معاون فنی اداره کل انتقال خون قم بیان کرد:

وضعیت پایدار ذخایر خونی در قم

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم در ادامه با تاکید بر این که پایداری ذخایر خونی به معنی عدم نیاز به اهدای مستمر خون نیست، اظهار کرد: میزان اهدای خون در تیرماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با کاهش حدود ۳ درصدی مواجه بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۴۲

دکتر علیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم با بیان این که همه سال با افزایش دمای محیط و گرم تر شدن هوا تعداد داوطلبین اهدای خون کاهش پیدا می کند، اضافه کرد: این در حالی است که نیاز دریافت کنندگان خون شامل اعمال جراحی، تصادفات و بیماران تالاسمی و دیابتی و بیماران سرطانی که همواره نیاز به خون و فرآورده های آن را دارند پابرجاست، لذا افزایش دما نباید مانعی برای اهدای خون شود.

کبیری با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه  است، ادامه داد: از کلیه مردم درخواست داریم اهدای خون را جز امورات روزانه خود قرار دهند چرا که اهدای خون یک صدقه جاریه است که حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

وی با اشاره به این که همیشه با تغییرات دمایی در فصول تابستان و زمستان با کاهش تعداد اهداکنندگان مواجه هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه تا این لحظه با وجود کاهش اهدای خون از اوایل تیرماه و به تبع آن کاهش ذخایر خونی اما همچنان وضعیت ذخایر خون قم در وضعیت پایداری قرار دارد.

 معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم در ادامه با تاکید بر این که پایداری ذخایر خونی به معنی عدم نیاز به اهدای مستمر خون نیست، اظهار کرد: میزان اهدای خون در تیرماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با کاهش حدود ۳ درصدی مواجه بوده است.

کبیری یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش اهدای خون را افزایش دما و شیوع مجدد بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که در مراکز اهدای خون پروتکل ‌های بهداشتی از جمله ارائه ماسک به کلیه مراجعین، ضد عفونی و گند زدایی سطوح و دست‌ ها و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می ‌شود فلذا به کلیه همشهریان این اطمینان را می ‌دهیم که موارد پیشگیری بیماری کرونا در مراکز انتقال خون بسیار رعایت می ‌شود.

وی یک از معیار های اهدای خون را نوشیدن حداقل ۲ الی ۳ لیوان آب نیم ساعت قبل از اهدای خون عنوان کرد و افزود: با دلیل گرمی هوا مراجعه کنندگان توجه کافی به نوشیدن ۲ الی ۳ لیوان آب قبل از اهدای خون داشته باشند و این امکان نوشیدن مایعات در مراکز اهدای خون (لیوان های یکبار مصرف و آب سرد کن) وجود دارد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم با تأکید بر اینکه ذخایر خونی استان همیشه در بهترین وضعیت بوده، متذکر شد: حتی در مواقعی که بیشترین کاهش انتقال خون را داشتیم وضعیت ذخایر خون استان در بهترین وضعیت بوده اما نکته مهم این است که یک شبکه خون رسانی کشوری داریم و باید بین مراکز انتقال خون کشور یک تعادلی برقرار شود.

کبیری با اشاره به ایام محرم تصریح کرد: همواره در برخی از مناسبت ها همچون لیالی قدر، تاسوعا و عاشورا با تعداد زیاد اهدا کننده مواجه هستیم اما اهدا کنندگان به یاد داشته باشند بیماران در تمام طول سال نیاز خون و فرآورده های خونی دارند و ما در تمام سال باید تامین کننده نیاز های مراکز درمانی باشیم بنابراین از کلیه داوطلبین تقاضا داریم که اهدای خون را جز برنامه های زندگی داشته باشند و به صورت منظم  به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و این امر خداپسندانه را به زمان های خاص موکول نکنند.

 کبیری با بیان اینکه یک بیمار به همه اجزاء یک واحد خون نیاز ندارد و سه فرآورده گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت از یک کیسه خون تولید می‌شود، در خصوص مدت نگهداری فرآورده های خونی اظهار کرد: گلبول‌های قرمز را یک ماه و پلاسما در دمای منهای۳۰ درجه را تا دوسال می‌توان نگهداری کرد ولی نکته مهم در فرآورده پلاکت است، هر واحد پلاکت به واسطه ماهیت و دمای نگهداری حداکثر  بین ۳تا ۵ روز می‌توان نگهداری کرد و بعد از آن قابلیت درمانی و مصرف ندارد.

 معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم پلاکت را مهم‌ترین فرآورده‌ های مورد نیاز در بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی و یا تحت عمل جراحی قرار می‌ گیرند معرفی کرد و تصریح کرد: اولین سلول خونی که طی شیمی درمانی در بیماران سرطانی کاهش پیدا می‌کند پلاکت است متأسفانه با توجه به اینکه ۳ تا ۵ روز بیشتر نمی‌ توان آن را نگهداری کرد بنابراین به صورت مستمر باید این فرآورده را تولید کنیم تا به مراکز درمانی متقاضی ارسال شود و این مستلزم این است که اهدا کنندگان به شکل مداوم به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

لازم به ذکر است، دو مرکز اهدای خون استان، مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد جنب اداره اصناف پذیرای اهدا کنندگان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها