بسیاری از افراد بدون شناسنامه آنهایی نیستند که از پدران غیرایرانی متولد شده باشند. خیلی از این افراد هم پدر ایرانی دارند و هم مادر ایرانی اما به‌دلایلی همچون زندگی در مناطق محروم و عدم ثبت ازدواج پدر و مادرشان شناسنامه ندارند و در آمارها شمرده نمی‌شوند.
کد خبر: ۱۳۷۴۴۱۸
نویسنده مهدی نیک‌ ضمیر - روزنامه‌نگار

براساس آخرین اطلاعات و آمار موجود، یک‌ میلیون افراد بی‌ شناسنامه در کشور وجود دارد که حدود ۴۰۰هزار نفر از آنها کودک هستند و ۴۵۰۰ نفر از مجموع این افراد در استان سیستان‌وبلوچستان زندگی می‌کنند که البته این آمار مربوط به چندین سال گذشته است و ممکن است تعداد افراد بدون شناسنامه بیشتر یا کمتر شده باشد.

آن‌طور که انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری درباره افراد بدون شناسنامه گفته است، در برخی استان‌ها با این مسأله مواجه هستیم و ممکن است بخشی از این افراد از دیگر کشورها به ایران آمده باشند اما بخش دیگری از آنها نیز مربوط به مردم کشورمان ایران هستند.

به گفته وی، زمان مراجعه به این افراد در محل زندگی آنها مشخص می‌شود که بعضا پدربزرگ و پدر و مادر آنها هیچ‌کدام شناسنامه ندارند. بنابراین باید تکلیف این افراد بدون شناسنامه به‌صورت جدی مشخص شود.

رضا راحت‌دهمرده، مدیرکل ثبت‌احوال سیستان‌‌وبلوچستان دراین‌باره پیش‌تر گفته بود که پنج شهرستان زاهدان، چابهار، دشتیاری، سراوان و هیرمند ۶۵درصد پرونده‌های ثبت‌شده برای افراد بدون شناسنامه‌ را در استان به خود اختصاص داده‌اند که بسیاری از آنها ایرانی نیستند اما بیشتر افراد ثبت‌شده در این شهرستان تنها به دنبال دریافت مدارک هستند.

بحث هویت و نداشتن شناسنامه برای کودکان یا مادرانی که بدون هویت هستند از مسائلی است که در کشور با آن مواجهیم و در استان‌های مختلف ازجمله سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد و خراسان با تعدادی از این افراد بدون شناسنامه روبه‌رو هستیم و این موجب شده است که آنها نتوانند از آموزش و بهداشت مناسب برخوردار شوند. بحث‌های امنیتی نیز موضوع دیگری است که دراین‌باره با آن مواجهیم و این مسأله ضرورت تعیین هویت این افراد را بیشتر نمایان می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها