کاشت گونه در آرایشگاه دختر جوان را با عوارض پوستی رو‌به‌رو کرد

دردسر شبیه‌شدن به خواننده ترکیه‌ای

گزارش تپش از مداخله آرایشگران در امورپزشکی و عوارض تلخ آن

زیبایی زیرزمینی

سالن‌هایشان را بسیار زیبا طراحی کردند. وقتی وارد ‌شوید با نورپردازی خاص و صندلی‌های گران‌قیمت و آینه‌کاری روبه‌رو می‌شوید. همین موضوع باعث می‌شود همان لحظه اول متوجه نشوید چه اتفاقی درحال رخ دادن است و خود را در دام آنها گرفتار می‌کنید. آنها با تبلیغات پرزرق‌وبرق و سالن‌های لاکچری مدعی می‌شوند می‌توانند عمل‌های زیبایی انجام دهند. این گروه از طریق فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام با هویت‌های جعلی در امور درمانی مداخله می‌کنند که برای سلامت جامعه مخاطره جدی به شمار می‌رود؛ در حالی که آنان بدون داشتن مدرک و تخصص و تبحر لازم در حوزه پزشکی حتی نسبت به نصب دستگاه‌های پیشرفته و لیرز مبادرت کرده و به امور مربوط به پزشکی می‌پردازند.
کد خبر: ۱۳۷۸۳۹۸
نویسنده امیرعلی حقیقت‌طلب - تپش

در یکی از سالن‌های زیبایی در مرکز تهران، زن جوان مدعی است که می‌تواند عمل کوچک کردن بینی را انجام دهد. این زن می‌گوید: با تجهیزاتی که در سالن زیبایی در اختیار دارند در سه ساعت می‌توانند بینی را با یک جراحی سرپایی کوچک کرده و هزینه آن نیز 50درصد کمتر از انجام آن در کلینیک‌های پزشکی می‌شود. او با نشان‌ دادن چند نمونه کار طعمه‌هایش را فریب داده و آنها نیز با توجه به گرانی‌های موجود برای این‌که هزینه‌هایشان کمتر شود، بینی‌شان را به دست این فرد می‌سپارند. این در حالی است که او نه اتاق عمل مجهزی دارد و نه مجوزی برای این کار و با تبلیغات گسترده برای خود مشتری شکار می‌کند. مشتریان ناآگاهی که بدون اطلاع از سرنوشت تلخی که در انتظارشان است، خود را به تیغ جراحی زن آرایشگر می‌دهند. 
شکایت از آرایشگاه‌های زیرزمینی
کافی است سری به دادسرای جرایم پزشکی بزنید و قربانیانی را ببینید که بعد از جراحی با چه عوارض خطرناکی روبه‌رو شده‌اند. دختر جوانی که برای شکایت به دادسرای جرایم پزشکی آمده‌است، می‌گوید: وقتی به سالن زیبایی رفتم همه‌چیز تمیز، استریل و لاکچری بود. خانم آرایشگر نیز مدعی بود تاکنون 20عمل زیبایی انجام داده و با نشان‌دادن چند عکس مطمئن شدم او از پس این کار برمی‌آید و به‌همین خاطر وسوسه شدم دماغم را به او بسپارم تا کوچک کند، اما متأسفانه وقتی عمل جراحی را انجام داد متوجه شدم علاوه‌بر این‌که دماغم کوچک‌تر نشده، بلکه روی پوست بینی‌ام آسیب‌های زیادی وارد شده و چند خراش وجود دارد. برای همین از این زن شکایت دارم.
با احضار زن آرایشگر او مقابل بازپرس ادعا کرد ما فقط عمل‌های زیبایی مانند کوچک کردن بینی را انجام می‌دهیم . مدتی نزد یک پزشک کار می‌کردم و آنجا با روش عمل آشنا شدم. چند بار هم با یک خراش کوچک و برداشتن مقداری از روی استخوان و غضروف بینی توانستم بینی زنان را کوچک کنم، به‌همین علت این کار را ادامه دادم و فکر نمی‌کردم به مشکل بخورم.
در پرونده‌ای دیگر زنی که اثرات سوختگی ریز روی صورتش وجود دارد در شکایت از زن آرایشگر مدعی شده بود به بهانه رفع چین‌ و چروک مرا در داخل دستگاهی قرار دادند اما وقتی از دستگاه خارج شدم متوجه شدم قسمت‌هایی از صورتم سوخته است. این زن در ادامه شکایتش به بازپرس پرونده گفت: چندی قبل به یک آرایشگاه لاکچری در شمال تهران رفتم. زن آرایشگر وقتی چین‌وچروک روی صورتم را دید ادعا کرد دستگاهی را از آلمان وارد کرده و با 15دقیقه قرار گرفتن در داخل دستگاه می‌توانم چین‌وچروک را کاهش دهم. پزشک برای از بین بردن این چین‌وچروک‌ها سه میلیون تومان از من می‌خواست و زن آرایشگر مدعی بود با 500هزار تومان کار من راه می‌افتد، به همین دلیل تصمیم گرفتم خودم را به دستگاه بسپارم.
این زن ادامه داد: 15دقیقه در داخل دستگاه بودم و وقتی خارج شدم دیدم قسمت‌هایی از صورتم سوخته و دچار التهاب شده است. وقتی از زن آرایشگر پرسیدم چرا این‌طور شده‌ام مدعی شد حواسش نبوده و چنددقیقه‌ای بیشتر در داخل دستگاه بوده‌ام. وقتی به دو پزشک زیبایی و پوست و مو مراجعه کردم هر دوی آنها مدعی شدند نباید در این دستگاه قرار می‌گرفتم و احتمال سرطان‌زا بودن دستگاه زیاد است، حالا هم باید چهاربرابر پولی را که به زن آرایشگر دادم، هزینه کنم تا بتوانم درمان شوم. من از این زن شکایت دارم و می‌خواهم علاوه‌ بر جبران خسارت‌هایی که به من زده‌است، جلوی کارهای او گرفته شود.
در ادامه جلسه رسیدگی به این پرونده، زن آرایشگر با بیان این‌که دستگاه را50 میلیون تومان از آلمان خریده ‌است، مدعی شد: با این کار بسیاری از چین‌وچروک‌ها برطرف می‌شد اما من در مورد زن شاکی باید بگویم حواسم پرت شد و چند دقیقه بیشتر در دستگاه ماند.
وقتی بازپرس به او اعلام کرد کارش دخالت در امور پزشکی است با رد این موضوع گفت ما خیلی وقت‌ها برخی کارهایی را که پزشکان انجام می‌دهند می‌توانیم در آرایشگاه انجام دهیم و پول خوبی هم به دست بیاوریم، فکر هم نمی‌کنیم این کار دخالت در کار پزشکی باشد چراکه ما فقط کار زیبایی انجام می‌دهیم.
هر مدرکی را قبول نکنید
ارائه مدارک غیرمستند و غیررسمی یکی از راه‌های این افراد برای فریب مشتریان خود است. آنها گاهی مدارکی را به زبان‌های خارجی نشان می‌دهند و مدعی گذراندن دوره‌ها در خارج از کشور هستند. سازمان نظام پزشکی این مدارک را قابل استناد در دادگاه نمی‌داند و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با‌ توجه‌ به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در زمینه پوست و مو و زیبایی،IPL، انواع لیزر، الکترولیز، کراپو، میکرودرم، کاشت مو، تزریق ژل و چربی،PRP، انواع فیلرها، مزوتراپی، برگزاری دوره‌های تغذیه و رژیم‌درمانی، چاقی و لاغری، طب مکمل شامل طب سوزنی، طب سنتی، هومیوپاتی، طب چینی و سایر دوره ‌های آموزشی درزمینه پزشکی ازسوی موسسات، شرکت‌های توزیع‌کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی، چنین دوره‌هایی از نظر عملکردی فاقد هرگونه اعتبار و گواهی‌های صادر شده فاقد وجاهت قانونی هستند. بدیهی است تمامی دوره‌های یادشده هنگام نظارت و بازرسی ازسوی دستگاه‌های نظارتی و بروز مشکلات در دادسراها، به‌عنوان مدرک و مجوز فعالیت و مبنای حیطه شرح وظایف برای امضا قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین فقط دوره‌های آموزشی که ازسوی مراکز ذی‌صلاح برگزار شده و گواهینامه برای آنها صادر می‌شود، معتبر است. درعین‌حال، در این اطلاعیه تاکید شده است تنها دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، انجمن‌های علمی و تخصصی با توجه‌ به رشته مربوط براساس مجوزهای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، مجاز به برگزاری دوره‌های آموزشی هستند.
 تزريق ژل در آرايشگاه
در حالى كه اين روزها ، آرايشگاه ها به محلى براى تزريق ژل و بوتاكس تبديل شده ،مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مى گويد:تزریق هرگونه ژل و بوتاکس و هر محلول دیگر به بدن فرد، توسط فرد غیر از پزشک دوره دیده دخالت در امر درمان و پزشکی محسوب می شود . آرایشگاه ها و سالن های زیبایی به هیچ عنوان مجوز تزریق ژل و بوتاکس ندارند.
وی ادامه داد: خدماتی مثل تزریق ژل و بوتاکس، انجام لیزر، کاشت مو، کوچک کردن بینی و تزریق چربی تنها توسط متخصص پوست‌و‌مو یا پزشکانی که دوره های مورد تایید وزارت بهداشت را گذرانده اند و منع قانونی نداشته باشند بایستی  انجام شود و انجام این فعالیت ها توسط غیرپزشک تخلف و جرم محسوب می شود.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها