کد خبر: ۱۳۷۸۹۶۷

کلاهبرداری با شماره کارت ملی غالبا در زمینه های مختلفی اعم از مالیات، خرید و فروش ارز و معاملات تجاری، دریافت کارت بازرگانی، سیم کارت و غیره انجام می شود. در این راستا می خواهیم علاوه بر ذکر ایده های دزدی از این طریق، روش های جلوگیری از سوءاستفاده از کارت ملی را به شما معرفی کنیم.

کلاهبرداری با شماره کارت ملی چیست؟

کلاهبرداری با شماره کارت ملی گونه ای از سرقت است که کمتر به آن توجه می شود.

میثم شکری ساز کلاهبرداری به این روش را تازه می داند و معتقد است که افراد بسیار باید مراقب کلاهبرداری از طریق این روش باشند. ایشان به عنوان یک مدیر کسب و کار معتقد است که امروزه با توسعه دولت الکترونیک، می توان گفت کارت ملی یکی از اجزای مهمی است که در خدمت رسانی ارائه می گردد. چراکه اطلاعات هر فردی در پایگاه های داده ذخیره شده اند. این موضوع سبب شده است تا عده ای بتوانند از طریق کارت های ملی دیگران اقدام به کلاهبرداری کنند و مرتکب اعمالی شوند که می تواند منجر شود تا به نام فرد کلاهبرداری ثبت شود. اهمیت کارت ملی به حدی است که افراد می‌توانند به کمک آن اطلاعاتی از حساب‌های بانکی افراد داشته باشند و اسناد هویتی آنها را ببینند.

در این رابطه نیز پلیس فتا می افزاید، کلاهبرداری با شماره کارت ملی و سایر اطلاعات مهم به راحتی قابل انجام است. سارقان می توانند از مدارک شما از جمله شماره پاسپورت، رمز کارت بانکی، آدرس فیزیکی، شماره تماس و غیره برای اقدامات مخرب استفاده کنند.. نمونه ای از این شیوه دزدی آن است که فرد کلاهبردار از کدملی شما برای احراز هویت استفاده کند. سپس پلیس در روند رسیدگی به پرونده آن کلاهبرداری، شما را نیز دخیل می داند.

کلاهبرداری با شماره کارت ملی از چه روش هایی ممکن است؟

روش های کلاهبرداری با کارت ملی

فرض کنید افرادی کارت ملی شما را دارند و در این صورت می خواهیم بدانیم که کلاهبرداری با شماره کارت ملی و داشتن آن چیست؟ در این حالت می توان گفت:

·  افتتاح حساب: عدم توجه به مسائل امنیتی و جلوگیری از سوءاستفاده از کارت ملی می تواند منجر شود تا افراد بتوانند از آن برای افتتاح حساب بانکی خود استفاده کنند. هرچند امروزه این کار سخت تر شده است اما با این حال امکان ایجاد حساب از این طریق وجود دارد. کافی است فرد شباهت ظاهری با شما داشته باشد.

·  تهیه سیم کارت: جاعلان می توانند از کارت ملی شما برای تهیه شماره تلفن استفاده کنند. در این صورت است که خطرات بسیار زیادی برای شما ایجاد خواهد شد. از ساده ترین حالت آن که مزاحمت تلفنی است تا ساخت اکانت با شماره تلفن شما، بسترسازی برای ایجاد حساب های بانکی که نیاز به شماره تلفن شخص دارند و غیره.

·  مالیات: یکی از مشکلاتی که می تواند برای افراد در صورت درز اطلاعات شخصی آنها ایجاد شود، مسائل مالیاتی است. این مورد را نیز می توان به عنوان یکی از خطرات و کلاهبرداری با شماره کارت ملی دانست. در این صورت خرید های عمده یا خرد به نام شماره ملی و مشخصات شما انجام شده و شما را درگیر پرونده های مالیاتی می کنند.

خطرات ارسال عکس از کارت ملی چیست؟

علاوه بر خود کارت، عکس های آن نیز می توانند در بخش کلاهبرداری مورد استفاده قرار بگیرند. نمونه هایی از اثرات نامناسب استفاده از این نوع کارت ها در ادامه بیان شده است:

·  معاملات ارزی: یک روش کلاهبرداری آن است که سارقان از کارت ملی شما برای زمانی استفاده می کنند که قصد دارند یک حساب در صرافی های مجازی افتتاح نمایند. امروزه صرافی های مجازی محلی برای معاملات ارزهای دیجیتال و غیره هستند.

خطرات ارسال عکس کارت ملی در این حالت منجر می شود تا فرد بتواند از کارت ملی شما برای احراز هویت استفاده نموده و اکنون قادر است به نام شما تراکنش های مختلفی داشته باشد. این تراکنش ها چند خطر دارد. یک مورد آن می تواند آن را برای جابه جایی و پرداخت اعمال غیرقانونی خود استفاده کند. شیوه دیگر آن است که از کیف پول آن به عنوان روش پرداخت در وب سایت ها یا کانال های مجازی خود استفاده نموده و در صورت شکایت، پلیس به سراغ شما خواهد آمد.

·  گرفتن دلار: امروزه برخی از افراد با اجاره کدملی خود، اقدام به گرفتن سهمیه دلاری می کنند. سارقان ممکن است از همین طریق نیز از کد ملی و کارت آن برای کلاهبرداری با شماره کارت ملی استفاده نمایند. خطر استفاده نامناسب و یا اجازه دادن به سارقان در استفاده از سهمیه دلاری، منجر می شود تا احتمال قطع برخی خدمات دولتی مانند یارانه ها و غیره صورت گیرد.

·  قمار: سایت های بسیاری وجود دارند که به صورت قمار فعالیت می کنند. این دسته از پلتفرم ها در مواردی، برای احراز هویت کاربران خود از آنها عکسی از کارت ملی می خواهند. بنابراین این مورد هم می تواند جزوی از خطرات ارسال عکس کارت ملی باشد. از آنجایی که این سایت ها در جمهوری اسلامی مجوز قانونی ندارند، افرادی که در آن ثبت نام و احراز هویت می کنند، ممکن است به عنوان شریک جرم تلقی شوند.

کلاهبرداری با شماره کارت ملی از چه روش هایی ممکن است؟

روند پیگیری کلاهبرداری از کپی شناسنامه و کارت ملی

از جمله کارهایی که می توانید برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت ملی داشته باشید، می توان گفت:

·  در صورتی که کارت ملی شما به سرقت رفته باشد، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که فردی از آن برای کلاهبرداری با شماره کارت ملی استفاده کند. شما می توانید اقدام به درخواست مدرک المثنی کنید. اما بایستی این موضوع را گزارش دهید. در این حالت به کلانتری مراجعه کرده (یا دادسرای حوزه قضایی) و اعلام مفقودی نمایید. با این کار دیگر مسئولیت قانونی کارهایی که از آن تاریخ به بعد انجام می شود، برعهده صاحب کارت نیست.

·  در صورتی که کارت ملی شما در یک اداره یا نهاد مفقود شده باشد، بایستی اظهارنامه ای برای استرداد کارت ملی خود ارسال کنید. در صورتی که این مشکل برطرف نشود، بایستی دادخواستی را برای این موضوع تنظیم نمایید.

·  در صورتی که افرادی اقدام به کلاهبرداری با شماره کارت ملی و سوء استفاده از این مدرک هویتی  کنند، شما می توانید از آنها شکایت کنید. چراکه در صورت اثبات اقدامات متقلبانه آنها، این کار یک نوع کلاهبرداری محسوب خواهد شد.

·  شما می توانید برای اعتراض و پیگیری کلاهبرداری با شماره شناسنامه و جلوگیری از ادامه فعالیت آنها، به وب سایت www.Cyberpolice.ir مراجعه کنید. در این حالت می توانید فعالیت مجرمانه در فضای مجازی در این موضوع را گزارش دهید.

پیشگیری از کلاهبرداری با کدملی و شماره موبایل

برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت ملی می توان به راهکارهای مختلفی اشاره کرد. با این حال توجه کنید که شما به عنوان کسی که صاحب این مدرک هستید، باید در نگهداری و عدم درز اطلاعات آن کوشا باشید. برخی از مهم ترین موارد پیشگیری در این نوع کلاهبرداری عبارتند از:

·  اولین موردی که می توان برای  جلوگیری از کلاهبرداری از این مدرک عنوان کرد، نگهداری صحیح آن است. شما باید مدارک هویتی خود را در یک مکان مناسب مانند کیف های دستی نگهداری کنید.

·  از ارائه کارت ملی به کسانی که نمی شناسید، سایت های نامعتبر و نیز شرکت های غیرقانونی اکیدا جلوگیری کنید. این کار تا حد بسیار خوبی باعث در امان ماندن شما از خطرات کلاهبرداری کارت ملی خواهد شد.

·  شما همچنین می توانید برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت ملی، هرچه سریع تر نسبت به اعلام مفقودی آن اقدام نمایید.

·  مورد دیگری که می تواند برای جلوگیری از کلاهبرداری با شماره کارت ملی بسیار موثر باشد، استفاده از کارت ملی هوشمند است. در این مدل 3 شاخص امنیتی درنظر گرفته شده است که عبارتند از اثر انگشت، کارت الکترونیکی و پین کد. این موارد همگی می توانند از سوء استفاده کارت ملی توسط سارقان جلوگیری کنند.  

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۲
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
۰
۰
تشکر از راهنمایی شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
۰
۰
همه جا کارت ملی می‌خوان میشه نداد؟ اونی که این کارت رو طراحی کرده باید فکر اینجا ها رو میکرد

نیازمندی ها