فیلم | ماجرای بالابردن دست «پوتین» در برابر فرش دستباف ایرانی

رافع: بودجه سالانه ما اندازه یک آپارتمان 70 متری است!

رئیس مرکز ملی فرش ایران سکوت خود را شکست و در مورد چالش های مرکزملی فرش و ماجرای گفتگوی خود با رئیس جمهور روسیه سخن گفت.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۹۰

 به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با سید هادی کسایی زاده (روزنامه نگار) در پاسخ به اینکه چرا در مورد شایعه تقدیم فرش ابریشمی با رشته هایی از طلا به رئیس جمهور روسیه سکوت کردید گفت: این شایعه رسانه ای نشد بلکه بیشتر در فضای مجازی دست به دست شد. متاسفانه این اقدامات از سوی برخی افراد برای تخریب عملکرد مرکز ملی فرش ایران شکل گرفته است در حالی که هر فرد قالی باف یا خردمندی می داند که اگر یک فرش 6متری با رشته هایی از طلا بافته شود چند ده کیلو وزن خواهد داشت در حالی که فیلم های آن موجود است که به راحتی تاشد و داخل جعبه قرارگرفت. نکته دیگر آنکه مرکز ملی فرش یک نهاد دولتی است و فرشی ندارد بخواهد هدیه دهد بلکه این فرش از سوی یکی از بخش های خصوصی به نمایشگاه عرضه شده بود که به زودی در نمایشگاه بین الملی تهران به نمایش گذاشته می شود.

با این حال متاسفانه بسیاری از رسانه ها بازتاب این بازدیدها را رسانه ای نکردند در حالی که پس از بازدید رئیس جمهور روسیه و 5 رئیس جمهور دیگر از نمایشگاه فرش دستباف ایرانی از بسیاری از کشورهای جهان درخواست توسعه بازارهای فرش دستباف را داشتیم.

رافع در مورد عملکرد خود در 3 سال گذشته تاکنون اظهار کرد: در یک سال نخست فعالیت در مرکز ملی فرش ایران تمام توان خود را صرف بررسی، تحقیق، مطالعه و ارائه راهکار برون رفت از وضعیت بسته مرکز را قراردادم. یعنی اینکه توانستیم به صورت تخصصی در wds حرکت کنیم یعنی فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف فرش دستباف ایرانی را مشخص کرده و چالش ها را رصد کردیم. یکی از آنها موضوع اصلاح قوانین بود که اقدامات خوبی رخ داد و چالش دیگر تامین مالی زنجیره ارزش حوزه فرش دستباف بود که 2 میلیون قالی باف و 191 هزار نفر در حرفه فرش در معرض خطر بودند که این زنجیره تقویت شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: در حوزه تامین مالی مشکلات زیادی داشتیم بعنوان مثال 6 سال یک ریال بودجه به مرکز تسهیلات تزریق نشده بود و تسهیلات فنی و اعتباری مرکزملی فرش فقط 2 میلیارد تومان در طول سال بوده است. با این حال از ظرفیت بخش خصوصی و کارا استفاده خوبی کردیم و با کمک وزارت کار تسهیلات مشاغل خانگی را هم به کمک آوردیم. با این حال بازهم مشکلات سر راه ما بود. بعنوان مثال از بودجه 20 میلیارد تومانی مرکز فقط 8 میلیارد تومان اختصاص می یابد که اندازه یک آپارتمان در جنوب تهران ارزش دارد. اما چندین برابر این بودجه در این سه سال کار انجام شده است. بعنوان مثال 37 مورد اولین ها در حوزه فرش دستباف در کشور رخ داد. مانند اولین جشنواره مشاهیر فرش، رونمایی از اولین جشنواره قالی فاخر ایرانی و یا برگزاری اولین نمایشگاه های حرفه ای برای بازدید روسای جمهورهای کشورهای جهان و معرفی هنر-صنعت فرش ایران؛

رافع گفت: در این نمایشگاه ها رئیس جمهور تاجیکستان، امیر قطر، رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور ترکمنستان و ونزئولا بازدید داشتند و تاثیرات خوبی به همراه داشت. مثلا از ما دعوت شد در بازی های جام جهانی در قطر نمایشگاه برگزار کنیم.

 

فیلمی در فضای مجازی از بازدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همراه با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان منتشر شد که چند نکته جالب در آن بود. زمانی که آقای پوتین در حال بازدید فرش ایرانی بودند توضیحاتی در این مورد دادم و گفتم 2 میلیون نفر در زنجیره فرش دستباف ایرانی مشغول به فعالیت هستند که ایشان به مترجم گفت دوباره سوال کنید آیا 2 میلیون نفر است؟ که من تاکید کردم بله و آقای پوتین در برابر زیبایی فرش دستباف ایرانی دستهای خود را به نشانه تسلیم بالا بردند.

رافع اظهار کرد: در بازدید رئیس جمهور ترکمنستان هم چنین اتفاقی رخ دادو در حین قدم زدن در نمایشگاه ایشان نتوانستند در برابر فرش 100 متری دستباف ابریشمی سکوت کنند و جلو آمده و از روی کنجکاوی خواستند در مورد این فرش توضیحاتی داده شود. حتی همسر رئیس جمهور ونزوئلا از من خواستند در کارگاه جانبی حضور پیدا کند تا کمی با گره زدن قالی بافی کند. با حضور امیر قطر در نمایشگاه فرش دستباف به دلیل تسلطی که به زبان عربی دارم آقای رئیس جمهور از من خواستند به زبان عربی با ایشان گفتگو کنم که به امیرقطر گفتم: فرش دستباف ایرانی در بازار جام جهانی حضور پیدا کند تا فرش زیبایی که در حال بافت داریم تقدیم به موزه فیفا شود. ایشان من و خانواده ام را به جام جهانی دعوت کردند و من گفتم می خواهم فرش دستباف ایرانی را دعوت کنید که با برگزاری شو روم و نمایشگاه فرش دستباف ایرانی در قطر در زمان بازی های جم جهانی موافقت شد.

فیلم مصاحبه را اینجا ببینید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها