در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش؛ روند اجرایی شدن سند تحول، آخرین مراحل ابلاغ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تامین و توزیع نیروی انسانی بررسی شد.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۰۷

طرح رتبه‌ بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای فرهنگیان باید به مرحله اجرا درآید.مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد.لایحه طرح رتبه‌ بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.شیوه‌نامه دولت برای اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان چیست؟چه کسانی مشمول طرح رتبه ‌بندی معلمان می‌شوند؟

به گزارش جام جم آنلاین از گسترش نیوز، یوسف نوری در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در ترازی که سند تحول بنیادین بیان کرده، نیست، لذا توجه بیش از پیش به این موضوع جز نیاز‌های آموزش و پرورش است و به حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز دارد.

نوری با تشکر از فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان کمک کردند تا قانون رتبه‌بندی معلمان تصویب شود و وزارت آموزش و پرورش بر اساس تکلیف قانونی که بر عهده داشت، پیش از اتمام زمان قانونی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را آماده کرد و به هیات دولت فرستاد.

وی افزود: در همراهی با سایر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تامین نظرات آن‌ها، این آیین‌نامه تا زمان آماده شدن به دولت، ۲۶ بار ویرایش شد و در کمیسیون اجتماعی دولت هم به آن بند‌هایی اضافه شد که با دستور رئیس‌جمهور و در جلسه هیات دولت آن بند‌ها لغو شد که می‌توان به حذف آزمون از شرایط نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد.

عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تاکنون اقدامات در این زمینه صورت گرفته است که تغییر بیمه فرهنگیان از روش صندوقی به بیمه‌گری یکی از این موارد است.

شایان‌ذکر است؛ در این نشست موضوعاتی مانند؛ اجرای سند تحول، نحوه اجرای نظام رتبه‌ بندی معلمان، راهکار‌های برون‌رفت از چالش‌های اجرای سند تحول، کسری نیروی انسانی، آئین‌نامه اجرایی رتبه رندی معلمان و ...، طرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت.

قرار گرفتن آیین نامه رتبه ‌بندی معلمان در مسیر ابلاغ

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از قرار گرفتن آیین نامه رتبه بندی معلمان در مسیر ابلاغ خبر داد و گفت: وزارت‌خانه و سازمان برنامه‌ و بودجه همراهی لازم و آمادگی کامل برای اجرای نظام ‌رتبه‌بندی را دارند.

به گزارش جام جم آنلاین، صادق ستاری فرد در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: ‏دیروز آخرین نشست بررسی آیی ن‌نامه رتبه‌بندی با حضور ‎وزیر و برخی از اعضای محترم ‎هیئت دولت برای رفع ابهامات و اتخاذ تدابیر اجرایی برگزار شد و آیین‌نامه در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه نوشت:‌ وزارت‌خانه و سازمان برنامه‌ و بودجه همراهی لازم و آمادگی کامل برای اجرای نظام ‌رتبه‌بندی را دارند. قدردانیم.

احتمال ابلاغ قانون رتبه بندی معلمان تا 48 ساعت آینده

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رفع گره قانون رتبه‌ بندی معلمان خبر داد و گفت: آیین‌نامه منطبق با نظر مجلس و آموزش‌وپرورش تدوین و جهت ابلاغ به دفتر معاونت اول رییس جمهور ارسال شده است و امیدواریم آقای مخبر ظرف ۴۸ ساعت آتی آن را ابلاغ کنند.

آخرین خبرها از طرح رتبه بندی معلمان | طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

به گزارش راهبرد معاصر، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از برطرف شدن مشکل قانون رتبه‌ بندی معلمان خبر داد.علیرضا منادی افزود: با اینکه قرار بود آیین‌نامه توسط آموزش‌وپرورش تدوین شود، در کمیسیون هیات دولت خلاف آن عمل کردند و از صاحب نظران وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان قانونی ناظر در کمیسیون دعوت نکردند و در آیین‌نامه نیز با اقداماتی همچون محدودسازی مشمولین، برگزاری آزمون و ارزیابی رتبه‌بندی توسط کارشناسان خارج از آموزش‌ و پرورش، آن را به بیراهه بردند، اما با ایستادگی مجلس و وزارت، این ایرادات رفع شد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس وضع قانون رتبه‌ بندی معلمان را حاصل تلاش‌های بی‌وقفه مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خواند و اظهار امیدواری کرد قانون رتبه‌بندی معلمان، عامل رقابت برای ارتقاء کیفیت تدریس و ارتقاء شأن و منزلت معلمان باشد و رضایت قشر فرهیخته را که نقش اصلی را در تربیت نسل آینده دارند جلب کند.

وی اظهار کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ما برای اجرای این قانون بود که برای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان آن در مجلس تصویب شد و مابقی مسایل مالی‌اش نیز پیش بینی شده است و در ادامه اجرا می‌شود.

منادی افزود: ما در برابر اقدامات ناصواب ایستادیم و گفتیم اگر آیین‌نامه قانون رتبه‌ بندی معلمان مغایر با خواست مجلس و مصوبه‌اش باشد در کمیسیون تطبیق آن را رد می‌کنیم و همین امر در اصلاح ایرادت نقش اساسی داشت.

وی گفت: خدمات فراموش نشدنی معلمان در ایام کرونا هیچ وقت از اذهان عموم ایرانیان زایل نخواهدشد و ما آبادی معلم را عنصر اصلی آبادی ایران میدانیم.

لایحه «نظام رتبه بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند.

اجرای رتبه‌ بندی معلمان در مهلت مقرر قانونی 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از تصویب کلیات آیین نامه رتبه‌بندی معلمان در دولت خبر داد و گفت: احراز رتبه صرفا بر اساس شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه و بدون انجام آزمون انجام می‌شود.

صادق ستاری‌‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: الحمدالله در جلسه هیات وزیران با حمایت از رئیس‌جمهور، آیین نامه رتبه‌بندی معلمان که یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت مردمی بود، به تصویب رسید و فرایند اجرای آیین نامه بلافاصله پس از ابلاغ رئیس‌جمهور، در مهلت مقرر قانونی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: با موافقت هیات وزیران، ارزشیابی و ارزیابی برای احراز رتبه‌ها صرفا بر اساس شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی، و تجربه مبتنی بر مستندات مربوط (بدون انجام آزمون) توسط وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های هیات ممیزه که در قانون پیش‌بینی شده، انجام می‌شود.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها