محبان سیدالشهدا در کربلا آغاز شده و در کمتر از دو هفته مانده به اربعین حسینی مرزهای ایران شاهد حضور زائرانی است که برای انجام یک راهپیمایی بزرگ خود را به این مناطق رسانده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۱۹
نویسنده سیداحمد هاشمی اشکا - گروه ایران
بر همین اساس در ایلام و مرز مهران هموطنان زیادی منتظر انجام تشریفات و ورود به عراق هستند. با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۰ درصد تردد‌ها از مرز مهران باشد هم اکنون ۸۰۰۰ وسیله نقلیه آماده جابه‌جایی زائران از این منطقه هستند و با ورود و خروج ۲۰ هزار نفر در حال حاضر از مرز مهران، زیرساخت‌ها برای اسکان ۵۰هزار زائر به صورت شبانه‌روزی در حسینیه‌ها، تکایا، مساجد، مدارس و ادارات شهرستان مهران مهیاست.

امنیت و نزدیکی مهران به شهر‌های مذهبی عراق باعث استقبال زائران از این مرز شده است و بر اساس آمار‌های موجود نزدیک ۷۰درصد محبان سیدالشهدا تصمیم دارند از این نقطه راهپیمایی خود را شروع کنند. روز‌های داغ مهران حال و هوای خاصی به مراسم امسال داده و موکب‌های زیادی هم در این نقطه مرزی برپا شده تا به زائران خدمات‌رسانی کنند.

حالا تعداد تردد‌ها از مرز مهران به بیش از ۲۰ هزار نفر در شبانه‌روز رسیده است و علی عباس شفیعی فرماندار مهران از زوار خواسته سفر خود را به آخرین روز‌های منتهی به اربعین موکول نکنند و در صورت امکان عصر و شب‌ها به مرز مراجعه کنند. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام هم در خصوص جابه‌جایی مسافران می‌گوید: «۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زوار از مرز مهران در نظر گرفته شده است و این اتوبوس‌ها در محل پایانه برکت به تناسب حجم زوار حضور خواهند یافت و زوار را به مقاصد مختلف در کشور جابه‌جا می‌کنند.» سیدزاهدین چشمه خاور با اشاره به این‌که اگر موقعیت اقتضا کند همه اتوبوس‌ها وارد مهران می‌شوند، تصریح می‌کند: «حضور اتوبوس‌ها در مرز براساس عرضه و تقاضاست.» بر اساس اعلام کمیته مشارکت‌های مردمی در ستاد اربعین حسینی استان ایلام، این نهاد تا دهم شهریور نسبت به صدور مجوز برای متقاضیان پروانه موکب اقدام کرد.

علی چراغی‌پور، دبیر این کمیته با اشاره به صدور ۱۷۳ پروانه فعالیت موکب‌های ویژه خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی می‌گوید: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده از پانزدهم شهریور تا دوم مهرماه سال جاری خدمات‌رسانی به‌صورت شبانه‌روزی در مرز مهران صورت خواهد گرفت. در این ایام در کنار موکب‌ها و مجتمع‌های خدمات‌رسانی، فعالیت‌های ویژه فرهنگی از قبیل برگزاری نماز جماعت، اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، دینی، قرآنی و همچنین توزیع بسته‌های فرهنگی برای زائران حسینی انجام می‌گیرد.»

مدیر حج و زیارت استان ایلام نیز با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای پخت ۱۰۰هزار پرس غذای گرم در شهرستان مرزی مهران، می‌گوید: «به همت آستان قدس رضوی و با هدف خدمت‌رسانی بهتر به زوار اربعین حسینی، حدود ۶۰۰۰ پرس غذا بین زوار توزیع شده است.»

سجاد رحمانی همچنین از فراهم شدن زیرساخت‌های اسکان ۵۰ هزار زائر به‌صورت شبانه‌روزی در حسینیه‌ها، تکایا، مساجد، مدارس و ادارات شهرستان مهران خبر داد و تصریح کرد: «هم اکنون به‌طور متوسط، هر شب حدود ۲۰۰۰ زائر در این اماکن اسکان داده می‌شوند.»

سفر‌ها را کوتاه کنید

تا چند روز پیش می‌گفتند شاید نزدیک به دو میلیون نفر برای حضور در راهپیمایی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کند، اما حالا اعلام شده میزان ثبت‌نامی‌ها از این رقم گذشته و تاکنون بیش از دو میلیون و ۱۰۰هزار نفر از متقاضیان زیارت اربعین در این سامانه اسم‌شان را به عنوان عاشق سیدالشهدا ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین، سفر زائران اربعین از چند روز پیش یعنی هفتم شهریور و همزمان با نخستین روز ماه صفر به شدت زیاد شده است.

در سامانه سماح بازه زمانی برای حضور در عراق به مدت دو هفته در نظر گرفته شده و مسئولان نیز از زائران حسینی می‌خواهند سفر خود را کوتاه کنند. البته بیشتر زائران نیمه شهریور به بعد را برای زیارت اربعین در نظر گرفته و در مسیر نجف تا کربلا حرکت خواهند کرد. موکب‌های اربعینی ایران نیز در مرز‌ها و عراق از ۱۶شهریور فعال می‌شوند.

امسال اربعین در ایران و عراق ۲۶شهریور است. نام‌نویسی در سامانه سماح تا ۲۴شهریورماه ادامه دارد و زائران برای نام‌نویسی در این سامانه مرز خروجی و زمان حدودی برای سفر به عراق را اعلام می‌کنند تا مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد اربعین بتوانند برای ارائه خدمات بهتر به زائران آمادگی لازم را کسب کرده و امکانات مورد نیاز را در مسیر زائران مستقر سازند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها