در نشست اختصاصی «جام‌جم» با عوامل سریال شبکه‌یک سیما بررسی شد

«راز ناتمام» ترور‌های شبکه نفوذ

گفت وگوی «جام‌جم» با رامین راستاد، بازیگر

صدای آقای هاشمی برایم چالش داشت

بازیگران علاقه‌مندند نقش شخصیت‌های تاریخی را بازی کنند، به‌ویژه شخصیت‌هایی که در تاریخ واقعی هستند. در این مواقع بازیگر می‌تواند خودش را محک بزند که تا چه میزان می‌تواند تصویرگر درست از شخصیتی باشد که بازی می‌کند.
بازیگران علاقه‌مندند نقش شخصیت‌های تاریخی را بازی کنند، به‌ویژه شخصیت‌هایی که در تاریخ واقعی هستند. در این مواقع بازیگر می‌تواند خودش را محک بزند که تا چه میزان می‌تواند تصویرگر درست از شخصیتی باشد که بازی می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۹۴۶۲
نویسنده الهام قبادی - گروه رسانه

همین موضوع کار بازیگر را سخت‌تر می‌کند، زیرا بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. رامین راستاد از بازیگرانی است که خود را در چنین نقش‌هایی محک زده است.

او این شب‌ها با ایفای نقش آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در سریال «راز ناتمام» که از شبکه یک پخش می‌شود، حضور دارد. این هنرمند تا امروز در سریال‌هایی با مضامین اجتماعی همچون زیر تیغ، مثل هیچ‌کس، دارا و ندار، جراحت، معمای شاه و ... بازی کرده اما با بازی در این اثر، متفاوت‌ترین و پرچالش‌ترین نقش خود را ایفا کرده است. با او در این باره صحبت کردیم.

این شب‌ها مخاطبان شاهد بازی شما در سریال راز ناتمام هستند، درباره تجربه ایفای نقش آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بفرمایید که وقتی قرار شد این نقش را بازی کنید، نگران نبودید در معرض قضاوت بیشتر ازسوی مخاطبان قرار بگیرید؟

ایفای هر نقش برای بازیگر، جذابیت‌های خاص خودش را دارد. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی هم یکی از سران سیاسی کشور و جزو شخصیت‌های تاثیرگذار کشور بود و ایفای این نقش برایم خیلی جذابیت داشت، زیرا نقشی بود که ظرفیت زیادی برای کار داشت. همه بازیگران علاقه دارند ایفاگر نقش شخصیت‌های واقعی در تاریخ گذشته و معاصر باشند و برای من هم این اتفاق خوبی بود و پذیرفتم. برای اجرای این نقش هم خیلی خوشحال هستم.

برای ایفای این نقش با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

به هر حال من شخصیت معاصر را در سریال راز ناتمام بازی کردم؛ شخصیتی که مردم یادشان هست چهره او را دیده ،صدایش را شنید‌ه‌اند و رفتارهای ایشان را می‌شناسند، چون خیلی از فوت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نمی‌گذرد. چالشی که من با نقش داشتم جدا از این‌که ایفاگر شخصیت معاصر و تاثیرگذار بودم، مهم‌ترینش بیان ایشان بود. در واقع باید بیان او را دردهه ۳۰ و۴۰ سالگی بازی می‌کردم؛ قطعا صدایش جوان‌تر بود و همین موضوع برای من خیلی چالش بزرگی بود که بتوانم از پس آن بربیایم. امیدوارم در خروجی، نمره قبولی را گرفته باشم.

شما زمان انقلاب چند سال داشتید و چه خاطره‌ای دارید. فکر می‌کردید روزی نقش یکی از تاثیرگذار‌ترین شخصیت‌های سیاسی را بازی کنید؟

من زمان انقلاب هفت سالم بود.راستش چیز زیادی به یاد ندارم، یکی از دلایلش این است که پدرم افسر نیروی هوایی بود و به همین علت در سال۵۷ که انقلاب شد در بندرعباس زندگی می‌کردیم. به‌واسطه سنم و دوری از مرکز خیلی خاطرم نیست اما راستش را بخواهید هرگز فکر نمی‌کردم روزی بتوانم یکی از شخصیت‌های سیاسی کشور، آن هم نقش آقای رفسنجانی را بازی کنم.

چه واکنش‌هایی از سوی مخاطبان دریافت کردید؟

این شبیه‌سازی‌ها برای مردم خیلی جذاب بود. این روزها که مردم را در سطح شهر می‌بینم و وقتی نظرات شان را می‌شنوم، متوجه می‌شوم سریال مورد استقبال‌شان قرار گرفته است. البته مرکز آمار نظرسنجی رسانه‌ملی می‌تواند دقیق‌تر اعلام کند. ضمن این‌که خاطره‌ای هم از روزهای تصویربرداری دارم که می‌توانم برای‌تان تعریف کنم. یکی از جذاب‌ترین خاطراتم این است که گریم شده و لباس پوشیده بودم تا جلوی دوربین بروم اما اعلام کردند ۱۰دقیقه دیگر باید جلوی دوربین بروم. در این فاصله با همسرم تماس تصویری گرفتم و او سر کار بود. برای من عادی بود هر روز گریم می‌شدم ولی همسرم زمانی که تصویر گریم شده مرا دید ناگهان هول شد و گوشی از دستش افتاد. بعد از آن گفت واقعا فکر کردم آقای هاشمی پشت خط است.

گریم و لباس و فضاسازی صحنه چقدر توانست در نزدیک‌تر شدن شما به نقش کمک کند و برای‌تان باورپذیر باشد؟

قطعا گریم و لباس برای بازیگر خیلی تاثیرگذار است و اثر مستقیم برای ایفای نقش دارد. در مورد این کاراکتر خاص هم صددرصد تاثیر دارد و باز هم تکرار می‌کنم بخش بیان و صدای آقای هاشمی خیلی چالش برایم داشت و به کمک لباس و گریم خودم را در آینه دیدم و لحن‌های مختلف را تمرین کردم و در نهایت با امین امانی به نتیجه‌ای رسیدیم که الان از تلویزیون پخش می‌شود.

چقدر قبل از حضور در این سریال از شباهت شما به ایشان از اطرافیان شنیده بودید؟

قبل از این سریال با استاد عبدا... اسکندری در کار دیگری همکاری داشتم که اتفاقا طراح گریم آن کار هم بود. همان زمان به من گفت با ۲۰دقیقه گریم شما را شبیه آقای هاشمی می‌کنم. سال‌ها گذشت و در سریال‌های قبلی امین امانی که یکی از دوستان نقش یک روحانی را بازی می‌کرد، من وارد اتاق گریم شدم و لباس نقش روحانی را پوشیدم. زمانی که عمامه بر سر گذاشتم با توجه به این‌که ریش و سبیل هم نداشتم، دیدم چقدر شبیه آقای هاشمی رفسنجانی شده‌ام. همان زمان عکسی از خودم گرفتم و به امین امانی نشان دادم و حالا بعد از چهار سال در سریال راز ناتمام این نقش را بازی کردم.

قبل از این‌که نقش آیت ا... هاشمی را بازی کنید با خانواده او در ارتباط بودید که از ویژگی‌های ایشان بیشتر بدانید؟

از همان روزهای اول کار با امین امانی، کارگردان بر سر بیان و لحن خیلی مسأله داشتیم. البته می‌شد یک دوبلور به جای من حرف بزند. در این صورت دیگر نقش برایم چالش نداشت، زیرا مهم‌ترین بخش آن بیان آقای هاشمی بود. با امین امانی بسیار صحبت کردیم تا به نتیجه رسیدیم که خودم جای ایشان حرف بزنم. به خانواده آقای رفسنجانی دسترسی نداشتم و صحبت نکردم. اتفاقا خیلی دوست داشتم این اتفاق بیفتد.

این روزها مشغول کار جدید هستید؟

سریالی را به‌تازگی قرارداد بستم که به‌زودی جلوی دوربین می‌روم. همچنین اجرای تئاتری را به نام «بیست و سومین جلسه جن‌گیری آنه میشل» شروع و دو شب پیش اجرای شیراز آن را تمام کردیم و قرار است از ۲۰مهر در تهران اجرا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها