در وهله نخست اینکه بهنظر میرسد اعتماد به نفس زنان و دختران ایرانی آنطور که باید بالا نیست و از این مسیر و با استفاده از لوازم آرایش و تلاش برای تغییر زیاد حتی با متوسل شدن به جراحیهای زیبایی، اعتماد به نفس خود را بالا ببرند و خود را زیبا نشان دهند.
بخشی از این کمبود اعتماد به نفس به ساختارهای اجتماعی و خانوادگی بازمیگردد اما در جامعه امروز اصلیترین عامل کاهش اعتماد به نفس در بین زنان و دختران کشورمان گشتوگذار در شبکههای اجتماعی و القای استانداردهای متفاوت از زیبایی و تمرکز بر بدن در این شبکههاست.
بر این اساس طبق آنچه در شبکههای اجتماعی و بهخصوص اینستاگرام از زیبایی به زنان و دختران جوان القا میشود، آنها با مقایسه خود با این استانداردها اعتماد به نفس خودشان را از دست میدهند و حس میکنند دوست دارند شبیه چهرههایی باشند که در شبکههای اجتماعی خودنمایی و ذائقهسازی میکنند. این مسأله موجب شده تا این قدر آمار مصرف لوازم آرایش در کشورمان بالا برود یا حتی تهران به پایتخت جراحیبینی در دنیا تبدیل شود. در این میان برخی افراد هم میکوشند تا از آب گلآلود ماهی بگیرند و سودجویی خودشان را داشته باشند. بر این اساس شاهد رشد قارچگونه مراکز ارائه خدمات زیبایی هستیم و حتی برخی آرایشگاههای زیرزمینی هم ژل و بوتاکس تزریق میکنند و هر از چندگاه خبر بسته شدن یکی از این آرایشگاههای متخلف منتشر میشود. با وجود این گرچه نظارت و پلمب مراکز متخلف هم امری لازم و ضروری است اما ریشههای این ماجرا را باید در جای دیگری جستوجو کرد و نسبت به تغییرات سبک زندگی حساستر بود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد