در نشست رایزنان فرهنگی با رئیس رسانه‌ملی مطرح شد

سلام فرمانده؛ پیونددهنده ما و ملت‌های جهان

نشست صمیمانه رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با رئیس رسانه‌ملی، عصر روز یکشنبه، دوم مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۴۱۹۲
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، در کنار رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های گوناگون، از جمله مدیران حاضر در این رویداد می‌توان به حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وحید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه‌ملی، محسن برمهانی معاون سیما، احمد نوروزی معاون برون‌مرزی، علیرضا خدابخشی معاون سیاسی و همچنین فرزند شهید محمدعلی رحیمی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و رایزن فرهنگی ایران در پاکستان اشاره کرد. اجرای این مراسم به عهده مهدی خسروی، گوینده شبکه خبر بود.

هویت ارزشی و انقلابی

دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی در بخشی از این مراسم گفت: آنچه به عنوان نقطه‌قوت ما و شما در مصاف با دشمنان رخ می‌نماید، انقلاب اسلامی است؛ رویدادی که منحصربه‌فردمان کرده است. آنچه هیچ‌کدام از دشمنان‌مان با وجود داشتن ثروت‌های مادی ندارند و به دلیل فقدان آن، فرسنگ‌ها از ما عقب‌ترند، نعمت انقلاب اسلامی است. وی ادامه داد: ما برای رویارویی با دشمنان سراپا مجهزمان، به پیام انقلاب و گفتمان جهانی انقلاب مجهزیم. رئیس رسانه‌ملی با اشاره به بایسته‌های دوره جدید تحولی در صداوسیما عنوان کرد: بنای کار ما بر دو گزاره هویت‌محوری و عدالت‌گستری قرار دارد؛ دو گزاره‌ای که سرفصل‌های اصلی ما در مسیر پیشرفت قلمداد می‌شوند.

هویت‌محوری به معنای پایبندی و در صورت لزوم بازگشت به هویت تمدنی، هویت فرهنگی، هویت اعتقادی، هویت فکری و در نهایت هویت ارزشی و انقلابی‌مان است؛ هویتی که اگر ابعاد آن را کشف و به آن عمل کنیم گامی بزرگ برای محقق کردن منویات و آرمان‌های بیان شده رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگرچه بسیاری از عناصر هویتی ما در حوزه زبانی تعریف شده‌اند، اما با نگاهی امتی که نگاهی رویکردی در دوره جدید تحولی در رسانه‌ملی است، درخواهیم یافت برخی از عناصر هویتی ما در خارج از مرزهایمان تعریف شده‌اند؛ در قلمرویی فراتر از مرز‌های جمهوری اسلامی، در قلمرو فرهنگی، تاریخی و تمدنی همسو با ایران و جمهوری اسلامی. ما عناصر هویتی فراوانی، هم در حوزه تمدن فارسی و هم در حوزه گفتمان استکبارستیزی داریم که باید کشف‌شان کنیم و کشف این‌ها ماموریت مشترک ما و شماست. انتظار و توقع ما از شما این است که این نقاط هویتی را کشف و در راستای هم‌افزایی به ما معرفی کنید تا بتوانیم هویت امتی انقلاب اسلامی را نمایش دهیم. به عنوان مثال، یکی از عناصر هویتی مشترک که به لطف حضرت، ولی عصر (عج) کشف و شناسایی و تبدیل به اثری فاخر و هنری شد و به عنوان پیوند‌دهنده ملت ما و دیگر ملت‌های جهان در اقصی نقاط گیتی پیش رفت سرود «سلام فرمانده» است.

نماد‌های فرهنگی ایران

جبلی با اشاره به عنصر دوم حرکت تحولی یعنی عدالت‌گستری توضیح داد: این مبحث از سرفصل‌های اصلی در دوره جدید تحولی رسانه‌ملی به شمار می‌رود. عدالت‌گستری به معنای دادن سهم هر چیزی به خودش و این که سهم هر پدیده‌ای به آن داده شود. عدالت‌گستری یعنی سهم فرهنگ، تمدن، تاریخ، جغرافیا و... را به میزانی که باید و شاید بپردازیم و به این عناصر بزرگ توجه کنیم. ماموریت شما عزیزان با توجه به سرفصل‌های تحولی در دو جهت داخل و خارج تعریف می‌شوند که خوشبختانه نقاط اشتراک بسیار با یکدیگر دارند. ماموریت رو به داخل شامل شناسایی ظرفیت‌های بین‌المللی هم‌افزا با فرهنگ‌مان از حیث تمدنی است؛ ظرفیت‌هایی که منجر به افزایش هم‌افزایی شوند و تلاشی برای برجسته‌سازی نقاط افتخارمان به شمار آیند. ماموریت رو به خارج که می‌توان از آن با عنوان معرفی قله‌های فرهنگی ایران یاد کرد نیز شامل معرفی نماد‌های بزرگ تمدنی و فرهنگی ایران در جهان است.

وحید جلیلی: ظرفیت رسانه ملی در اختیار رایزن‌های فرهنگی

در بخشی از این مراسم نیز وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی بیان کرد: به تصریح اصل۱۱ قانون اساسی همه مسلمانان یک ملتند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کوشش به عمل آورد تا وحدت سیاسی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد و ما حتی اگر نخواهیم با بحث گفتمانی و نظری شروع کنیم، این وظیفه قانونی هر دولتی در جمهوری اسلامی ایران است که توان خود را برای وحدت سیاسی و فرهنگی جهان اسلام به کار گیرد.

جلیلی خطاب به رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افزود: من امروز با شوق آمدم که بگویم هر ظرفیتی را که تشخیص می‌دهید در رسانه‌ملی هست و قابلیت این را دارد که در راستای تامین نیاز‌های شما به کار گرفته شود در طبق اخلاص می‌گذاریم. ما باید از نیاز‌ها و ظرفیت‌های هم مطلع شویم و به هم‌افزایی برسیم. او همچنین تصریح کرد: به عنوان کارشناسی کوچک عرض می‌کنم که امروز در عرصه‌های هنر و رسانه دست هنرمندان انقلاب اسلامی، پر است و خیلی حرف‌ها برای گفتن داریم و اگر با ظرفیت‌های‌مان آشنا باشیم بستر‌های زیادی برای ارائه‌اش می‌یابیم.

۶رویکرد تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست طی سخنانی بیان کرد: ما همکاری صمیمانه و بی‌دریغی از سوی سازمان صداوسیما داریم و دوستان شما بسیار به ما کمک کرده‌اند، اما همان‌طور که در حوزه نشر کتاب مشکلاتی داریم، در این حوزه هم مشکلاتی هست. وقتی صحبت از فرهنگ و زبان می‌کنیم می‌بینیم صحبت از نهضت ترجمه فراوان شده است، اما همان‌طور که پیشتر گفته‌ام ما قبل از نهضت ترجمه، نیازمند نهضت تالیفیم، ما نیازمندیم ادبیات‌مان را بازبینی کنیم. سریالی همچون «حضرت یوسف» بدون آن که ما کار ویژه‌ای برایش انجام دهیم در همه جای جهان منتشر شد و شاهد مثال آن این که یکی از دوستان‌مان در یکی از کشور‌های اسلامی می‌گفت داستان ما و حضرت یوسف، مثل داستان شما و مختارنامه است و همان‌طور که شما هر سال شاهد بازپخش مختارنامه هستید، ما شاهد پخش حضرت یوسف هستیم و مرتب تکرارش می‌کنیم. او ادامه داد: ما در آغاز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی نیز به بحث لزوم بررسی وضعیت موجود در جهان و منطقه پرداختیم و می‌دانیم سه‌گانه «دانش‌بنیانی»، «همگرایی» و «صادرات فرهنگی» سه کلیدواژه‌ای هستند که هدف‌مان را از برگزاری آن اجلاس و این نشست مشخص می‌کنند. ما نیازمند دانش‌بنیانی هستیم.
 
نیازمند رصد هستیم و نیازمند آینده‌پژوهی تا رفتار‌های روزمره را کنار بگذاریم و رفتار رو به جلو داشته باشیم. ایمانی‌پور افزود: ما شش رویکرد را در دوره جدید به عنوان رویکرد تحولی دیده‌ایم که عبارت از اجتماعی‌سازی امت اسلامی، روایتگری موثر و جریان‌ساز، حضور هدفمند و موثر در زیست‌بوم‌های نوین، افزایش سهم‌مان از بازار، کنشگری و متناسب‌سازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ماموریت قرارگاهی‌اش است. قرارگاه‌شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امور را تسریع می‌کند و از ابتدا قرار بوده است که این سازمان قرارگاه فرهنگی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران باشد. ما همچنین ۱۳برنامه کلان و از جمله ترویج سبک زندگی دین‌پایه را هم در دستور کار داریم.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها