مهدی به خانواده‌اش: مشکلی برای بازی ندارم

ببینید | خطر از بیخ گوش طارمی گذشت

وقتی یک فوتبالیست، ذهنیت جهان را نسبت به ایران تغییر می‌دهد

سفیر خلیج همیشه فارس

گاهی یک قطعه چند دقیقه‌ای موسیقی، گاهی هم یک فیلم کوتاه سینمایی یا حتی یک کتاب خوشخوان از یک کشور می‌تواند به تمامی، ذهنیت غالب جهانیان را نسبت به مردم و جامعه ایرانی تغییر دهد. این خلاصه همه آن چیزی است که قرار است در ادامه این مطلب کوتاه بخوانید.
کد خبر: ۱۳۷۷۲۷۴
سال‌های سال و دهه‌های بسیاری ممکن است سعی کنیم به واسطه گسترش رسانه‌ای به جهانیان ثابت کنیم ما آن چیزی نیستیم که رسانه‌های غربی از ما روایت می‌کنند. صرف هزینه‌های بسیار برای دیپلماسی‌های عموما بیهوده! اما یک اتفاق معمولی در حوزه‌ای بیرون از سیاست و مناسبات معمول رسانه‌ای بدون صرف حتی یک ریال می‌تواند نتیجه همه آن تلاش‌های دیپلماسی احتمالی را شکل دهد. تازه‌ترین این اتفاق برای ایران، اما در زمین فوتبال رقم خورده است. بامداد دیروز تیم پورتوری پرتغال در همین شهر میزبان رقیب دیرینه خود یعنی اسپورتینگ لیسبون بود. بازی با همان حساسیت‌های ویژه دربی‌های فوتبالی انجام شد و تیم پورتو با حضور مهدی طارمی توانست تیم رقیب را شکست دهد.

این ماجرا، اما ادامه شیرینی برای ما داشت چرا که تیم پرهوادار پورتو در بیانیه‌ای پس از این بازی که در رسانه‌های بسیاری هم بازتاب پیدا کرد مهدی طارمی را با لقب «پسر خلیج‌فارس» یاد کرد. لقبی که بار‌ها و بار‌ها در رسانه‌های مختلف دست به دست شد. این موضوع از جایی مهم بود که حالا مدت‌هاست کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس با پشتیبانی صددرصدی غرب سعی در تحریف نام خلیج‌فارس داشته‌اند و ما در مقابله با این هجمه پرقدرت تنها به راه‌اندازی پویش‌هایی مبادرت کردیم که عموما هم نتیجه‌ای عملی به همراه نداشته است. اما یک اتفاق به ظاهر معمولی در اعطای لقب «پسر خلیج‌فارس» به مهدی طارمی تاثیری چندبرابری نسبت به پویش‌های به راه‌افتاده داشته است. این تازه‌ترین مصداق برای سفیری یک نماینده بیرون از حوزه سیاست به جهان است. این‌که به ما ثابت می‌کند حوزه‌های فرهنگی، ورزشی یا گردشگری در تغییر ذهنیت عموما نادرست جهانیان نسبت به ایران چقدر اهمیت دارد. همین حالا ما از علی دایی به عنوان شناخته‌شده‌ترین چهره ورزشی ایران در جهان نه‌تن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنیم که گاه توسط جریان‌هایی مورد هجمه قرار می‌گیرد و به نوعی سعی در سوزاندن نقش و اهمیت او می‌شود. این در حالی است که همین حالا شاید در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا‌های کشور بزرگی همچون چین کسی نداند رئیس‌جمهور کشور آرژانتین چه کسی است! یا حتی کشور آرژانتین کجاست، اما بدون شک همگی آن‌ها لئو مسی را می‌شناسند. او اگر اظهارنظری در رابطه با موضوعی کند سریع‌تر از تمام کانال‌های تلویزیونی فاکس نیوز یا سی‌ان‌ان به گوش آن‌ها می‌رسد. برگزاری نشست، همایش و راه‌اندازی پویش‌های بسیار در فضایی هیجانی ممکن است تاثیرات داخلی بسیاری در وفاق جامعه در رابطه با تحریف نام خلیج‌فارس داشته باشد، اما همین اعطای لقب باشگاه پورتو به مهدی طارمی در بیانیه‌ای چندخطی تاثیری چندبرابری نسبت به همه این اتفاقات دارد.
 
منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها