وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی:

آمریکا بدون رویکرد مبتنی بر پیشرفت در قطر حضور یافت

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی با بیان اینکه ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است، گفت: آمریکا بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.
کد خبر: ۱۳۷۲۱۰۲

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و خانم «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه بامداد امروز (دوشنبه) در گفتگویی تلفنی در خصوص مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

این نخستین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و کاترین کولونا است.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک انتصاب خانم کاترین کولونا به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه، ابراز امیدواری کرد با تلاش دو طرف، شاهد توسعه مناسبات در عرصه‌های گوناگون باشیم.

امیرعبداللهیان بر آمادگی کشورمان برای ارتقای سطح همکاری‌ها بر اساس احترام و همکاری متقابل تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در وین و دوحه گفت: ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است. اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد طرف‌های مقابل نیز به تعهدات خود به درستی عمل کنند.

به گزارش فارس، مذاکرات دوحه سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.

پس از پایان مذاکرات «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.

از سوی دیگر، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکرات در دوحه در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل و به صورت مشخص آقای مورا در حال رایزنی است که بر آن اساس زمان و مکان آن در تبادلی که بین ما و آقای موراست، در حال نهایی سازی است.

تأکید فرانسه بر تداوم مذاکرات

وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این گفتگو از وجود روابط خوب بین تهران و پاریس استقبال کرد و بر ضرورت تداوم مذاکرات و لغو تحریم‌ ها تأکید کرد.

خانم کاترین کولونا اظهار داشت: باید از فرصت گفت وگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کنیم.

وزیر خارجه فرانسه افزود: ما معتقدیم پنجره دیپلماسی همچنان باز است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم تا توافق حاصل شود. انجام توافق، بهتر از نداشتن توافق است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد، سفرای جدید ایران و فرانسه بزودی فعالیت خود را آغاز کنند تا روند توسعه همکاری‌ها و مناسبات دو کشور بیش از پیش تسریع شود.

پیش از این رسانه‌ها از این گفت‌وگوی تلفنی خبر داده و گزارش دادند که وزیر امور خارجه فرانسه در این تماس تلفنی گفت: «پنجره دیپلماسی همچنان باز است و ما باید از آن به بهترین شکل برای رسیدن به توافق استفاده کنیم».

وی با تأکید بر لزوم حصول توافق درباره برنامه هسته‌ ای ایران ادامه داد: «توافق کردن بهتر از توافق نکردن است و شما باید مذاکره کنید و برای رسیدن به آن چه که رضایت همگان را دربرداشته باشد، تلاش کنید».

به گزارش فارس، آخرین گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و فرانسه به آبان ۱۴۰۰ بازمی‌گردد که امیرعبداللهیان با ژان ایو لودریان تلفتی گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در آن گفت‌وگو خطاب به لودریان با بیان اینکه ایران خواهان دست‌یابی به توافق خوب است، تصریح کرد: بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها