جام جهانی بعد از سه دوره به دلیل جنگ جهانی برگزار نشد.
کد خبر: ۱۳۷۸۶۱۴

به گزارش جام جم آنلاین، جام جهانی رویداد بزرگی است که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. تنها زمان وقفه در این رقابت‌ها زمانی بود که جنگ جهانی رخ داد که مانع برگزاری رقابت‌ها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ شد. در سال ۱۹۳۸، سومین دوره جام جهانی در فرانسه برگزار شد و به دلیل غیبت اسپانیا - که درگیر جنگ داخلی بود - ایتالیا از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد و در ادامه دو دوره این رقابت‌ها برگزار نشد.

جام جهانی ۱۹۴۲؛ کدام کشورها به دنبال میزبانی بودند

آلمان نازی خیلی به دنبال گرفتن این میزبانی بود و از قبل می‌دانستند که رویدادهای ورزشی بزرگ چقدر می‌توانند به عنوان یک تبلیغات سیاسی خوب باشند. برزیل هم به دنبال میزبانی بود با این حال، در سال ۱۹۳۹ جنگ شروع شد و فیفا این رویداد را قبل از اینکه مشخص شود در کجا برگزار می شود، به حالت تعلیق درآورد.

جنگ در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید اما وضعیت اقتصادی تقریباً کل جهان و فیفا بحرانی بود. اولین کنگره در ژوئن ۱۹۴۶ برگزار شد، تاریخی که معمولاً جام جهانی در آن آغاز می شود، بنابراین واضح بود که مسابقات در آن سال نیز نمی توانست برگزار شود.

اروپا در حال بازسازی کامل بود و هیچ کشوری درخواست میزبانی جام جهانی ۱۹۵۰ را ارائه نداد و تنها کشوری که این کار را کرد برزیل بود که قبلاً برای جام جهانی ۱۹۴۲ نیز پیشنهاد داده بود. فیفا پذیرفت و این بازگشت مهم‌ترین تورنمنت فوتبال بود.

اگرچه در سال ۱۹۵۰ جام جهانی بازگشت اما به دلایل مختلف کشورهای زیادی در آن غایب بودند. چکسلواکی و مجارستان فینالیست‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ مانند اتحاد جماهیر شوروی از شرکت در آن خودداری کردند. آلمان و ژاپن نیز که در جریان درگیری متحمل خسارت زیادی شده بودند و در حال بازسازی بودند به برزیل سفر نکردند. علاوه بر این، آرژانتین به دلیل درگیری که با کنفدراسیون فوتبال برزیل داشت در این رقابت ها حاضر نشد.

کاپ جام جهانی در زمان جنگ جهانی دوم کجا پنهان شده بود؟

پس از شروع جنگ، اوتورینو باراسی نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا بلافاصله به بانکی در رم - جایی که جام ژول ریمه در آنجا بود - رفت و تصمیم گرفت آن را بیرون بیاورد و آن را در یک جعبه کفش زیر تختش بگذارد. هدفش این بود که نازی‌ها آن را پیدا نکنند و همینطور نیز شد. اگرچه آنها کل خانه او را جستجو کردند اما کاپ جام جهانی را پیدا نکردند

جام ژول ریمه تمثیلی از الهه پیروزی یونان بود و تا سال ۱۹۷۰ کاپ جام جهانی فوتبال بود. در آن دوره، برزیل با کسب عنوان قهرمانی برای سومین بار، همانطور که در قوانین آورده شده بود برای همیشه فاتح این جام شد. در سال ۱۹۸۳ جام اصلی به سرقت رفت و بعداً معلوم شد که ذوب شده است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها