مروری بر فیلم «نابخشودنی» که نگاهی صادقانه به مشکلات خانم‌ها دارد

یک زن علیه بی‌عدالتی اجتماعی

عامرخان در «لال سینگ چادها» درخشید

روایتی تصویری از همراهی مسلمانان با تاریخ هند

همراهی و همدلی مسلمانان هند با تاریخ این کشور که بیش از ۱۰۰میلیون نفر از ساکنان آن را تشکیل می‌دهند، در کمدی درام اجتماعی و ضداستبدادی تازه عامرخان «لال سینگ چادها» جایگاه و نقش بسیار مهمی دارد.
کد خبر: ۱۳۷۴۲۸۵
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه فرهنگ و هنر

نزدیکان این خان بزرگ مسلمان سینمای هند به این نکته اشاره می‌کنند که مبارزات مسلمانان کشور علیه استیلا و استبداد نیروهای متجاوز بریتانیایی و کمک برای بازسازی کشور در دوران بعد از استقلال، ازجمله نکاتی است که در این فیلم در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار می‌گیرد. این کمدی درام کمتر از دو هفته دیگر روی پرده سینماهای هند‌می‌رود.

لال سینگ چادها که نسخه هندی‌زبان و بازسازی‌شده «فارست گامپ» تام هنکس است، عامرخان را در نقش جوان نسبتا عقب مانده‌ای به تصویر می‌کشد که شاهد نزدیک یک قرن اتفاقاتی است که در تاریخ پرتلاطم کشور هند رخ داده است.

داستان این کمدی درام از ابتدای قرن بیستم آغاز می‌شود و تا زمان حال را در برمی‌گیرد. مهم‌ترین بخش‌های داستان فیلم جنگ استقلال هند علیه حاکمیت غیرقانونی بریتانیای کبیر، جدایی پاکستان از هند و تشکیل یک کشور مستقل، درگیری مرزی با پاکستان، ترور ایندیرا گاندی و تلاش مردم این کشور برای استقلال اقتصادی از جهان غرب و کسب عنوان یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی جهان است. در تمام این بخش‌ها کمک مسلمانان هند به تاریخ کشور به نمایش درمی‌آید.

سینمای هند مدیون مسلمانان

آدومیت چاندان، کارگردان لال سینگ چادها که یک هندو است، می‌گوید: عامرخان در کنار کمک به هنرمندان مسلمان همیشه حامی هنرمندان هندو هم بوده و با این کار خود، به تقویت روابط مذاهب اصلی موجود در هند خدمت بسیار زیادی کرده است.

این فیلمساز به این موضوع مهم هم اشاره می‌کند که در حال حاضر ستون‌های اصلی بالیوود که بدنه سینمای هند را تشکیل می‌دهد، روی شانه‌های هنرمندان مسلمان قرار دارد و بدون آنها سینمای هند امکان ادامه فعالیت ندارد. بجز سه خان بزرگ بالیوود (عامر، سلمان و شاهرخ) که بیش از سه دهه از پرطرفدارترین بازیگران هند هستند، در نسل جوان‌تر می‌توان به بازیگران مسلمان بسیار مشهوری چون هریتیک روشن و تایگر شروف اشاره‌کرد./ بالیوود هنگاما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها