با بررسی میدانی بر روی پرونده‌های قتل‌های خانوادگی به خصوص فرزندکشی می‌توان به این نتیجه رسید که بروز برخی جنایات نظیر فرزندکشی، پدرکشی و مادرکشی در بیماران مبتلابه اختلالات روانی بیش از افراد سالم مشاهده می‌شود. البته عوامل اجتماعی و اقتصادی و برخی موقعیت‌های خاص نیز در بروز این اتفاقات به‌ویژه فرزندکشی اثرگذار است.
کد خبر: ۱۳۷۴۳۵۱
نویسنده علی حسینی - روان‌شناس

یکی از اختلالات روانی در  فرزندکشی،  افسردگی بعد از زایمان است. مادر بعد از زایمان به این افسردگی مبتلا شده و گاهی شاهد قتل فرزندان به دست این مادران تحت تاثیر این بیماری هستیم. یکی دیگر از دلایل فرزندکشی افسردگی یک‌قطبی است. این افراد با این تصور که این جهان جای خوبی برای زندگی نیست تصمیم به حذف فرزندان می‌گیرند. این افراد تصور می‌کنند با قتل بچه‌ها آنها از مشکلاتی که در این جهان با آن رو به رو هستند یا قرار است در آینده رو به رو شوند، خلاص می‌شوند. آنها اغلب بعد از قتل فرزندان، خود نیز خودکشی می‌کنند. این قتل‌ها توسط پدران رخ می‌دهد.
یکی دیگر از قتل‌ها،  ناشی از اعتیاد و کودک‌آزاری است. فرد معتاد تحت تاثیر توهم موادمخدر یا خماری، کنترلی بر رفتار فرزند خود ندارد و او را مورد شکنجه قرار می‌دهد که این کودک‌آزاری گاهی با قتل پایان می‌گیرد. گاهی نیز قتل تحت تاثیر تحریکات نامادری یا ناپدری رخ می‌دهد و پدر و مادر، برای این‌که خواسته طرف مقابل را اجرا کنند،  اقدام به قتل فرزند می‌کنند یا با او در جنایت شریک می‌شوند.
باید توجه داشت، هیچ فردی مجرم به دنیا نمی‌آید و این اتفاقات و پدیده‌های اجتماعی است که او را به سمت جنایت سوق می‌دهد. باید ریشه‌های وقوع را شناخت و در جهت رفع آن اقدام کرد. اگر فردی در خانه به مشکلات روحی و روانی مبتلاست یا تغییری در رفتارش دیده می‌شود و گوشه‌گیر شده،  از روان‌شناسان و مشاوران کمک بگیرید و راحت از کنار آن عبور نکنید.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها