، میان‌وعده و وعده‌های غذایی، کمی از رنج سفر کم کنیم. این موکب به همت کمک‌های مردمی و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) و امام هشتم(ع) برپاست و امیدواریم بتوانیم نوکری امام حسین(ع) را به جا بیاوریم. مردم ما مشتاق زیارت ائمه(ع) هستند و باید کرامت زائران حفظ شود.
 

عشق به امام(ع) وصف کردنی نیست
بوی برنج آبکش شده و عدس فضای موکب را پر کرده است. آقا صبور ۵۲ساله با چای و دمنوش بین آشپزها و خدمه می‌چرخد تا هر که خواست گلویی تازه کند. او درباره حضورش در کربلا و وظیفه‌اش در موکب عنوان می‌کند: ۲۲روزی است که در کربلا هستم و چای و دمنوش دست خدمتگزاران به امام حسین(ع) در موکب می‌دهم تا بتوانند با قوت و انرژی کار کنند. گرمای هوای اینجا خیلی طاقت‌فرساست اما عشق به امام حسین(ع) وصف‌شدنی نیست و دوری و دلتنگی از خانواده و سختی کار نمی‌شناسد و یک نگاه به گنبد حرم اباعبدالله الحسین(ع) هر مسئله‌ای را حل می‌کند.
علی‌اکبر اشراقی از دیگر خادمان سبزپوش موکب است. او می‌گوید: به لطف امام حسین(ع) من خستگی نمی‌شناسم و از ۲۴ساعت، ۴ساعت استراحت می‌کنم و در بقیه ساعات خدمت‌رسانی به زائران کربلا را انجام می‌دهم. روزی افزون بر ۱۵هزار وعده غذا در وقت شام، ناهار و صبحانه توزیع می‌کنیم که به نظرم فرصت خدمتگزاری محدود است و خستگی معنا ندارد.
خادم اهل‌البیت(ع) که باشی فرقی نمی‌کند که کجای دنیا خدمت کنی، چند قدمی حرم اباعبدالله(ع) یا شهر امام مهربانی‌ها امام هشتم(ع) برایت یکی است. مهم این است با خدمتت دلی را به اهل‌البیت(ع) وصل کنی.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها