بیانیه خوانی فرانسه، آلمان و انگلیس در آستانه نشست شورای حکام

سیاه بازی جدید تروئیکا

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و در ادعایی بی‌پایه و اساس اعلام کردند ایران در عوض به گسترش برنامه هسته‌ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل‌قبول ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۷۹۸۲۹
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی
در این بیانیه ادعا شده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس همراه دیگر اعضای توافق هسته‌ای و آمریکا از آوریل ۲۰۲۱ با حسن‌نیت با ایران برای احیا و اجرای کامل برجام مذاکره کرده‌ایم. اوایل آگوست، پس از یک سال و نیم مذاکرات، هماهنگ‌کننده برجام مجموعه نهایی متونی را به ایران ارائه کرد که امکان بازگشت به تعهدات برجامی‌اش خواهد داد و همچنین زمینه بازگشت آمریکا به توافق را فراهم می‌کند.

بیانیه سه کشور اروپایی این ادعا را مطرح کرد: در این بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییرات بیشتری اعمال کرد که ما را به مرز انعطاف‌پذیری‌مان رساند و درحالی که به توافق نزدیک می‌شدیم، ایران موضوعات جداگانه‌ای را مطرح کرد که با تعهدات بین‌المللی الزام‌آور و قانونی‌اش تحت ان‌پی‌تی و توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی منعقد شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباط داشت. این خواسته تازه، تردید‌های جدی در مورد نیات و تعهدات ایران به نتیجه موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام‌آور قانونی‌اش است و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد. این ادعای جدید تروئیکا در حالی مطرح شده که احیای برجام بدون بستن پرونده پادمانی بی‌معنی است و لزوم بسته شدن پرونده ادعایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به‌عنوان یکی از ارکان توافق مورد تاکید تهران قرار گرفته است و حتی ایران در سطح رئیس‌جمهور بر این موضع تاکید کرد. کمااین‌که سید‌ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان هم اعلام کرد که بدون حل‌و‌فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد، توافق باید همراه با حل‌و‌فصل مسائل پادمانی و پایان این مسأله باشد. دولت مردمی نسبت به منافع ملت بزرگ ایران در خنثی کردن و رفع تحریم‌ها نه کوتاه آمده و نه کوتاه می‌آید.
 
از سوی دیگر سه کشور یاد شده اروپایی در ادامه بیانیه سیاسی خود مدعی شدند که شورای حکام آژانس در ماه ژوئن با اکثریت قاطع، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد برای پاسخ به پرسش‌های حل نشده آژانس، اقدام فوری انجام دهد. سه ماه بعد ایران ابدا هیچ اقدامی انجام نداده، همان‌طور که در گزارش جدید مدیرکل آژانس تایید شده است. در عین حال، موضع ما، مشخص و ثابت است. ایران باید به‌طور کامل و بدون معطلی با حسن‌نیت با آژانس همکاری کند. برعهده ایران است که پاسخ‌های معتبر به لحاظ فنی به پرسش‌های آژانس در مورد محل اختفای همه مواد هسته‌ای در قلمرو خود ارائه دهد. برجام به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند برای رهایی ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی که برای رژیم جهانی منع اشاعه هسته‌ای ضروری است، مورد استفاده قرار گیرد. این بند از بیانیه تروئیکا هم بیشتر نشانه آلزایمر این سه کشور اروپایی است؛ اولا ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، دوما ایران بیشترین همکاری‌ها را با آژانس داشته و سوما بیشترین بازرسی‌ها هم از کشورمان توسط آژانس انجام شده، به‌طوری که نزدیک یک‌پنجم کل بازرسی‌ها از ایران انجام شده بنابراین حالا سؤال اساسی این است که چرا هرچه تهران همکاری خود را بیشتر کرده، اما سؤالات آژانس پایانی نداشته و مانند یک چاه ویل بوده است؟
 
به هرحال در پایان بیانیه تروئیکای اروپایی ضمن مقصر جلوه دادن ایران در روند مذاکرات وین و عدم اشاره به ناکامی دولت بایدن در اتخاذ تصمیمی مناسب، مدعی شده است با توجه به شکست ایران در به نتیجه رساندن این توافق روی میز، ما به همراه شرکای بین‌المللی در مورد بهترین روش برای پرداختن به تشدید تنش‌های مستمر توسط ایران و نبود همکاری با آژانس در ارتباط با توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی این نهاد رایزنی و مشورت می‌کنیم. یک نکته بسیار واضح و مهم که در این بیانیه نادیده گرفته شده این است که متاسفانه آژانس به گزارشات بی‌اعتبار سرویس‌های جاسوسی و به‌ویژه ادعا‌های بی‌سر و ته رژیم صهیونیستی استناد می‌کند و در حال حاضر این نوع رفتار‌ها هم دقیقا بازتاب همین نگاه سیاسی به جای نگاه فنی به پرونده هسته‌ای ایران است. پس خیلی طبیعی است که ایران بخواهد این پرونده به یک نقطه جمع‌بندی برسد، چون قطعا باز ماندن پرونده پادمانی چالشی جز عدم پایداری توافق هسته‌ای نخواهد داشت چراکه بنیان آن بر موضوعات مبهم است. البته بیشتر به نظر می‌رسد، همه این بیانیه خوانی و ادعا‌های فیک، بهانه سیاسی هستند، دقیقا مشابه آنچه در PMD بود. چون مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که در این زمینه مطرح بوده، همان‌هایی است که از ذهن و رسانه صهیونیست‌ها و منافقین شنیده شده است و سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می‌کنند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها