۱۳روز جست‌وجو برای یافتن اثری از جوان دره‌شهری بی‌نتیجه ماند

یک شهر همدلی برای یافتن یاسین

۱۳روز از مدفون شدن یاسین بهرامی، جوان ۲۹ساله دره‌شهری در زیر خروار‌ها آوار کوه در حوالی منطقه چم‌نمشت می‌گذرد. برای خارج‌کردن جسد او، اهالی دره‌شهر و مسئولان استان ایلام شبانه‌روز پای‌کار هستند، اما شدت آوار در محل حادثه و صعب‌العبور بودن منطقه باعث شده تا پیشرفت کار با مشکل مواجه شود. این در حالی است که به‌گفته فرماندار دره‌شهر، برای تسریع در کار از شهر‌های مجاور هم درخواست تجهیزات آواربرداری کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۳۲
نویسنده لیلا حسین زاده - گروه حوادث
۳۱ مرداد امسال، آخرین روزی بود که همسر و دو فرزند هفت و یک‌ساله یاسین، او را زنده و سرحال می‌دیدند. عنایت، برادر یاسین از روز حادثه برای جام‌جم می‌گوید: «آن روز یاسین ساعت ۱۲ یا ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر ناهارش را خورد و گفت برای تفریح و ماهیگیری به رودخانه سیمره می‌رود. او تعمیرکار موتورسیکلت بود و گاهی برای تفریح به آن منطقه می‌رفت، اما حوالی ساعت دو تا سه بعد‌ازظهر ناگهان انفجار بسیار شدیدی رخ داد به حدی‌که آب رودخانه سیمره به‌شدت گل‌آلود شد.»

حدیث، خواهر یاسین که به‌شدت از این حادثه اندوهگین است، در ادامه صحبت‌های برادرش می‌گوید: «آن روز یاسین با یکی از دوستان صمیمی‌اش برای ماهیگیری رفته بود و ظاهرا برخی کشاورزان و چوپانان حوالی منطقه، شاهد این حادثه بودند. پس از ریزش شدید کوه، گویا دوست یاسین که در محل بود، به سرعت با موتور از محل دور شد و از طریق یکی دیگر از دوستان یاسین متوجه حادثه شدیم. بعد به محل رفتیم و موتور و لوازم یاسین را دیدیم. شاهدان حادثه می‌گویند حاضریم شهادت دهیم که چنین اتفاقی رخ داده است. شدت انفجار به حدی قوی بود که دو روستای چمژاب و چم‌نمشت که حوالی محل ریزش کوه هستند، لرزید و ریزش آوار باعث پرتاب شدن آب تا ۱۰۰متر جلوتر و خیس شدن زمین‌های خشک شد. ما از جزئیات ریز این ماجرا مطلع نیستیم، اما یک شرکت که قبلا هم عملیات‌های انفجاری انجام داده بود، مسبب این حادثه است. مردم روستا‌های اطراف هم می‌دانند که این شرکت هر شب این انفجار‌ها را انجام می‌دهد. این انفجار باعث ریزش‌کوه و مرگ برادر من شد. شرکت در حالی عملیات انفجاری در محل حادثه انجام داد که هیچ هشداری صادر نکرده بود. در این شرایط شرکت باید نوار و تابلوی خطر و هشدار در محل نصب می‌کرد یا نگهبان می‌گذاشت که همه اطلاع داشته باشند قرار است انفجاری رخ دهد و به محل نزدیک نشوند. ممکن بود به جای برادرم ۱۰۰ نفر در این محل‌کشته شوند، اما این شرکت هیچ‌کدام را انجام نداد و مقصر اصلی ماجراست.»
برادر یاسین می‌گوید: «بوی تعفنی در محل حادثه پیچیده که ممکن است متعلق به برادرم باشد. تکه لباسی از یاسین را هم به سگ‌های زنده‌یاب دادیم تا ردیابی‌کنند. ما از مردم، هلال‌احمر، ستاد بحران و... تشکر می‌کنیم که فداکارانه به ما کمک کردند. ۱۳روز است که از هفت صبح تا ۱۰شب تلاش می‌کنیم تا جسد برادرم پیدا شود. اگر تجهیزات آواربرداری زودتر می‌رسید، شاید برادرم زنده می‌ماند. فرماندار شهر دلسوزانه پیگیر است، اما به ادوات آواربرداری و پیکور و بیل‌مکانیکی نیاز داریم تا زودتر به پیکر برادرم برسیم. برادرم بسیار خوشنام بود و مردمدار، هر روز افراد بسیار زیادی برای کمک و پیدا کردن جنازه به محل می‌آیند تا با پیدا شدن پیکرش، داغ دل ما تسکین پیدا کند. دلسوزانه اطلاع‌رسانی کنید تا سریع‌تر به ما در پیدا شدن جسد برادرم کمک‌کنند. ما به‌شدت به دستگاه‌های آواربرداری نیاز داریم.»

با تمام توان کار می‌کنیم

هوشنگ طاهری، فرماندار شهرستان دره‌شهر درخصوص علت طولانی‌شدن یافتن پیکر یاسین به جام‌جم توضیح می‌دهد: «ارائه اطلاعات غلط در سه چهار روز اول حادثه هم باعث شد تا عملیات طولانی شود. برخی دوستانش می‌گفتند با ما تماس گرفته است که من در فلان نقطه هستم یا خانواده می‌خواستند برخی نقاط را جست‌وجوکنیم که طبق وظیفه هر نقطه‌ای‌که دوستان و خانواده‌اش می‌گفتند، جست‌وجو کردیم تا خللی در انجام وظیفه ایجاد نشود. سگ‌های هلال‌احمر هم به جست‌وجوی خود ادامه دادند، اما اثری از جنازه نبود. با توجه به نقاط پاکسازی شده، حدس زدیم ممکن است جنازه در آب سقوط کرده باشد. رودخانه سیمره، رودخانه‌ای بسیار وحشی است که سه بار مسیرش را تغییر دادیم. با توجه به مختصات رودخانه کار بسیار دشواری است و متاسفانه ریزش آوار در عمیق‌ترین نقطه آن رخ داده است. حجم مسیری که خاکبرداری کردیم، بی‌نظیر است. مسیر آب را تغییر دادیم، چون بستر رودخانه در نقطه دیگری بود، دوباره آب از نقطه‌ای دیگر می‌جوشید. با استفاده از پمپ، آب را تخلیه‌کردیم، اما در کسری از ساعت دوباره گودال پر از آب می‌شد. در ادامه کار، بوی تعفن شدیدی استشمام کردیم. سگ زنده‌یاب را دوباره به محل‌آورده و آن نقطه را جانمایی‌کردیم. روز جمعه دوباره کار را ادامه دادیم که متاسفانه یکی از دو دستگاه پیکور از کار افتاد که اکنون توسط مهندسان در حال تعمیر است. دو بلدوزر، یک بیل و یک پیکور از شهر‌های مجاور و چند دستگاه دیگر از پیمانکاران خصوصی شهرستان پس از هماهنگی با استانداری قرض گرفتیم که ۱۰ روز است دستگاه‌هایشان در اختیار ماست. ما با کمبود تجهیزات مواجه نبودیم. حجم بسیار زیاد آوار و صعب‌العبور بودن منطقه باعث شده تا فضا و قدرت مانور کافی برای آوردن دستگاه‌های زیاد به منطقه نداشته باشیم. از کرمانشاه درخواست کف‌کش کردم که نداشتند. از فرماندار پلدختر هم پیکور خواستم که آن‌ها هم نداشتند. الان هم در حال بارگیری یک دستگاه پیکور در مرز دهلران هستند تا به محل حادثه برسد.»

او در مورد جانمایی احتمالی پیکر یاسین ادامه می‌دهد: «چون احتمال می‌دادیم بوی تعفن پیچیده در محل متعلق به جانوران و ماهیان مرده باشد، روز پنجشنبه هفته‌گذشته، کارشناسی از پزشکی قانونی به محل آوردیم و ایشان نیز با توجه به تجربه خود گفتند این بو متعلق به پستاندار و انسان است. دیروز (شنبه) هم بو تشدید شده است. محل جنازه را جانمایی کردیم و اگر پیکور تعمیر شود، بعید می‌دانم پیدا کردن جسد بیش از ۲۴ ساعت زمان ببرد.»

فرماندار دره‌شهر درخصوص علت حادثه گفت: «هنوز چیزی مشخص نیست. این منطقه در سال‌های ۱۳۹۹ تا۱۴۰۱ ریزش کرده و سست است. بالای آن هم یک زمین کشاورزی قرار دارد که ورود آب آن را سست کرده است. این شرکت در سال‌های اخیر عملیات‌هایی انجام داده که ممکن است در سست شدن آن منطقه موثر بوده باشد، اما اطلاعات دقیق‌تری نداریم.»

طاهری درخصوص شنیدن صدا‌های انفجار در منطقه توسط روستاییان ادامه می‌دهد: «صدای انفجار بوده، اما مربوط به روستا‌های پایین‌دست و محیط جغرافیایی لرستان است و ارتباطی به ایلام ندارد. روستا‌هایی در ایلام وجود دارد که هم‌مرز با لرستان است. در آن منطقه صدا‌هایی شنیده شده است که با محل ریزش‌کوه، فاصله کمی دارد.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها