تفاوت های ITIL, ITSM و DevOps در چیست؟

اگر می خواهید درک بهتری از نحوه ارائه خدمات IT در سازمان تان و ارتقای سطح این خدمات داشته باشید، درک تفاوت بین ITSM، DevOps و ITIL ضروری است.
کد خبر: ۱۳۷۹۷۳۱

تفاوت های ITIL, ITSM و DevOps در چیست؟

به طور خلاصه، ITSM کل مجموعه فرآیندهایی را توصیف می کند که یک سازمان برای مدیریت خدمات IT خود از آنها بهره می برد، در حالی که ITIL و DevOps چارچوب های خاصی از ITSM هستند. در ادامه، این تفاوت ها را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

ITSM چیست؟

 مخفف عبارت IT Service Management است و به فرآیند مدیریت خدمات فناوری اطلاعات اشاره دارد. به این ترتیب، ITSM توضیح می دهد که چگونه یک سازمان قادر است فرآیند ارائه خدمات فناوری اطلاعات را تسهیل کند. مدیریت خدمات فناوری اطلاعات این مهم را با مدیریت افرادی که در ارائه خدمات نقش دارند، از جمله مدیران فناوری اطلاعات، ارائه دهندگان خدمات، فروشندگان و مشتریان ممکن می سازد. ITSM چندین مفهوم کلیدی و تاکتیکی در زمینه فناوری اطلاعات را پوشش می ‌دهد، از جمله عملکرد سرویس دسک فناوری اطلاعات (شامل عملکرد هلپ دسک) و مدیریت عملیات فناوری اطلاعات.

برخی از اصول راهنمای ITSM شامل پاسخ به این موارد است:

  •       خدمات فناوری اطلاعات یک سازمان مشخص چگونه باید کار کنند؟
  •       چشم انداز کلی سازمان برای خدمات فناوری اطلاعات چیست؟
  •       قالب خدمات فناوری اطلاعات سازمان چگونه است؟

به طور خلاصه، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مجموعه ای از اقدامات و خط مشی هایی است که برای برنامه ریزی، اجرا و مدیریت کلیه خدمات فناوری اطلاعات در دسترس ذینفعان طراحی شده است. علاوه بر این، یک هدف اساسی هر بخش فناوری اطلاعات این است (یا باید باشد) که بالاترین سطح رضایت مشتری را ارائه دهد و در عین حال این کار را به روشی انجام دهد که از نظر عملکردی، مؤثر و از نظر مالی کارآمد باشد.

راهکارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات معمولا در قالب نرم افزار به عنوان خدمات به سازمان ها و کسب و کارها ارائه می شوند. نرم افزار ITSM یک راهکار جامع مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. این نرم افزار کمک می کند تا بهروش های چارچوب ITIL و فرآیندهای صحیح ITSM را در سازمان تان اجرا کنید.

زیرسیستم های رایج در نرم افزار ITSM عبارتند از:

  •       مدیریت رخدادها
  •       مدیریت دارایی ها
  •       مدیریت تغییر
  •       مدیریت مشکل
  •       مدیریت پیکربندی
  •       مدیریت سطح خدمات

 نمونه های پیشرفته تر نرم افزار ITSM همچنین با ارائه یک سرویس دسک حرفه ای، ارائه خدمات IT با کیفیت و سرعت بالا به کاربران و مشتریان را نیز تضمین می کنند.

ITIL چیست؟

images_1662534007.jpg

ITIL مخفف عبارت Information Technology Infrastructure Library به معنای کتابخانه زیرساخت فناوری ارتباطات می باشد. کتابخانه زیرساخت فناوری در واقع مجموعه ای از عملکردهای خاص برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که بر تطبیق خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب و کار یا سازمان تمرکز دارد. ITIL یک چارچوب عملی ضروری و استاندارد در زمینه ITSM است و پیاده‌ سازی ایده ‌های ITIL می ‌تواند به شما کمک کند تا با بهره گیری از فناوری در جهت به حداکثر رساندن ارزش، سازمانی کارآمدتر با بهره وری بالاتر داشته باشید.

ITIL برای اولین بار توسط آژانس مرکزی کامپیوتر و مخابرات دولت بریتانیا (CCTA) توسعه یافت و از مجموعه ای متشکل از 30 کتاب به یک مجموعه فشرده از 7 کتاب تبدیل شد. آخرین نسخه این چارچوب، یعنی ITIL 4، منعکس کننده مهاجرت گسترده کسب و کارها در بسیاری از صنایع به فناوری های مبتنی بر ابر و دیجیتال است. بدین ترتیب ITIL روی موارد زیر تاکید می کند:

  •       ادغام فناوری اطلاعات در ساختار کلی کسب و کار و فرهنگ شرکت
  •       همکاری بین بخش ها
  •       بازخورد مشتری

ITIL پرکاربردترین مجموعه اصول و بهروش ها در جهت ارائه خدمات به گونه ای است که بهترین نتایج را ارائه می دهد.

DevOps چیست؟

images_1662533552.jpg

مفهوم و هدف اصلی DevOps همکاری، به اشتراک گذاری اهداف و ارتباطات باز است به این معنی که دوآپس شکاف بین توسعه و عملیات را برطرف می کند. ایجاد این همکاری بین تیم فناوری اطلاعات، توسعه دهنده و مسئول تست به تولید سریع تر کمک می کند.

DevOps اقدامات زیر را پیاده سازی می کند:

  •       توسعه مستمر
  •       یکپارچه سازی مستمر
  •       تست مستمر
  •       نظارت مستمر
  •       تحویل مستمر
  •       استقرار مستمر

تفاوت ITSM  با ITIL و DevOps چیست؟

به طور خلاصه، تفاوت بین ITSM با ITIL یا DevOps بیشتر در رابطه بین این اصطلاحات است. ITSM توضیح می دهد که چگونه یک سازمان معین خدمات IT خود را مدیریت می کند، در حالی که ITIL چارچوبی برای ITSM است که مجموعه خاصی از فرآیندها و دستورالعمل ها را برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات تجویز می کند و دوآپس هم یک استراتژی یا فلسفه مدیریت خدمات با اتکا به افزایش سطح همکاری است.

تفاوت بین ITSM با ITIL و  DevOps را می توان با توجه به چگونگی تکامل این مفاهیم بیشتر درک کرد. پس از معرفی و توسعه ITSM، چندین چارچوب مختلف ITSM از صنایع مختلف و بخش ‌های مختلف جهان توسعه پیدا کرد. ITIL و DevOps تنها دو مورد از چارچوب هایی هستند که در زمینه ITSM توسط سازمان ها و کسب و کارها اتخاذ می شوند.

یک تشبیه مفید می تواند مفهوم مدیریت پروژه و روش های مختلف مدیریت پروژه باشد. در حالی که مدیریت پروژه استانداردسازی فرآیندهایی را توصیف می‌کند که هر سازمانی برای مدیریت پروژه‌ های خود از آن ها استفاده می کند، روش‌ هایی مانند Agile و Waterfall چارچوب‌ های خاص خود (یعنی فرآیندها و دستورالعمل ‌های مشخص) را برای مدیریت پروژه ‌ها به روش ‌های خاص تجویز می‌ کنند.

تفاوت بین DevOps و ITIL چیست؟

تفاوت بین ITIL و DevOps را می توان از چند جنبه مختلف بررسی کرد:

نقش

DevOps اساساً فلسفه ‌ای است که به همکاری موثر بین تیم توسعه و تیم عملیات برای تحویل سریع ‌تر و کارآمدتر و اطمینان از بهره ‌وری بهتر و نتایج تجاری سودآور کمک می ‌کند. DevOps در بستر Agile ایجاد شد و داستان آن به نوعی با ITIL متفاوت است، که چارچوبی متشکل از مجموعه ای از دستورالعمل های دقیق برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) است و به بسیاری از جنبه های چرخه عمر نرم افزار رسمیت می بخشد. DevOps بیشتر در مورد چگونگی انجام دادن کارهاست و ITIL در مورد آنچه باید انجام شود.

تحویل

هدف دوآپس ایجاد یک محیط استاندارد بین تیم های توسعه و تولید برای افزایش هماهنگی و تحویل سریع ‌تر است و در نتیجه اصطکاک بین دو تیم را به حداقل می‌ رساند. ادغام و یکپارچه سازی مستمر (Continuous Integration) به همراه تحویل و ارائه مستمر (Continuous Delivery)، ستون فقرات فلسفه DevOps مدرن را تشکیل می دهند. ITIL رویکرد متفاوتی را برای تحویل نرم افزار اتخاذ می کند و هدف آن ادغام فرآیند تحویل در سایر فرآیندهای تجاری است. ITIL در واقع یک رویکرد سیستماتیک برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، کاهش ریسک ها، ایجاد روش های مقرون به صرفه و تثبیت محیط کار برای مقیاس پذیری و رشد است.

مدیریت تغییر

ITIL مجموعه ای از بهروش های ITSM را ارائه می دهد، از جمله مدیریت تغییر برای پرداختن به چالش های مدیریت خدمات به بهترین روش ممکن، برای رفع نیازهای یک کسب و کار. نقش های ITIL مستلزم تنظیم مجدد فرآیندها به گونه ای هستند که نیاز مستمر به تغییرات را برآورده کنند؛ این مهم شامل تعیین راهبر برای هیئت مشورت تغییر (CAB) است. رویکرد تغییر در دوآپس بسیار متفاوت است. بر اساس DevOps، همه تغییرات تشویق می شوند مگر اینکه ریسک بیشتری را وارد کرده و احتمال تأثیر نامطلوب بر کسب و کار را افزایش دهند. بنابراین، همه تغییرات در ابتدای چرخه عمر توسعه، پیش بینی می شوند.

هدف

هدف DevOps بهبود همکاری و هماهنگی در یک سازمان با ایجاد رابطه کاری بهتر بین توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی و خودکارسازی تحویل مستمر است. برخلاف ITIL که بر مدیریت موثر بهروش های ITSM تمرکز دارد، دوآپس بر کاهش خطر استقرار و تضمین کیفیت انتشار و تحویل بالاتر با تمرکز روی قدرت ارتباط و همکاری متکی است. هدف نهایی DevOps افزایش بازگشت سرمایه، جریان نقدی و سود کلی با کاهش تنگناها در یک سازمان است. هدف ITIL استاندارد کردن ساختار ITSM در یک سازمان برای ارائه کارآمد و مؤثر خدمات فناوری اطلاعات است.

کلام آخر

DevOps یک فلسفه نسبتاً جدید است و بسیاری از سازمان ‌ها هنوز در مراحل اولیه پذیرش آن هستند، در حالی که بسیاری از سازمان‌ ها از قبل روی روش‌ های تثبیت ‌شده ای مانند ITIL سرمایه‌گذاری کرده ‌اند. ITIL به عنوان یک رویکرد سیستماتیک یا ساختاری برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است. البته علیرغم تصورات غلط و سردرگمی های رایج، چارچوب ITIL با فلسفه DevOps در تضاد نیست. در واقع، هر دو راهکارهای متفاوتی برای ارائه و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات هستند که می توانند در یک سازمان در کنار هم وجود داشته باشند. در واقع بسیاری از بهروش های ITIL مستقیماً به رویه های دوآپس قابل ترجمه هستند.

از طرفی ITSM یا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در واقع مفهوم کلی‌تری است که ITIL و DevOps نمونه هایی از راهکارهای عملی موفق برای استقرار آن در سازمان ها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها