گزارش جام‌جم از هفتمین روز عملیات جست‌وجو در متروپل

آرزو‌ها زیر آوار

طمع،  اضطراب و کنجکاوی سه کلیدی است که این روزها کلاهبرداران فضای مجازی با آن به‌راحتی به مغز طعمه‌های خود نفوذ کرده و قدرت تصمیم‌گیری عاقلانه را از آنها می‌گیرند.
کد خبر: ۱۳۷۵۸۰۵
نویسنده محمد غمخوار - دبیر تپش

این مجرمان با دست گذاشتن روی این سه موضوع، باعث شده‌اند طعمه‌ها آسیب‌پذیر شده و در برابر روش‌هایی نخ‌نما قدرت شناخت درست و غلط را از دست بدهند و در تله گرفتار شوند.

روش برنده شدن در مسابقه یا قرعه‌کشی یکی از روش‌های نخ‌نماست که نزدیک به یک دهه از اجرای آن توسط مجرمان به‌خصوص زندانیان می‌گذرد اما همچنان قربانی می‌گیرد.

در این روش که پلیس بارها هشدار داده است، ‌کلاهبردار به بهانه برنده شدن طعمه در مسابقه تلویزیونی یا رادیویی یا قرعه‌کشی اپراتورهای تلفن همراه، ‌او را پای دستگاه عابربانک کشانده و به‌جای پرداخت جایزه، حساب‌شان را خالی می‌کند.

وقتی پای صحبت مالباختگان می‌نشینی، ‌همه آنها می‌گویند با این روش آشنا بوده و حتی درباره آن به دیگران هشدار داده بودند اما وقتی کلاهبردار با او تماس گرفته، جوی روانی برای او ایجاد کرده تا نتواند تصمیم درست و منطقی بگیرد و مثل فردی که هیپنوتیزم شده در برابر درخواست‌های کلاهبردار فقط اجرا‌کننده بوده است. 

شگرد دوم مجرمان که این روزها بیشتر از آن استفاده می‌کنند، ایجاد اضطراب برای طعمه است. مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌های انبوه، ادعای طرح شکایت علیه طعمه را مطرح کرده و با ایجاد فضای اضطراب،  او را به سمت لینک زیر پیامک هدایت کرده و از او می‌خواهند برای مشاهده برگه احضاریه مبلغی را پرداخت کند و به این طریق اطلاعات بانکی او را به‌دست آورده و سرقت می‌کنند.

با اطلاع‌رسانی سریع پلیس فتا،  حجم کلاهبرداری این مجرمان کاهش پیدا کرده اما هنوز افرادی هستند که با دیدن پیامک شکایت علیه آنها چنان شوکه می‌شوند که تمام این هشدارها را فراموش می‌کنند.

سومین ضلع این مثلث،  کنجکاوی است. شگردی که در آن حس کنجکاوی فرد برانگیخته می‌شود و ناخواسته پای در تله مجرمان می‌گذارد. برنامه‌های صیغه‌یاب و دوست‌یابی از‌جمله تله‌های مجرمان سایبری است که با آن افراد را به بهانه پرداخت مبلغی حدود 10هزار تومان به درگاه‌های جعلی کشانده و از حساب‌شان برداشت می‌کنند.

برای گرفتار نشدن در دام این مجرمان،  دانستن این شگردها و اطلاع از هشدارها کافی نیست زیرا افراد زیادی حتی درباره این شگردها اطلاع‌رسانی کرده بودند اما خودشان در تله گرفتار شدند.

مهم‌ترین نکته کنترل هیجان در برابر طمع،  اضطراب و کنجکاوی است. کمی صبر و بررسی موضوع می‌تواند شما را از گرفتاری در این تله نجات دهد. قبل از رفتن پای عابربانک، توجه به این نکته که برای پرداخت جایزه اعلام شماره کارت کافی است و نیازی به اعلام دیگر مشخصات کارت و رفتن مقابل عابر‌بانک نیست، می‌تواند سدی در برابر گرفتاری در تله طمع باشد. 

دریافت پیامک از شماره‌های شخصی،  موضوعی است که توجه به آن می‌تواند مجرمانی که از شگرد اضطراب استفاده می‌کنند را ناکام بگذارد. سازمان‌های دولتی هیچ‌وقت با شماره‌های شخصی پیامک ارسال نمی‌کنند. در پایان هم توجه داشته باشید سایت یا اپلیکیشن صیغه‌یاب یا دوست‌یابی در کشور فعال نیست و دریافت پول برای عضویت، روشی برای کلاهبرداری است.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها