محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد کشورمان در گفتگو با «جام‌جم» مطرح کرد

وابستگی تروئیکای اروپایی به لابی صهیونیسم

محسن پاک‌آیین، کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با جام جم با بیان این‌که بیانیه تروئیکای اروپایی در زمان مناسبی صادر نشده‌است، بیان کرد: این بیانیه درست در زمانی منتشر شد که آمریکا و ایران متون پیشنهادی خود را در حوزه مذاکرات هسته‌ای مبادله کردند و به صورت غیرمستقیم در حال بررسی و ارزیابی آن بودند و همین مسأله هم امید‌هایی را برای دسترسی به توافق حاصل کرده بود.
کد خبر: ۱۳۸۰۱۱۱
پاک‌آیین با بیان این‌که صدور بیانیه انگلیس، آلمان و فرانسه در آستانه تشکیل جلسه شورای حکام انرژی هسته‌ای صادر شد، افزود: این اقدام تروئیکا حاکی است آن‌ها قصد دارند روی تصمیمات اعضا تاثیر بگذارند، چون در شرایطی که شورای حکام اعلام کرده‌بود که علیه ایران قطعنامه‌ای را صادر نخواهد کرد و رویکرد نسبتا مناسبی را به نسبت گذشته در پیش گرفته‌بود، کاملا غیرمنطقی است که این سه کشور اروپایی با انتشار این بیانیه، ایران را به کارشکنی در فضای مذاکراتی متهم کنند.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به این‌که اتحادیه‌اروپا در حال حاضر نهادی غیر متحد است، تصریح کرد: اروپایی‌ها در حال حاضر با توجه به اختلاف‌نظر‌هایی که در خصوص بحران اوکراین و نحوه برخورد با روسیه و تحریم این کشور دارند، به صورت غیرمنسجم عمل می‌کنند و از این رو قصد آلمان و فرانسه و انگلیس این بود که نشان دهند در برخی حوزه‌ها با هم اتفاق نظر دارند و با این اقدام هم ابراز وجود کرده و هم خود را از انزوا خارج کنند.

پاک‌آیین با بیان این‌که هدف نهایی سه کشور اروپایی القای این موضوع بود که ایران از اراده سیاسی برای حل موضوع برجام برخوردار نیست، گفت: این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تاکنون ایران عزم خود را برای رسیدن به توافق به خوبی نشان داده و اگر قرار باشد متهمی برای به نتیجه نرسیدن مذاکره تعیین شود، در وهله اول آمریکا و در وهله دوم سه کشور‌های اروپایی هستند که هیچ اراده‌ای برای حل مسأله از خود نشان ندادند.
وی اضافه کرد: جهموری اسلامی ایران در طول مذاکرات اخیر در عین پافشاری بر مواضع اصولی خود انعطاف‌های منطقی از خود نشان داده، اما آمریکایی‌ها علاوه بر کارشکنی در دوران انعقاد برجام به طور غیرقانونی از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، هیچ اراده‌ای مبنی‌بر وادارکردن آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام نشان ندادند.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به کارشکنی‌های اروپا در دوران بعد از خروج آمریکا از برجام، توضیح داد: انگلیس، آلمان و فرانسه حتی درباره اینستکس و حل برخی مشکلات اقتصادی ایران هم بی اراده بودند و علت این انفعال هم وابستگی این کشور‌ها به آمریکاست.

پاک‌آیین با اشاره به ناهماهنگی کشور‌های صادرکننده بیانیه مذکور با طرف‌های دیگر برجام گفت: روسیه بلافاصله بعد از اقدام تروئیکا موضع گرفت و بیانیه را غیرسازنده و نابجا اعلام کرد. مواضع چینی‌ها هم نشان می‌دهد آن‌ها از این بیانیه استقبال نکردند و از این رو به نظر می‌رسد تنها هدف از صدور این بیانیه انداختن توپ در زمین ایران است تا جمهوری اسلامی را متهم به کارشکنی در مسیر توافق هسته‌ای کنند. این در حالی است که ایران کاملا منطقی و هوشمندانه در مذاکرات وین و گفتگو‌های قطر حضور پیدا کرد و رویکردی سازنده داشته است.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل ادامه داد: نگاه به سوابق گذشته نشان می‌دهد اروپایی‌ها در زمان‌هایی که شرایط برای توافق مثبت می‌شود با اعلام مواضعی غیرمنطقی کارشکنی می‌کنند. نمونه آن را در سفر اخیر آقای گروسی به ایران و انجام مذاکرات در فضای مثبت دیدیم که بعد از مراجعت رئیس سازمان انژری اتمی، تروئیکای اروپایی بیانیه‌ای انتقادی منتشر کردند. این اقدامات حاکی از تاثیرپذیری این سه کشور از لابی رژیم‌صهیونیستی است.

پاک‌آیین در پایان خاطرنشان کرد: کشور‌های اروپایی باید بدانند با این اقدامات سیاسی و فشار‌های روانی نمی‌توانند در اراده جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق، اثر بگذارند.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها