«جام‌جم» از تبعات بدهی میلیاردی در مسکن پکن گزارش می‌دهد

چین؛ این‌بار کرونای اقتصادی

چرا نظرات سابق و فعلی وزرای اقتصادی دولت خبرساز می‌شود؟

به وقت مسئولیت

پس از اعلام دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی، یک فایل ویدئویی منتشر شد که یکی از نمایندگان سابق مجلس از همکارانش می‌خواهد با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کنند و به آن رای ندهند. این فیلم به‌سرعت وایرال و گفته شد که نماینده سابق و وزیر اقتصاد فعلی دچار تناقض بزرگ شده‌ است.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۳۷
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

به وقت مسئولیت

به گزارش جام جم آنلاین، این اتفاق برای احسان خاندوزی، نایب رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر فعلی امور اقتصادی و دارایی رخ داده‌است. زمانی که او در کسوت نمایندگی مجلس از مخالفان سرسخت وزارت بازرگانی بود حالا به عنوان یکی از اعضای دولت مشکلی با تشکیل وزارت بازرگانی ندارد. شبیه چنین اتفاقی برای جواد‌ساداتی‌نژاد هم تکرار شده‌است. او که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بود بار‌ها به بحث تنظیم بازار در دولت قبل انتقاد کرد و اکنون در کسوت وزیر جهاد کشاورزی رویه‌ای متفاوت از دوران نمایندگی‌اش را در پیش گرفته است.

خاندوزی در تیررس

احسان خاندوزی پیش از این‌که وارد کابینه شود دولت را در نحوه عملکرد در زمینه کنترل تورم، استقلال بانک مرکزی و تشکیل وزارت بازرگانی نقد می‌کرد. هرچند او معتقد است در زمینه کنترل تورم نسبت به دولت قبل عملکرد بهتری داشته، اما بازار منتقدان این روز‌ها داغ‌تر شده است.

همچنین در زمینه استقلال بانک مرکزی که وی معتقد بود نرخ تورم به همین دلیل کاهش نمی‌یابد، بانک مرکزی همچنان موتور چاپ اسکناسش روشن است، اما خاندوزی می‌گوید سرعت آن کاهش یافته‌است. از سوی دیگر او در زمینه وزارت بازرگانی معتقد بود سیاست‌گذاری و اجرا باید در یک وزارتخانه باشد، ولی اکنون موافق تفکیک بوده یا حداقل دراین باره سکوت کرده‌است. البته او می‌گوید این اظهار نظر مربوط به دوره نمایندگی او و نظر شخصی بوده و اکنون سیاست‌های دولت را پیگیری می‌کند.

هر عملکردی منتقدی دارد، اما باید توجه داشت دولت اقتضائات خاص خود را دارد. زمانی که احسان خاندوزی در دانشگاه تدریس می‌کرد و پس از آن نماینده مجلس شد نسبت به استقلال بانک مرکزی، سازوکار بودجه، تورم و نقدینگی انتقاداتی را مطرح کرد، اما پس از آن که به عنوان یکی از اعضای کابینه وارد ساختمان باب همایون شد شرایط به همان روال قبلی پیش رفت. همچنین باید توجه داشت برخی اقداماتی که اکنون وزیر امور اقتصادی پیگیری و اجرا می‌کند مصوبات دولت‌های قبل است و اکنون نسبت به همین موضوعات مورد هجمه قرار می‌گیرد.

ساداتی‌نژاد و تنظیم بازار

از این اظهار نظر‌ها زیاد داشته‌ایم. زمانی که جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی بود نسبت به گرانی مرغ و تخم مرغ و واردات نهاده‌های دام و طیور انتقاد می‌کرد و معتقد بود با مکانیسم‌های غیر قیمتی می‌توان بازار را مدیریت کرد، اما او هم پس از این‌که وارد کابینه دولت شد روش‌های گذشته را به کار گرفت و ادامه داد.
این نماینده سابق مجلس می‌گفت خوراک دام و طیور به صورت خام به مرغدار و دامدار داده می‌شود در حالی که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند طی مدت کوتاهی اقدام به ترکیب و تولید نهاده دام و طیور با ویتامین‌های مختلف کند تا مصرف آن کاهش یابد، اما پس از گذشت حدود یک‌سال از دوران وزارت او در وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده همان روش‌های قبلی به کار گرفته شده و پس از ارز ترجیحی قیمت مرغ افزایش یافته‌است. همچنین در مورد تنظیم بازار میوه و حبوبات نیز انتقاداتی مطرح بود که طی یک‌سال گذشته قیمت این موارد نیز افزایش یافته و اکنون بحث کشت قراردادی مطرح می‌شود.

ارتباطات و مسیر گذشته

عیسی زارع‌پور هم از دیگر افرادی است که در دوران پیش از وزارت خود نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد داشت، اما در یکی از اظهار نظر‌های خود اعلام کرد در این زمینه انتقاد می‌کردیم و از حواشی اطلاعی نداشتیم و اکنون که وزیر هستم می‌گویم وزارتخانه خیلی هم بد اداره نمی‌شد. هرچند باز هم وزیر ارتباطات این اظهار نظر خود را رد کرد. به‌عنوان مثال موضوع فیلترینگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجری است و سیاست‌گذاری در بخش‌ها و نهاد‌های دیگری انجام می‌شود. موضوعی که در دولت‌های قبلی نیز مطرح بود و انتقادات زیادی وارد می‌شد.

انتقاد و عملکرد

حالا وزرای قبلی و برخی کارشناسان نسبت به عملکرد دولت انتقاداتی را مطرح می‌کنند که از چند منظر قابل توجه است. ابتدا این‌که مسئولان دولت‌های گذشته زمانی که خودشان اختیار امور را در دست داشتند از عملکرد خودشان دفاع می‌کردند، در حالی که روش‌های قبلی را پیش می‌گرفتند و اکنون هم روش‌های زمان خودشان در حال اجراست. به بیان بهتر در دولت‌ها سیاست‌گذاری‌ها تقریبا یک پایه و اساس دارد و تحول زیادی در خط مشی‌ها اتفاق نمی‌افتد. به عنوان مثال در بحث تورم باید یک دوره گذار ۱۰ ساله طی شود و پس از آن مسئولان همان روش را ادامه دهند. سیاست‌گذاری با اجرا بسیار متفاوت است و افرادی که اکنون منتقد عملکرد دولت هستند باید توجه داشته‌باشند اگر خودشان هم در بخش اجرا قرار گیرند ممکن است با این شرایط روبه‌رو شوند و نکته دیگر این‌که دولتمردان به وقت مسئولیت نباید تحت تاثیر فضاسازی منفی از اظهارات‌شان در فضای مجازی قرار بگیرند و همچنان در مسیر حل مشکلات مردم قدم بردارند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها